Leven Startet 29.August.2009 Del på Facebook Startet 29.August.2009 Hei Jeg har en 80 hk mercury 1978. Har to batterier på henholdsvis 62 og 65 ampere som jeg veksler på å bruke i båten. Motoren virker tungstartet med disse batteriene. Det jeg lurer på er om motoren vil dra igang lettere med et batteri med mere ampere? og i så tilfelle er det noen som har en formening om hvor mange ampere det bør være? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Fant ikke noe som kunne gi noe svar på din modell, men ser at det er anbefalt 80Ah på litt nyere motorer ( 525 MCA , 450 CCA ). Selve starteren skal normalt dra 120A ( 40A ubelastet ) , ( ifra spesifikasjonene til DIN motor ).. Hvis motoren drar for sakte rundt vil du problemer med at den blir tungstartet, motoren trenger over 250 rpm for å kunne generere skikkelig gnist. Ville demontert og rengjort ALLE koblingene på de GROVE kablene ( sort ifra batteri til gods, rød ifra batteri til rele, gul ? ifra rele til starter, sort 2 ifra gods på motor til gods på starter ), neste trinn ville vært å sjekket og eventuelt byttet børster på starteren ( hvis starteren er ifra 1978 har den gått noen runder... ) om motoren vil dra igang lettere med et batteri med mere ampere? og i så tilfelle er det noen som har en formening om hvor mange ampere det bør være? Har brukt et Optima batteri (skal kunne gi 850 A ) i flere år, dette ble byttet ut i fjord pga alderen ( fungerer enda men kanskje ikke helt 100% ), har nå et lite batteri på rundt 60Ah.... begge batteriene fungerer helt fin til min motor ( Mercury R6 90@140 hk )... Kort fortalt... starteren krever 120 A...får den det, er DEN fornøyd... men er grei med litt extra reserver. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
VO`n Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 (redigert) Kan det være batteriene som er dårlige også? Hadde en gang en 90hk Yamaha, 60amp batteri som aldri var noe annet en vedlikeholdsladet fra motoren år etter år... Redigert 29.August.2009 av VO`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Leven Svart 29.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2009 (redigert) Kan det være batteriene som er dårlige også? Det ene batteriet er kjøpt i fjor, og det andre er nesten nytt, så det er nok ikke det som er problemet. Jeg tror som "mercury-guruen" ovenfor sier at jeg skal ta en runde å gå over alle kabler fra batteri osv. Koster ikke allverdens å skifte ut disse kablene. Om ikke det hjelper så skal jeg plukke ut starteren å få gått over børster og diverse. Redigert 29.August.2009 av Leven (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Hei! Du skriver ikke noe om det, men jeg regner med at du har målt spenningen på batteriene, dvs. sjekket om de er skikkelig oppladet? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Bare så du har noe å sammenligne med..... Har et Varta BLACK dynamic i båten, har 45Ah og kan gi 400A ( Cold-test Current, EN ).... brukes som rent start batteri, eneste strømforbruker er turteller og voltmeter + PT ... Og motoren er en lettere "tunet" Mercury rekke sekser. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Leven Svart 29.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2009 Bare så du har noe å sammenligne med..... Har et Varta BLACK dynamic i båten, har 45Ah og kan gi 400A ( Cold-test Current, EN ).... brukes som rent start batteri, eneste strømforbruker er turteller og voltmeter + PT ... Og motoren er en lettere "tunet" Mercury rekke sekser. Arne Kjetil Kablene fra starter til jord og fra starter til solenoid?? altså den gule ser bra ut. Men jeg tror jeg skal bytte kablene fra batteriet da disse ser ut til å være noen år:-) Antydning til litt grønt inne i kablene så disse fororsaker visst litt spennngstap. Målte med voltmeter og det var et markant spenningstap. Takker igjen så mye for svar Arne Kjetil. Sitér dette innlegget Link to post
Leven Svart 29.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2009 (redigert) Hei!Du skriver ikke noe om det, men jeg regner med at du har målt spenningen på batteriene, dvs. sjekket om de er skikkelig oppladet? He he. Ja det er nok det første som sjekkes i slike tilfeller:-) Men jeg har blitt lurt før. Et battteri kan måles til 12.4-12.5 volt men fremdeles være defekt. Fikk fort erfare det sist jeg byttet startmotor på bilen da jeg trodde denne var gåen.. Klødde meg voldsomt i hodt da den "nye" starteren heller ikke ville slå inn. Hadde jo ladet batteriet og målt spenningen. Det viste 12.7 så jeg gikk ut ifra at alt var i orden. Så etter at jeg hadde byttet fram og tilbake med startmotoeren 3 ganger bestemte jeg meg for å prøve batteriet fra båten. Og vips så var problemet løst.. Litt flaut men nå har jeg iallefall erfart at batterier som måler over 12 volt ikke nødvendigvis er "friske".. Redigert 29.August.2009 av Leven (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.