Nidelv 28 Søgne Startet 29.August.2009 Link til dette innlegget Startet 29.August.2009 Nå har jeg tettet og tette denne takluka hele sommer med Tec 7. Drypper enda, ser ikke hvor det kan komme inn vann. Noen som vet , eller har dette prob selv? Bør jeg kjøpe ny?ta den av og lime\skru den på igjen? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Takluker og andre innretninger som skues fast med innvendig/utvendig ramme tettes best med ikke-herdende butyl av typen Terostat 2759 (fåes hos de fleste caravanforhandlere med verksted). Et bilde av problembarnet kunne kanskje hjulpet. Vanligvis må luker demonteres og tettes opp for at det skal bli tett. Lim av typen Tec7 er heller ingen god løsning siden luken da sitter veldig godt om det ikke skulle bli tett. Derfor en ikke-herdende butyl (oppfører seg som tyggegummi). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Aero Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Hei. Har samme båt og samme problem selv. Har demontert luken, rengjort og montert på nytt uten at det hjalp nevneverdig. Litt av overflatefukten på aluminiumen innvendig er kondens men det som drypper i regnvær er selvfølgelig ikke det. Virker som om det kommer inn i bakkant der det er høyest, følger pakningene/kanten og så drypper ned i kabinen fra forkant av luken. Så: min erfaring med demontering hjalp ikke så jeg får sette meg ned sammen med deg og vente her på den som måtte ha fasiten... Aero. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Mulig fasit er att hvis det suges luft gjerne litt oppover og inn så følger vannet med inn i samme slengen,blir ett slags vakuum..Sånn forsto jeg det da det lakk vann inn igjennom listene til vindu på båten.Mulig dårlig forklart men nå er vi i gang Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Zach Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Samme problem, men ikke samme båt. Moonlight dekksluke. Klinte på sikafleks utvendig og innvendig. Ble bedre ei stund. Antar lekkasjen var i innfestingen av selve glasset som er limt i rammen. Gammel luke. Kjøpte og installerte ny (jf. annen tråd). Tett! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 (redigert) Tre steder det kan lekke: Innfestingen av lukekarmen, pakning mellom karm og luke og selvfølgelig i pakningen som tetter direkte til glass/plexi (noen luker er limt her i stedt for pakning). Redigert 29.August.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 29.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Hei.Har samme båt og samme problem selv. Har demontert luken, rengjort og montert på nytt uten at det hjalp nevneverdig. Litt av overflatefukten på aluminiumen innvendig er kondens men det som drypper i regnvær er selvfølgelig ikke det. Virker som om det kommer inn i bakkant der det er høyest, følger pakningene/kanten og så drypper ned i kabinen fra forkant av luken. Så: min erfaring med demontering hjalp ikke så jeg får sette meg ned sammen med deg og vente her på den som måtte ha fasiten... Aero. Ha ha ha akkurat samme problem, kan ikke fatte det....alt er tett men det drypper inn. Har også kondens på metallen inne. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 ....alt er tett men det drypper inn. alt er nok ikke tett....sier seg vel egentlig selv. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
M/S AIOLOS Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Har du sjekket om det ikke kommer inn via skruene? Hadde samme problem med min luke, satt og glodde for å prøve å få øye på dråpene. Det hjalp å bruke en tetningsmasse i skruehullene før skruene ble skrudd inn. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 13.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2010 (redigert) Sliter enda med denne lekasjen, hva gjør jeg? Finnes det flytende tettestoff? Hvor mye koster en ny luke?? Redigert 13.Februar.2010 av Nidelv 28 Søgne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 13.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2010 Sikkert banalt svar fra meg, som du har tenkt på allerede, men Kåre på ettermarked hos Nidelv i Arendal har ofte veldig gode råd..og gjerne erfaringer med løsninger som holder. Send en mail til han eller ta en tlf til Nidelv; bla i forbindelse med lekkasje på min Nidelv 24 (det var vel og merke vinduer), fikk jeg gode råd som hjalp fra de. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
SandAnker Svart 13.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2010 Hva benyttet du for og tette vinduene? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 Listene på innsiden skulle tas av (dvs at en ikke skulle skrape bort og erstatte gummi fra utsiden eller noe sånt) og så skulle det legges på/smøres på silikon (fortrinnsvis blank). Deretter skulle listene på igjen. Dette fungerte fint og det ble tett, men noen lister var litt krevende å få av (fare for å ødeligger skruer), så det er kjekt å ha litt hjelp når en skal gjøre dette...til å holde listene. Og en må ta en og en liste, eller så faller vinduene "inn"...og det kan jo bli litt krise. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
