Jump to content

Lekkasje takluke Nidelv 28

Nidelv 28 Søgne

Recommended Posts

Takluker og andre innretninger som skues fast med innvendig/utvendig ramme tettes best med ikke-herdende butyl av typen Terostat 2759 (fåes hos de fleste caravanforhandlere med verksted).

Et bilde av problembarnet kunne kanskje hjulpet. Vanligvis må luker demonteres og tettes opp for at det skal bli tett. Lim av typen Tec7 er heller ingen god løsning siden luken da sitter veldig godt om det ikke skulle bli tett. Derfor en ikke-herdende butyl (oppfører seg som tyggegummi).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hei.

Har samme båt og samme problem selv. Har demontert luken, rengjort og montert på nytt uten at det hjalp nevneverdig.

Litt av overflatefukten på aluminiumen innvendig er kondens men det som drypper i regnvær er selvfølgelig ikke det. Virker som om det kommer inn i bakkant der det er høyest, følger pakningene/kanten og så drypper ned i kabinen fra forkant av luken.

Så: min erfaring med demontering hjalp ikke så jeg får sette meg ned sammen med deg og vente her på den som måtte ha fasiten... :smiley:

Aero.

Mulig fasit er att hvis det suges luft gjerne litt oppover og inn så følger vannet med inn i samme slengen,blir ett slags vakuum..Sånn forsto jeg det da det lakk vann inn igjennom listene til vindu på båten.Mulig dårlig forklart men nå er vi i gang :fishing:

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Tre steder det kan lekke: Innfestingen av lukekarmen, pakning mellom karm og luke og selvfølgelig i pakningen som tetter direkte til glass/plexi (noen luker er limt her i stedt for pakning).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hei.

Har samme båt og samme problem selv. Har demontert luken, rengjort og montert på nytt uten at det hjalp nevneverdig.

Litt av overflatefukten på aluminiumen innvendig er kondens men det som drypper i regnvær er selvfølgelig ikke det. Virker som om det kommer inn i bakkant der det er høyest, følger pakningene/kanten og så drypper ned i kabinen fra forkant av luken.

Så: min erfaring med demontering hjalp ikke så jeg får sette meg ned sammen med deg og vente her på den som måtte ha fasiten... :smiley:

Aero.

Ha ha ha akkurat samme problem, kan ikke fatte det....alt er tett men det drypper inn. Har også kondens på metallen inne.

....alt er tett men det drypper inn.

alt er nok ikke tett....sier seg vel egentlig selv.

• 5 måneder senere...

Sikkert banalt svar fra meg, som du har tenkt på allerede, men Kåre på ettermarked hos Nidelv i Arendal har ofte veldig gode råd..og gjerne erfaringer med løsninger som holder. Send en mail til han eller ta en tlf til Nidelv; bla i forbindelse med lekkasje på min Nidelv 24 (det var vel og merke vinduer), fikk jeg gode råd som hjalp fra de.

mvh Bergen Dørk

Listene på innsiden skulle tas av (dvs at en ikke skulle skrape bort og erstatte gummi fra utsiden eller noe sånt) og så skulle det legges på/smøres på silikon (fortrinnsvis blank).

Deretter skulle listene på igjen. Dette fungerte fint og det ble tett, men noen lister var litt krevende å få av (fare for å ødeligger skruer), så det er kjekt å ha litt hjelp når en skal gjøre dette...til å holde listene. Og en må ta en og en liste, eller så faller vinduene "inn"...og det kan jo bli litt krise. :smiley:

mvh Bergen Dørk

Ha ha ha akkurat samme problem, kan ikke fatte det....alt er tett men det drypper inn. Har også kondens på metallen inne.

Har du sjekket om det ikke kommer inn via skruene?

Det kan være at det kondenserer på metallet og renner derfra, slik at det "ser ut" som luka lekker. Hvis det er så mye kondens er det gjerne lekkasje en eller annen plass. At vann kommer inn via skruer er sikkert. Har man feks skrudd en skru nesten igjennom gelcoat på utsiden og fått et pittelite hull som såvidt synes, er det sikkert at etter ett år eller to kan det snike seg inn mengder med vann på slike plasser.

Det kan være at det kondenserer på metallet og renner derfra, slik at det "ser ut" som luka lekker. Hvis det er så mye kondens er det gjerne lekkasje en eller annen plass. At vann kommer inn via skruer er sikkert. Har man feks skrudd en skru nesten igjennom gelcoat på utsiden og fått et pittelite hull som såvidt synes, er det sikkert at etter ett år eller to kan det snike seg inn mengder med vann på slike plasser.

