Jump to content

Ny syrefast septiktank - hva må jeg huske når jeg bestiller?

nordan family 27

Recommended Posts

Den gamle septiktanken av aluminium skal skiftes av forskjellige årsaker. Jeg planlegger en ny i syrefast stål bestilt til mandag.

Produsenten (ILAS) foreslår 2 mm syrefast stål. De som skal sette den inn anbefaler at bunnen er flat for å ligge på oppbygget underlag (dagens tank er trekantet i bunnen, og festet med masse skum). Tanken skal ha inntak og uttak, lufting, mannlokk (er det egentlig nødvendig? eller lager det unødig lukt?) og giver til septik-tank-måler. Jeg har tenkt at luftingen skal være 16 mm, men har nå fritt valg på dette antar jeg, med mindre produsenten har ferdige stusser.

I tillegg lurte jeg på å få sveiset inn et ekstra uttaksrør som bare blendes i tilfelle jeg en gang i fremtiden skulle benytte tømmestasjoner. Men trenger jeg ekstra uttak for dette, eller er det vanlig med forgreining av slangen til sjø-uttaket? Er det noen som har anbefalinger om type septiktank giver/instrument, evt noe som ikke har vært så bra?

Andre ting jeg burde tenke på når jeg har "alle valgmuligheter"? Skal bytte noen av slangene når ting er lett tilgjengelig.

16mm lufting er alt for lite! Bruk minimum 25mm, når du først har muligheten. Gjerne større også, men i alle fall ikke mindre! Separat tømmestuss for tømmestasjon er lurt, og mannlokk likeså. Før eller siden tetter det seg til, og da vil du sette pris på et skikkelig mannhull slik at du kan komme til fra innsiden. Har du tett med skruer og skikkelig pakning er ikke lukt noe problem.

Ellers ville jeg ha skiftet samtlige slanger, uansett hvor fine de ser ut. Slangene er kilde til 95 % av alle luktproblemer, når de blir 5-6 år gamle begynner de ofte å slippe gjennom litt lukt og dette bare øker på fremover. Så bytt heller alle slanger nå mens det er mulig å komme skikkelig til!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

God dimmensjon på utlufting er spesielt viktig med tanke på tømmestasjoner. Da suges dritten ut. Har du ikke tilstrekkelig lufting da, så er det stor fare for at volumet i tanken blir ganske lite etterpå :eek:

Mannhull med skruer tett i tett og forsterkningsramme rundt er bra. Pakningen bør være av EPDM gummi, gjerne 3mm tykk. Den er lukt- / gass-tett.

Med vennlig hilsen

Torkjel

Byttet ut plast-tanken i våres med syrefast. Tanken har målene L: 100 x H:34-28 x B:40 cm, bunnen på tanken skråner litt for å følge bunnen på båten, den er på ca. 120L.

Stusser for inn/ut, to luftinger og mannlokk, har ikke måler, men dersom det blir aktuelt setter jeg den i mannlokket.

Ilas skulle ha ca. 9000 kr. Fikk tips om Rustfri Tynnplate Industri ved siden av Engbo på Barkåker ved Tønsberg, fikk forhåndspris på 5000 kr, bestillte og betalte 5000 kr.

http://www.rtirustfritt.no/

Gamle tanken var en Vetus plasttank som det luktet kloakk gjennom. Byttet slanger osv sommern 2008 uten at det hjalp. Etter at jeg byttet tanken har det ikke luktet, benyttet de gammle slangene da de var under et år gamle.

Ligg unna plast - har kastet to stk, den ene var bare 6 mnd. Syrefast stål, vektforskjellen er ubetydelig. SeaSea hadde rimelige tanker i syrefast - har selv en godt fornøyd hittil.

Hei.

Nei det er ikke syrefast hos Seasea. Jeg trodde hele tid det var syrefast av Seasea. Tok feil, det er egentlig rustfritt-stål hos seasea.. Syrefast hos maritim, de selger ikke mer :confused:

Seasea rustfritt stål

At-le

Forsikre deg om at utsugningsrøret for tømming av tank går dypt nok. Jeg fikk ny syrefast tank for to år siden (120l jeg også), og oppdaget i ettertid to problemer:

1.  

1. manlokket hadde alt for få skruer, og slapp gjennom drittlukt (nevnt også foran her). Fikk boret mange flere, og i tillegg sausa jeg inn pakningen i en eller annen form for akryl jeg fikk fra rørlegger. Var 'garantert' tett for gass, sa han.
  2. Røret for utpumping går ikke langt nok ned. Ser ikke bort fra at det har truffet skråveggen, som jeg har på ene siden, litt for tidlig.

Problem 1 fikk en helt ok løsning, ingen lukt innvendig lenger. Problem 2 medfører at jeg ikke får tømt tanken helt, ei heller nesten helt. Det ligger for mye igjen, selv om jeg forsøker litt utskifting av veske ved å punmpe inn/ut ekstra vann ifb. med tømming. Problemet arter seg i form av vondt lukt utvendig når båten har ligget en stund (dog ikke når den ligger stille, men med en gang den begynner å gynge litt). Intet problem når sanitærveske tilføres regelmessig, slik det normalt gjøres under bruk.

