Jump to content

Hvor får jeg sjekket dyser til Yanmar 4JHE Oslo/Akershus?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har tenkt å skru ut dysene på min Yanmar 4JHE-motor og få de kontrollert/renset(?). Er det noen som har et veksted å anbefale? Jeg bor på Skjetten ved Lillestrøm og har båten i Son, så et bra verksted i f.eks. Bergen er ikke det jeg er ute etter. Det er jo greit å kunne møte opp selv og prate med folket på verkstedet.

 

Blir resultatet av testen at jeg trenger nye dyser, hvor får jeg kjøpt disse (billigst)? Dyser er jo ikke store og kan lett sendes, så her er det ikke begrensning på at det må være i mitt område (men helst ikke fra utlandet).

 

Grunnen til at jeg gjerne vil sjekke dette er at max turtall (og dermed farten) stadig har gått nedover den siste tiden uten at det er gjort endringer med båt eller maskineri som skulle tilsi dette.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ta kontake med en fyr som heter Tor 91179189, han vet garantert hvor du kan få gjort dette. Han driver å overhaler Yanmarer og Pentar på Sandvika. Vet det finnes et firma på Brynseng, men husker ikke navnet på det. Sylinderservice kan kanskje være behjelpelig.

Redigert av POLARN (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Det fine med dieseldyser er at man kan bruke verksteder som jobber med bil, dermed blir det halv pris av alt som har noe med båt å gjøre.

 

Jeg har brukt Sørensen & Balchen avd Jahre diesel. Kjempeservice! De holdt tidligere til på Bryn i Oslo, men har nå flyttet til Rosenholmveien 10, rett ved siden av hovedlageret til AS Sørensen og Balchen på Holmlia.

 

Telefon: 22764400 (sentralbordet)

Petter Larssen: 22764438

Per Erik Ask: 22764437

Arne Jahren: 22764503

Telefax: 22610752

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post

Det fine med dieseldyser er at man kan bruke verksteder som jobber med bil, dermed blir det halv pris av alt som har noe med båt å gjøre.

 

Jeg har brukt Sørensen & Balchen avd Jahre diesel.

 

Jeg har også brukt de,angående dieselpumpa.Kjempe folk!!!og god service!!!Du har også en i Skien,Lomec motorservice.Han er spesialist på dyser og pumper.Hvis det er langt kan han kan helt sikkert anbefalle no...

Link to post

Hei.

 

Da ligger Sørensen og Balchen øverst på listen, 1170,- for kontroll, trykktesting og justering for 4 dyser. Noen med erfaring med Aas Diesel Elektro på Kjeller (5 min hjemmefra)? De skulle ha 1200,- for samme jobben. Ellers ser det ut til at nye dysespisser koster 6 - 700 kroner pr. stk.

 

Ellers hadde jeg en lang og hyggelig prat med Nils hos Marinediesel Drøbak om hva som kunne være årsaken til at jeg ikke lenger når fullt turtall. Han mente jeg burde sjekke andre ting først, som mottrykk i eksosanlegget (koksing i innløpet rett etter motoren), og om motoren faktisk fikk nok diesel. Det siste skulle jeg sjekke med diesel fra en høyt plassert kanne rett inn på fødepumpen.

 

Dette minner litt om den gang min far ikke fikk bensin inn til bensinpumpen på sin gamle Opel for mange år siden. Han var på ferie og fant ikke feilen der og da (sprekk i bensinrøret fra tanken), så han fikk tak i en gammel metallkanne som han surret fast på takgrinden med plastslange ned under panseret rett til bensinpumpen. Dette kjørte han hjem til Stavanger med fra Stord!

 

Og da måtte Nils hos Marinediesel komme med sin historie. På tur med sin gamle Borgward bil, slo en gang kjettingen hull på bensintanken. Han fyllte en plastkanne med bensin, satte den i baksetet og så lang plastslange gjennom kupéen og frem til motoren!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Motoren er fra -86 med ca. 100 timer pr. år. I -95 hadde jeg totaloverhaling til 50k etter vann i motoren. Da ble dysespissene forresten byttet. For de som er interessert hva noe slikt inbefatter og koster, kan hele arbeidsbeskrivelsen, liste over utskiftede deler og faktura lastes ned i PDF-format her. Allerede da hadde jeg mistet turtall, men det kom av at båten etter hvert hadde fått mye ekstra utstyr (vekt). Det ble imidlertid korrigert ved justering av propellen i Arendal.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...