Da er det isåfall bare til å tape/ligge en plastsekk over luken når det regner for å bli 100% sikker på om det lekker eller er kondens.

Redigert av Hokky (see edit history)
  • 3 måneder senere...

Hei.

Jeg byttet luke for 2 år siden pga sprekk i glasset. Tok ut den gamle, og festet den nye med en god stripe med sicaflex rundt det hel e og i skruehullene.

Den er 100% tett.

Kan ikke huske prisen på ny luke, rundt to båtpenger, tror jeg.

Mvh

Jan Helge

Gruppen "Nidelv 28 båt", Facebook

• 1 år senere...

Har nøyaktig samme problemet her. Demonterte alt som har med luka å gjøre i vår, Limte opp igjen å trodde alt var tett, men neida. Sjekka i styrtregnet som var igår, å jammen har jeg fortsatt lekkasje :confused:

Noen som vet nøyaktig pris på ny luke, å om det lar seg skaffe hos Nidelv, eventuelt forslag til "uorginale" luker som passer uten for mye justeringer??????

Redigert av alma (see edit history)

Kjenner ikke disse lukene spesielt, men hvis man plukker ned innerammen så ser man som regel hvor det drypper hvis noen står på ytterdsiden med en vannslange.

Evt. Lag så en god fuge med tykt fett/grease langs hele yttersiden av rammen ned mot dekket slik at det blir tett, sjekk. Neste skritt blir å legge en godt fettlag over skuene, så innfestningen til glasset osv.

Ta skritt for skritt til det er tett. da vet du hvor problemet ligger.

• 3 uker senere...

Hei.

Da ser det ut til at jeg har fått tettet min egen lekkasje. Hos meg viser deg seg at det er i sprekken/skjøten i luken på yttersiden at det kom inn. Denne skjøten ligger hos meg på den delen av luken som er foran på båten. La på et godt lag med lim i området for å teste og så langt har det holdt tett noen uker hvor det har vært regn. Så nå er det bare å renskjære lim og nyte sommer'n :- )

Prøver meg på et par bilder :smiley:

n28_dekksluke_01.jpg

n28_dekksluke_02.jpg

Aero.

Sliter enda med denne lekasjen, hva gjør jeg?

Finnes det flytende tettestoff?

Hvor mye koster en ny luke?? :cheers:

Dette stoffet, Captain Tolley, fungerer bra.

http://www.maritim.no/batpuss/lim_2/andre-lim/captain-tolley

Tyntflytende, finner lekkasjen og tetter. Jeg har gått over alle mulige steder nå på min Nidelv 26, dekksluka, rekkefester, vinduslister etc. Og endelig er det tett. Men en må regne med dette som en kontinuerlig oppgave, 4-5 ganger i løpet av sommeren. Godt at flaska er drøy.

• 13 år senere...

Jeg henter opp en gammel tråd, for dekksluken på min N28 lekker godt når det regner. Jeg har ikke klart å finne ut hvor det kommer inn, og jeg har ikke klart å få den til å bli tett etter ymse forsøk med ymse midler. Og etter å ha slåss med dekkslukene på min forrige båt er konklusjonen bare at dette gidder jeg ikke, og jeg har bestemt meg for å skifte hele greia.

Men så kommer det til valg av dekksluke da - det er jo ganske mange å velge i..

https://www.maritim.no/dekksluke-50-5x-50-5mm

https://www.maritim.no/lewmar-luke-mediumprofil

https://www.watski.no/gebo-takluke-i-aluminium-11Y8y

https://www.watski.no/1852-marineluke-med-lav-profil-aluminium-11crB

og så videre.. 

Men hva skal man velge? Er det noen som har noen erfaringer her? De ser jo ganske like ut på bildene, men med store prisvariasjoner. Og det beste hadde jo vært om noe bare passet rett inn i hullet fra den gamle (som jeg ikke vet hva er). 

• 1 måned senere...

Jeg endte opp med 1852-luka. Rett og slett fordi den var billigst, og den var sort slik som den gamle var. 

Skjermbilde2025-03-02173540.png.a1ab0b48722b2379141930e604273486.png

Den nye luka var selvfølgelig 6 mm større enn den gamle, så da var det bare å finne frem overfresen og trimme kantene litt. Men den smatt på plass til slutt. 

Skjermbilde2025-03-02173601.png.9743c6d9b131d4c7ff886b19f0c2425f.png

Men den nye luka har selvfølgelig litt smalere fals enn den gamle, og det er noe smårusk og hakk som nå blir synlige. Så jeg må fikse litt gelcoat før jeg får montert luke skikkelig. Er det noen som har noen tips om hvor man kan få tak i topcoat med omtrentlig samme farge som en gammel Nidelv?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...