Jump to content

Installasjon av ny Yanmar 6BY220, får ingen hjelp fra forhandler

Draco27

Recommended Posts

Hjelp! Er det noen som har en Yanmar 6BY220 som kan hjelpe meg med tips - forhandler og importør kan/ønsker ikke å hjelpe!!

Jeg har vært den lykkelige eier av en fleske ny Yanmar 6BY 220 inntil nylig.... Jeg kjøpte den i slutten av mai og har brukt hele sommeren på å installere den i en 25 år gammel Draco27 Tricab. Det har vært moro, og utrolig mye arbeid. Ingenting av det som var koblet til min gamle Volvo Penta passet. Alt fra nytt instrumentpanel, nye luftekanaler, nytt dieselopplegg, nytt saltvannsinntak, ny eksos, bygging av nye motorfester og glassfiberarbeid osv.

Mye arbeid, men mye moro.

Men moroa stoppet når jeg skulle gjøre de elektriske koblingene på motor. Forhandleren har ikke kompetanse (har ikke filla peiling sier teknisk ansvarlig der...). Importør sier det ikke er deres ansvar og henviser til dokumenter jeg ikke kan få fordi de kun er til forhandlere osv osv.

Er det noen av dere som kan hjelpe meg??? Har bare noen kabler igjen. Har ikke dokumentasjon på hvor de skal kobles. Tør ikke prøvestarte før jeg er sikker på alt er gjort riktig.

Trenger bare å få snakke med en vennlig sjel som kan, eller kan sjekke på sin motor hvordan det skal gjøres.

Hjelp!

Velkommen til forumet. Kan desverre ikke hjelpe, men er det slik at du har kjøpt en ny motor her i Norge, og ikke kan få info av importør hvordan den skal kobles? Ikke særlig imponerende service der i gården. En telefon til Viknes kanskje. De monterer jo slike motorer i sine båter.

Redigert av Gullfisk (see edit history)

Hei og velkommen.

Det skulle vært interessant å vite hvem denne forhandleren er.....

Send forhandler og importør en link til denne tråden, så vil det forundre meg om det ikke ordner seg.

Når man kjøper en flunkende ny motor bør man kunne forvente at forhandler stiller opp og skaffer nødvendig info.

Hva elektrisk er det du lurer på da. Trodde det var plugger ved motor som kobles i en kabelstokk i ene enden og panelet i den andre enden. Motorcontroll som vel også er elektrisk plugges vel også bare inn. Strøm fra batteriet burde jo også være enkelt.

Hvis plugger ikke er montert slik at du må montere disse så må da Yanmar kunne gi deg en beskrivelse på hvilken pinne/farge som skal hvor.

Ser at de har installsjonstegninger på din motor, men der er ikke det elektriske med: http://www.yanmarmarine.com/manual/documen...rentpath=manual

Ta kontakt med en annen forhandler så hjelper de deg nok. Noe annet ville forundre meg.

• 2 uker senere...

Tja, nå har jeg fått båten på sjøen. Men klarer ikke å få svar fra forhandler på hvorfor ikke turteller virker, blir ikke kvitt ulyd fra summeren og får ikke dokumentasjon på sluregir så det virker ikke i det hele tatt....

Er det noen der ute som har samme motor og kan hjelpe?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...