Forøvrig interessant at Ilas anbefaler syrefast. Tanken jeg har byttet ut nå var min andre. Den var ny for ca 10 år siden. Den første var også i aluminium (klassisk septik-tæreing med mange småhull), og jeg var skeptisk til å bruke dette materialet på nytt. Likevel klarte de å overbevise meg, bl.a. fordi aluminiumen var "bedre nå enn før". Vel, det samme gjentok seg, og det har de tydeligvis nå også forstått hos ILAS. Min nåværen tank (altså #3) ble derfor kjøpt (og produsert) et annet sted, og er som sagt ikke av aluminium.

Takker for synspunkter.

Nå spurte jeg vel ikke ILAS generelt om septik - men hva som var dimensjoner de brukte og pris når jeg skulle ha syrefast, så om de hadde anbefalt aluminium om spørsmålet hadde vært åpent vet jeg ikke noe om. De sa dog at aluminium ville være 3 mm da den var mindre motstandsdyktig om de skulle ha laget en ny til meg i aluminium. ILAS skal ha 7800,- + mva. Får passe på å be om rikelig med skruer på mannlokket - dagens tank, som også er fra ILAS, har ikke så mange. Mannlokket der ser slik ut:

mannlokk1.jpg

Prisen på 5000,- som er nevnt høres veldig rimelig ut. Har forhørt meg med et par steder, og begge har vært på 12 000 til 15 000, bortsett fra ILAS.

Jeg fikk laget en tank til å plassere mellom motor-stringerne aktenfor batteriene men med godt rom for lensepumpe helt bakerst mot skottet mot akterkabinen. Den var V-formet for å passe til bunnen. Den ligger på isoporplater mot bunnen og er festet med et vanlig galvanisert festebånd og skum på sidene for å holde den i ro. Alle uttak på toppen. Fungerer helt utmerket sammen med diverterventil i badet akter. Volumet er ca. 45 liter.

Her er den:

100_2044.jpg

Du kan fint gjøre det samme der foran; det er bare å få plassert uttakene langt ned over det dypeste i tanken. Litt vil alltid ligge igjen, det er ikke noe å gjøre med det, det er en "omkostning" du bare må godta. Jeg synes prisene du har innhentet er veldig stive, jeg betalte 4.300 for min tank og syntes ikke akkurat DET var billig...

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Noen som har forsøkt å ha 2 septikktanker? I Mariell er ikke septikken på mer enn 40ltr. Har plass til en til rett i forkant.

Tenkte på muligheten å koble disse sammen.

Sveise på 2 stk 90mm stusser. Så langt nede på endeveggen som mulig, på begge tankene, for å få så stor mulighet for free floww av gjørme som mulig

Slangestussene som kobler tankene sammen blir en 20-25 cm lange.

Montere mannhull, og egen utlufting fra den nye tanken.

Grunnen til tanken om 2 tanker. Disse kan plasseres og eventuelt løftes opp gjennom luker som er i dørken (også kalt "gulvet" av landkrabber :tongue: ).

Ved montering av en stor tank så må hele innredningen i byssa( også kalt "Kjøkken" :tongue: )ut, for å få opp dørkplatene.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Noen som har forsøkt å ha 2 septikktanker? I Mariell er ikke septikken på mer enn 40ltr. Har plass til en til rett i forkant.

Tenkte på muligheten å koble disse sammen.

Sveise på 2 stk 90mm stusser. Så langt nede på endeveggen som mulig, på begge tankene, for å få så stor mulighet for free floww av gjørme som mulig

Slangestussene som kobler tankene sammen blir en 20-25 cm lange.

Montere mannhull, og egen utlufting fra den nye tanken.

.

Det må da gå an. Eneste er at til flere koplinger til større sjans for lakkasje av både lukt og lukt i flytende form...hehe. Men dette har du nok tatt stilling til. Dersom den nye plasseres i forkant, så vil det sikkert fungere greit med tømming slik det er i dag. Eg rekner med skuta "setter seg" litt bak når du kjører, og da samles nok fluiden bakerst.

Litt vil jo alltid ligge igjenn,med mindre tanken har radius under, så det vil være behov for noen liter ekstra frostvæske til vinteren :seeya:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det er nok mulig jeg kan spare litt på tanken. Men arbeidet er satt bort som en del av noe annet - så tid er penger også :eek: Det blir ILAS mandag morgen som har lovet ekspresslevering. Så vil jeg tro de vet hva de gjør mhp på tetninger av mannlokk, samt innmontering av giver som de har lovet til en gunstig pris i forhold til ordinær butikkpris.

Har vært å hentet den gamle tanken i dag - det er skikkelig ekkelt, og ser slik ut etter en skikkelig utevendig vask for å ha den i bilen:

septik1.jpg

septik_2.jpg

septik_3.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...