alma Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 Er også intresert i løsning på lekasjen i luka ja. Har ikke fått gjort noe mer enn å registrere at det er lekasje hos meg og. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 Ha ha ha akkurat samme problem, kan ikke fatte det....alt er tett men det drypper inn. Har også kondens på metallen inne. Har du sjekket om det ikke kommer inn via skruene? Det kan være at det kondenserer på metallet og renner derfra, slik at det "ser ut" som luka lekker. Hvis det er så mye kondens er det gjerne lekkasje en eller annen plass. At vann kommer inn via skruer er sikkert. Har man feks skrudd en skru nesten igjennom gelcoat på utsiden og fått et pittelite hull som såvidt synes, er det sikkert at etter ett år eller to kan det snike seg inn mengder med vann på slike plasser. Sitér dette innlegget Link to post
Hokky Svart 14.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2010 (redigert) Det kan være at det kondenserer på metallet og renner derfra, slik at det "ser ut" som luka lekker. Hvis det er så mye kondens er det gjerne lekkasje en eller annen plass. At vann kommer inn via skruer er sikkert. Har man feks skrudd en skru nesten igjennom gelcoat på utsiden og fått et pittelite hull som såvidt synes, er det sikkert at etter ett år eller to kan det snike seg inn mengder med vann på slike plasser. Da er det isåfall bare til å tape/ligge en plastsekk over luken når det regner for å bli 100% sikker på om det lekker eller er kondens. Redigert 14.Februar.2010 av Hokky (see edit history) Sitér dette innlegget Min Fjord 21 Olympic Link to post
janht Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Hei. Jeg byttet luke for 2 år siden pga sprekk i glasset. Tok ut den gamle, og festet den nye med en god stripe med sicaflex rundt det hel e og i skruehullene. Den er 100% tett. Kan ikke huske prisen på ny luke, rundt to båtpenger, tror jeg. Mvh Jan Helge Gruppen "Nidelv 28 båt", Facebook Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 17.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 (redigert) Har nøyaktig samme problemet her. Demonterte alt som har med luka å gjøre i vår, Limte opp igjen å trodde alt var tett, men neida. Sjekka i styrtregnet som var igår, å jammen har jeg fortsatt lekkasje Noen som vet nøyaktig pris på ny luke, å om det lar seg skaffe hos Nidelv, eventuelt forslag til "uorginale" luker som passer uten for mye justeringer?????? Redigert 17.Juni.2011 av alma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 17.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 Kjenner ikke disse lukene spesielt, men hvis man plukker ned innerammen så ser man som regel hvor det drypper hvis noen står på ytterdsiden med en vannslange. Evt. Lag så en god fuge med tykt fett/grease langs hele yttersiden av rammen ned mot dekket slik at det blir tett, sjekk. Neste skritt blir å legge en godt fettlag over skuene, så innfestningen til glasset osv. Ta skritt for skritt til det er tett. da vet du hvor problemet ligger. Sitér dette innlegget Link to post
Aero Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Hei. Da ser det ut til at jeg har fått tettet min egen lekkasje. Hos meg viser deg seg at det er i sprekken/skjøten i luken på yttersiden at det kom inn. Denne skjøten ligger hos meg på den delen av luken som er foran på båten. La på et godt lag med lim i området for å teste og så langt har det holdt tett noen uker hvor det har vært regn. Så nå er det bare å renskjære lim og nyte sommer'n :- ) Prøver meg på et par bilder Aero. Sitér dette innlegget Link to post
BAG049 Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Sliter enda med denne lekasjen, hva gjør jeg? Finnes det flytende tettestoff? Hvor mye koster en ny luke?? Dette stoffet, Captain Tolley, fungerer bra. http://www.maritim.no/batpuss/lim_2/andre-lim/captain-tolley Tyntflytende, finner lekkasjen og tetter. Jeg har gått over alle mulige steder nå på min Nidelv 26, dekksluka, rekkefester, vinduslister etc. Og endelig er det tett. Men en må regne med dette som en kontinuerlig oppgave, 4-5 ganger i løpet av sommeren. Godt at flaska er drøy. Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 2.Februar Link til dette innlegget Svart 2.Februar Jeg henter opp en gammel tråd, for dekksluken på min N28 lekker godt når det regner. Jeg har ikke klart å finne ut hvor det kommer inn, og jeg har ikke klart å få den til å bli tett etter ymse forsøk med ymse midler. Og etter å ha slåss med dekkslukene på min forrige båt er konklusjonen bare at dette gidder jeg ikke, og jeg har bestemt meg for å skifte hele greia. Men så kommer det til valg av dekksluke da - det er jo ganske mange å velge i.. https://www.maritim.no/dekksluke-50-5x-50-5mm https://www.maritim.no/lewmar-luke-mediumprofil https://www.watski.no/gebo-takluke-i-aluminium-11Y8y https://www.watski.no/1852-marineluke-med-lav-profil-aluminium-11crB og så videre.. Men hva skal man velge? Er det noen som har noen erfaringer her? De ser jo ganske like ut på bildene, men med store prisvariasjoner. Og det beste hadde jo vært om noe bare passet rett inn i hullet fra den gamle (som jeg ikke vet hva er). Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 2.Mars Link til dette innlegget Svart 2.Mars Jeg endte opp med 1852-luka. Rett og slett fordi den var billigst, og den var sort slik som den gamle var. Den nye luka var selvfølgelig 6 mm større enn den gamle, så da var det bare å finne frem overfresen og trimme kantene litt. Men den smatt på plass til slutt. Men den nye luka har selvfølgelig litt smalere fals enn den gamle, og det er noe smårusk og hakk som nå blir synlige. Så jeg må fikse litt gelcoat før jeg får montert luke skikkelig. Er det noen som har noen tips om hvor man kan få tak i topcoat med omtrentlig samme farge som en gammel Nidelv? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.