jeepy Startet 28.August.2009 Link til dette innlegget Startet 28.August.2009 Tiden er kommet for å bytte fra motor til seil... Har bl.a. sett på Hanse 320. Nå viser det seg at Hanse kjører en kampanje på 320 kalt Hanse 320 Smart Line. Utstyr: * Ratt styring * 12 v kjøleskap * 220 v landstrøm * Leselys, salong og cabiner * Batteri pakke, 150 ah * Batteri lader, 30 amp * Varmtvanns tank 20 ltr. * Cockpit dusj m/ varmt vann * Salongbord klaff * Skap for våte klær i bad * Midtskips kryssholt * Lazyjacks/stackpack * Extra luke i akter lugar * Extra stiv bomvang * Simrad HDS 5 kartplotter * Eberspracher varme 4 kw * Monaco stoff (microfiber) * Primet og stoffet * Rigget og klargjort * 4 fendere og fortøyninger * Windex * Falggstang * Mahogany tre * Levert verft, i vannet, overleveringsgjennomgang Totalpris inkl. mva NOK 699.000,- Det som er største bekymringen er at selger sier disse båtene IKKE har sandwich skrog. Er dette likevel et godt kjøp og hvilke fordeler går jeg glipp av med et ikke-sandwich skrog? Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Flotte båter, anbefaler at du er nøye med det skriftlige rundt kjøpet, Hanse som verft har ikke godt rykte på seg for å levere feilfrie båter og langt mindre forrige importør. Vi får håpe den nye leverer på en bedre måte. Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Ikke-sandwich kan være litt tyngre, og skrogsidene blir tynnere og muligens mykere. Kjernematerialet i sandwich-en gir noe isolasjon, slik at du muligens får mer problemer med kondens, men med god ventilasjon og oppvarming når det er kaldt er det ikke sikkert dette blir noe problem. Godt kjøp? Vet ikke, men dette er jo en splitter ny 32-foter til 700k, og det hørtes jo ikke så galt ut. Jeg går ut fra at utstyret du lister opp er utover standard-utstyr, og at seil og motor er standard? Om seilene er av samme "hjemseilings-seil"-kvalitet som andre verft opererer med, kan det lønne seg å budsjettere med 50-100k til ny og evt. utvidet seilgarderobe i løpet av en sesong eller to. Personlig har jeg litt sansen for Hanse-båtene, men jeg ville nok ha prøvd å få rorkult fremfor ratt på en båt i den størelsen. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Enzo Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Synes det var mye fint utstyr om båten er priset til under 700k levert på vannet rigget og klar , dog ville jeg droppet rattstyringen. At det ikke er sandwich vil du neppe merke , det er flere merker som leverer båter uten sandwichskrog Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 (redigert) rorkult fremfor ratt på en båt i den størelsen. Ville jeg også. Ratt på en så liten båt ser bare dumt ut. Også ville jeg ta vekk midskips pullerten hvis de ikke kan levere en nedfellbar en. Jeg går og banner og sverger over den hele tiden. Redigert 28.August.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Merkelig det der , jeg har hatt midtskips pullerter på mine 3 siste båter og synes det er helt topp, aldri noe som henger seg opp i dem Sitér dette innlegget Link to post
Union Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Dette er en fin båt til en fin pris. Du kan neppe velge bort ratt, dette er en serie båter som er bygget etter gitte spesifikasjoner. Og fremfor alt, ikke velg bort spring puller midskips. Hvis det er noen som går og sparker i den så er den feilplassert, men det er et must for å feste spring. At det ikke er sandwich i skroget vil du ikke merke. Synes det var litt rart da Hanse har dette som standard på alle båter, men, men Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Hei Har tidliger hatt Hanse (2006 mod). Forsåvidt en Ok båt. Men som nevnt tidligere, så har de en del kvalites problemer, som importør ikke har vert i stand til å følge opp. I hvertfall i mitt tilfelle. (Nelson) Lekasjer har vert ett typisk Hanse problem Jeg ser ikke rattstyring som ett problem på denne båten. Generelt vil jeg si at Hanse blir en litt "kjipere" båt enn konkurenter (f.eks oceanis, janneau) Jeg kan nevne el. opplegg, finish på røroplegg, overflater, kvalitet på madrasser, deksutstyr, dimmensjoner etc...... Har ikke sett på Bavaria siste årene, men jeg sitter med en følelse av at det er litt det samme som Bavaria hadde for en del år siden (og nei dette skal ikke bli en ny Bavaria hets) Forøverig var jeg fornøyd med seilegenskapene, spesielt i en del vind, da selvslåer blir for lite i lite vind (men topp for en "nybegynner") Kan kompenseres med en genakker Vet ikke hvordan det er prismessig i forhold til konkurenter (oceanis, Bavaria, Janneau etc....), men jeg anbefaler deg å se disse også litt nøye etter i sømmene før du bestemmer deg Det viktigste er jo at du finner en båt du trives med. Men...dersom du bestiller en. Vær nøye med å få alt spesifisert skriftlig, samt bruk mye tid på verftet/leverandør under overlevering for å avdekke mest mulig feil (ta gjerne med en som har vert med på dette før.) Få også bekreftet i god tid før overleverng hvilket utstyr som skal leveres med (det er mangen som har fått seg en overaskelse når de henter båten, og fått feil leveranser) Du finner mye info på Hanse eierne sitt brukerforum : http://myhanse.com/ PS ikke glem sprayhood event kalesje! Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Tror dette kan bli bra. Lykke til! For eller mot sandwich, ratt, springpuller o.l. blir bare småting. Liker du båten er det bare å kjøre på. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Framtia Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Har du gjort en ordentlig vurdering om du ikke får mer for pengene om du kjøper en 1-3 år gammel båt. Det er utrolig hvor mye det koster når en begynner å utstyre med det som er kjekt å ha, og videre har første eier normalt fått orden på det som evt ikke var som det skulle når båten var ny. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 springpuller o.l. blir bare småting. Det går bra når jeg seiler med fokka. Alt annet hekter i den. Sitér dette innlegget Link to post
riosport Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Hvor kan jeg finne dette tilbudet? Finnes ikke noe hanse på fjordboats sin hjemmeside? Sitér dette innlegget Link to post
jeepy Svart 28.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 Hvor kan jeg finne dette tilbudet? Finnes ikke noe hanse på fjordboats sin hjemmeside? Tilbudet fikk jeg fra Fjord Boats. Står også litt om det her Takk for mange gode svar. Prismessig ser ihvertfall dette ut til å være et godt alternativ til nyere brukt. Når det gjelder seil er vel Hanse levert med ganske greie seil (fullspilet?)... Vi vurderer også nye Bavaria 32 cruiser som ser spennende ut. Blir vel en tur innom Båter i Sjøen til helgen samt mange timer på nettet utover høsten for å finne båt:) Sitér dette innlegget Link to post
riosport Svart 22.September.2009 Link til dette innlegget Svart 22.September.2009 har du funnet ut noe mer jeepy? noen sier at dette er bra tilbud,andre sier at båten er blitt dårligere? skrog etc... hva sier seilerne her på båtplassen? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 22.September.2009 Link til dette innlegget Svart 22.September.2009 Som eier av 350 har jeg noen betraktninger. Dette er en utrolig bra pris som Hanse kommer med for å demme opp mot lanseringen av Bav 32, var ikke klar over at de hadde droppet sandwichskroget, men det betyr nok mindre. Siden Hanse kjører med tykt ytterlag og tynt innerlag vil jeg tro denne modellen vil bli lettere og dermed kanskje seile fortere også i lettere vind... Neppe markant. Min erfaring er at det blir mye dill med en Hanse, sjeldent store feil, men mange småfeil tror jeg du må regne med. Dette er synd for vi er iallefall veldig fornøyd med båten vår, den seiler godt, ser bra ut, har god plass og fine og praktiske løsninger, diger og praktisk cockpit etc... Lykke til med valget! Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.