Jump to content

tregstartet volvo AQAD 31A

hans-i

Recommended Posts

Vet ikke om dette er til stor hjelp:

Jeg har også en AD31 motor. Den ble mer og mer tungstartet utover høsten i fjor. Jeg fant ut at startbatteriet ikke var helt på høyden lenger. Byttet til et Maxima 900 batteri. Dette batteriet har bedre kaldstartkapasitet enn de billigste batteriene. Forkjellen var som natt og dag. Nå starter motoren i løpet av sekunder, også om vinteren. Disse motorene har ikke gløding og trenger hurtig omdreining for å komme i gang.

Stusser litt over det du skriver ang svart røyk. Hvit røyk er vanlig for VP. Det tror jeg de fleste opplever når motoren er kald.

Håper du finner ut av det.

Hyttefolk i båt

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Ligger feilen til drivstofftilførselen Luft/lekkasjer kan man elimenere noe ved å montere ei drivstoffkanne høyere enn motoren. For så å koble slange fra denne og rett inn på dieselpumpa. Går jo å ta en slik enkel test før man gjør større inngrep.

Dog det høres ut som om drivstoff kommer inn i rikelig mengde før start siden det ryker svart når motoren endelig starter.

Takker for mange bra tips. har ikke prøvd noen ut enda, men skal ta det så fort jeg får tid.

Blir vel å prøve nytt batteri først. Ser at det batteriet som står der er over 10 år gammelt.

Noen som har tips om hvor stort batteri som anbefales på denne motoren?

PS: Meget bra disse linkene som ble lagt ut. Ser veldig nyttige ut.

Tipper at du har ekstra batteri i båten til forbruk, evnt mulighet for å bruke et ekstra batteri (med startkabler) slik at du får gjort en test om det hjelper med mer strøm.

Men om det er slik at du etter en 10-20 sekunder med kinning på starteren merker at batteriet blir slappere så indikerer det at batteriet er i ferd med å ta kvelden og må skiftes uansett.(Forutsetter at batteriet er ladet godt opp på forhånd)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...