Lars H. Startet 29.August.2009 Del på Facebook Startet 29.August.2009 Hei. Jeg har tenkt å skru ut dysene på min Yanmar 4JHE-motor og få de kontrollert/renset(?). Er det noen som har et veksted å anbefale? Jeg bor på Skjetten ved Lillestrøm og har båten i Son, så et bra verksted i f.eks. Bergen er ikke det jeg er ute etter. Det er jo greit å kunne møte opp selv og prate med folket på verkstedet. Blir resultatet av testen at jeg trenger nye dyser, hvor får jeg kjøpt disse (billigst)? Dyser er jo ikke store og kan lett sendes, så her er det ikke begrensning på at det må være i mitt område (men helst ikke fra utlandet). Grunnen til at jeg gjerne vil sjekke dette er at max turtall (og dermed farten) stadig har gått nedover den siste tiden uten at det er gjort endringer med båt eller maskineri som skulle tilsi dette. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
torbi Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 Eg fikk de 4 dysene overhalt for litt over 3000 kr ( i bergen) , så du må nok regne med rundt denne prisen, vil eg tro. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Polarn Svart 29.August.2009 Del på Facebook Svart 29.August.2009 (redigert) Ta kontake med en fyr som heter Tor 91179189, han vet garantert hvor du kan få gjort dette. Han driver å overhaler Yanmarer og Pentar på Sandvika. Vet det finnes et firma på Brynseng, men husker ikke navnet på det. Sylinderservice kan kanskje være behjelpelig. Redigert 29.August.2009 av POLARN (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Verrie Svart 30.August.2009 Del på Facebook Svart 30.August.2009 (redigert) Lars, send en IM til Quantum. Han har tlfnr til et firma som er kjempedyktige på Yanmarmotorer. Pratet med ham via Laluna om det i sommer. Hører til innen området du etterlyser. Jeg fikk inntrykk av at de var blant "eliten" av de som kunne Yanmarmotorer. Redigert 30.August.2009 av Verrie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 30.August.2009 Del på Facebook Svart 30.August.2009 Det fine med dieseldyser er at man kan bruke verksteder som jobber med bil, dermed blir det halv pris av alt som har noe med båt å gjøre. Jeg har brukt Sørensen & Balchen avd Jahre diesel. Kjempeservice! De holdt tidligere til på Bryn i Oslo, men har nå flyttet til Rosenholmveien 10, rett ved siden av hovedlageret til AS Sørensen og Balchen på Holmlia. Telefon: 22764400 (sentralbordet) Petter Larssen: 22764438 Per Erik Ask: 22764437 Arne Jahren: 22764503 Telefax: 22610752 Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Flid Svart 30.August.2009 Del på Facebook Svart 30.August.2009 Hei. Jeg har tenkt å skru ut dysene på min Yanmar 4JHE-motor og få de kontrollert/renset(?). Lars H. Lars, LA-SA båt og motor har en avdeling i din hjemmehavn. De er Yanmar forhandlere Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 30.August.2009 Del på Facebook Svart 30.August.2009 Det fine med dieseldyser er at man kan bruke verksteder som jobber med bil, dermed blir det halv pris av alt som har noe med båt å gjøre. Jeg har brukt Sørensen & Balchen avd Jahre diesel. Jeg har også brukt de,angående dieselpumpa.Kjempe folk!!!og god service!!!Du har også en i Skien,Lomec motorservice.Han er spesialist på dyser og pumper.Hvis det er langt kan han kan helt sikkert anbefalle no... Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Lars H. Svart 30.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2009 Takk for tips så langt. Da blir det å ringe litt rundt imorgen tenker jeg. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jens_P Svart 30.August.2009 Del på Facebook Svart 30.August.2009 Du kan jo høre hos http://www.universal-diesel.no/ Ligger jo i nærområdet ditt. Mener de var importør av Yanmar for mange år siden. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
upperten Svart 30.August.2009 Del på Facebook Svart 30.August.2009 Heisann Lars Kan trygt anbefale Per Erik Ask hos Sørensen og Balchen tidligere Jahre Diesel. Hadde samme motor selv og fikk sjekket og overhalt dysene der. Hilsen Nils (eks video vedlikehold) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2009 Takker for ytterlige tips. Og spesialhilsen til deg Nils! Lars H. (eks lyd vedlikehold) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 31.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2009 Hei. Da ligger Sørensen og Balchen øverst på listen, 1170,- for kontroll, trykktesting og justering for 4 dyser. Noen med erfaring med Aas Diesel Elektro på Kjeller (5 min hjemmefra)? De skulle ha 1200,- for samme jobben. Ellers ser det ut til at nye dysespisser koster 6 - 700 kroner pr. stk. Ellers hadde jeg en lang og hyggelig prat med Nils hos Marinediesel Drøbak om hva som kunne være årsaken til at jeg ikke lenger når fullt turtall. Han mente jeg burde sjekke andre ting først, som mottrykk i eksosanlegget (koksing i innløpet rett etter motoren), og om motoren faktisk fikk nok diesel. Det siste skulle jeg sjekke med diesel fra en høyt plassert kanne rett inn på fødepumpen. Dette minner litt om den gang min far ikke fikk bensin inn til bensinpumpen på sin gamle Opel for mange år siden. Han var på ferie og fant ikke feilen der og da (sprekk i bensinrøret fra tanken), så han fikk tak i en gammel metallkanne som han surret fast på takgrinden med plastslange ned under panseret rett til bensinpumpen. Dette kjørte han hjem til Stavanger med fra Stord! Og da måtte Nils hos Marinediesel komme med sin historie. På tur med sin gamle Borgward bil, slo en gang kjettingen hull på bensintanken. Han fyllte en plastkanne med bensin, satte den i baksetet og så lang plastslange gjennom kupéen og frem til motoren! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arvid_A Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Av ren nysgjerrighet, Lars H.: Hvor mange timers gangtid har motoren din? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2009 Motoren er fra -86 med ca. 100 timer pr. år. I -95 hadde jeg totaloverhaling til 50k etter vann i motoren. Da ble dysespissene forresten byttet. For de som er interessert hva noe slikt inbefatter og koster, kan hele arbeidsbeskrivelsen, liste over utskiftede deler og faktura lastes ned i PDF-format her. Allerede da hadde jeg mistet turtall, men det kom av at båten etter hvert hadde fått mye ekstra utstyr (vekt). Det ble imidlertid korrigert ved justering av propellen i Arendal. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.