Jump to content

Installere kjøleaggregat i eksisterende kjøleboks

CreaDell

Recommended Posts

Skal installere kjøleaggregat i eksisterende kjøleboks og treng litt råd...

Slik ser det ut i byssa:

makeimg.jpg

Tegning av hvordan boksen ser ut.

tegning.jpg

Størrelse ca. 100+ liter. Tenker å ha kjøleaggregatet ut i ei luke i cockpiten... der får den rikelig med rom til god lufting.

Har forstått det slik gjennom flere tråder her at det er isotherm som er den beste løsningen, men hvilken modell bør jeg kjøpe?

Er Isotherm Classic Compact 2001 frå Seatronic eit greit valg?

Leste også gjennom ein tråd frå Ingar med tips ang strømforbruk. Nå er det jo slik at dette er ein seilbåt og dermed er det til tider også lite lading. Har eit forbruksbatteri på 105Ah, og det er vel av den grunn viktig å kunne redusere strømforbruket mest mulig. Er det noen av disse tipsene / eller eventuellt andre som er verdt å vurdere? Lurte også på hvilken fordamper som er mest hensiktsmessig i boksen min, en slik rund / oval... eller kun en enkel plate?

Hvordan står det til med isolasjonen rundt kjøleboksen. Dersom båten din er noen år gammel, og isolasjonen rundt kjøleboksen er den originale, er det stor sjanse for at isolasjonsevnen er under halvparten av det den opprinnelig var.

De fleste båtprodusenter, ihvertfall på 80-tallet, brukte polyuretanskum som isolasjon. Problemet med polyuretanskum er at det vil trekke vann over tid og dermed miste isolasjonsevne. I tillegg var produksjonskvaliteten ofte så som så, skummet ble sprøytet inn i flytende form for så å ekspandere til (i teorien) å fylle hele mellomrommet. I praksis er det ofte hulron der isolasjonen mangler fullstendig.

En måte å finne ut om isolasjonen er vasstrukket, er å bore et lite hull inn i isolasjonen, enten i bunnen eller nede på veggen. Stikk en Q-tip inn i hullet og sjekk om den kommer ut fuktig.

Det kan jo være litt av en jobb å etterisolere en kjøleboks. Ofte må vel omtrent hele byssa rives ned for å komme til, men dersom du har gammel og vasstrukket isolasjon er det store strømbesparelser ute og går.

Isolasjonen er bra så der blir det sannsynligvis ikkje gjort noko.

Ang. ekstra forbruksbatteri så trur eg vel og at eg vil prøve og sjå korleis det fungerer uten å kjøpe eit ekstra nå til å begynne med.

Men tilbake til sakens kjerne. Er det det isotherm aggregatet eg linket til over eg bør kjøpe?

Og bør eg gå for eit system slik ingar har foreslått med at kjøleaggregatet alltid går når motoren er i gang?

Enig med index i valg av flat fordamper, med mindre man har behov for et lite fryserom. Alternativt et med akkumulator http://termomarin.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=238. Har selv et slikt i en 100l boks, og er veldig fornøyd med det. Jeg er tilhenger av et overdim aggregat i forhold til anb boksstørrelse, for da har man større kjølekapasitet ved motordrift, og sparer drifttid/strøm når man kommer frem. Med akkumulator kan man spare ytterligere. Det aggregatet du linker til, kjenner jeg en som kjøpte. Etter en eller to sesonger sviktet det, og han kastet det ut igjenn i misnøye. Men det er eneste erfaring jeg kjenner til med det, og er et heller dårlig erfaringgsgrunnlag.

. Har selv et slikt i en 100l boks, og er veldig fornøyd med det. Jeg er tilhenger av et overdim aggregat i forhold til anb boksstørrelse, for da har man større kjølekapasitet ved motordrift, og sparer drifttid/strøm når man kommer frem. Med akkumulator kan man spare ytterligere.

Jeg har samme type, som jeg monterte inn i min is/kjølebok. Jeg er meget fornøyd.

Er det en Dufour 3800 du skal montere kjøleboksen i?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...