Jump to content

Båtstol for "ynkrygg".


Brutus

Recommended Posts

Hei.

Finnes det gode båtstoler med fjærende understell?  Har en Buster Mag. Stolene i den er gode til finværskjøring, men når det tar seg opp litt kommer du til land med skiveutglidning og isjias-nerven nede i sjøstøvlene :smiley:. Jeg tror en skikkelig sitte/stå stol med demping hadde blitt "oh'lykke" for sjølivet. Takker for gode tips?

 

"Dekksgutten"

Link to post
Share on other sites

Det er en Ulmannstol. Utviklet av en kar fra Gøteborg.

Baserer seg på at vekten fordeles på leggmusklene, baken og armene.

Bruker styre istedetfor ratt. Vri på holken som en motorsykkel, og båten gåt forover. Vri andre veien, og den går akterover.

Svensk kystvakt har en avart av dette systemet i sine hurtiggående båter.

Jeg har kjørt en 25 fots MOB med slike stoler og styre. Veldig behagelig selv i grov sjø.

Etter 5 minutter synes man ratt og spaker er ganske så lavnivå.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det er en Ulmannstol. Utviklet av en kar fra Gøteborg.

Baserer seg på at vekten fordeles på leggmusklene, baken og armene.

Bruker styre istedetfor ratt. Vri på holken som en motorsykkel, og båten gåt forover. Vri andre veien, og den går akterover.

Svensk kystvakt har en avart av dette systemet i sine hurtiggående båter.

Jeg har kjørt en 25 fots MOB med slike stoler og styre. Veldig behagelig selv i grov sjø.

Etter 5 minutter synes man ratt og spaker er ganske så lavnivå.

Det var jo et fint konsept sikkert kjempemessig for små raske RIB'er, det blir vel nesten nummeret før vannscooter. Tror ikke det er helt gjennomførbart på en Buster med en stol på hver side i båten.

 

Fant forresten nettsiden til de Stidd-greiene. Men dette ser fryktelig komplisert (og dyrt) ut. I tillegg veier de 75kg pr stk. og sannsynligvis koster de like mange tusen også..!  :boxing:

 

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Hei, tenkte og gjennopplive ein gammal tråd da eg og er på utkikk etter ein meir komfortabel stol til min Buster xxl.

Eg har av dei gamle "bøtteseta" med pute i rygg og sete.

 

Korleis fungerer dei nyare stolstativa med gass justering og ein liten demping i? utgjer dette noko på komforten når ein sitter og båten hopper på store bølger?

 

Var ute ein tur med båten ein av siste dagane før jul og fikk testa den litt med 1/2-1meters bølger rett forfra og det kvita på toppane.

Tok to små fendere og la opp på setet noko som gjorde det mykje meir komfortabel når båten "landet i hoppene."

 

Såg på youtube at der var noko dempet setestativ og få kjøpt.

Desse såg meget komfortable ut, og dei lignet dempingen som eg har prøvd på ein MF135 traktor.

Her er youtube videoen:

Her er heimesida til smooth moves seat: http://www.smoothmovesseats.com/index.html

Desse stolstativa ser ej kankje 2 problemer med:korleis vil denne stolstativet klare sej i eit fuktigt båtklima over mange år med tanke på korrosjon?

Vil det bere problemer med og rotere setene så dei peiker inn mot mitten utan at ryggen tar bort i rekka på båten?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...