hans-i Startet 30.August.2009 Del på Facebook Startet 30.August.2009 er tregstartet når den er kald og det blir veldig mye sort røyk når den starter. Kompresjon er testet og OK. noen som har tips om hva som kan forårsake dette? Har en mistanke om feil tenningstidspunkt. (gjelder volvo penta AQAD 31A) Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 30.August.2009 Del på Facebook Svart 30.August.2009 (redigert) for lite info, er motor reparert eller ikke rørt ,er den plutselig blitt sånn eller ??????? må ha mere historie først så kan det hende du får flere svar Redigert 30.August.2009 av windy26 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 30.August.2009 Del på Facebook Svart 30.August.2009 Prøv denne linken her http://www.sveinha.com/SmokeOnTheWater.htm Sitér dette innlegget Link to post
turk Svart 30.August.2009 Del på Facebook Svart 30.August.2009 Vet ikke om dette er til stor hjelp: Jeg har også en AD31 motor. Den ble mer og mer tungstartet utover høsten i fjor. Jeg fant ut at startbatteriet ikke var helt på høyden lenger. Byttet til et Maxima 900 batteri. Dette batteriet har bedre kaldstartkapasitet enn de billigste batteriene. Forkjellen var som natt og dag. Nå starter motoren i løpet av sekunder, også om vinteren. Disse motorene har ikke gløding og trenger hurtig omdreining for å komme i gang. Stusser litt over det du skriver ang svart røyk. Hvit røyk er vanlig for VP. Det tror jeg de fleste opplever når motoren er kald. Håper du finner ut av det. Sitér dette innlegget Hyttefolk i båt Link to post
windy26 Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Det du sier om start batteri er helt riktig , men om starteren begynner å ta kvelden kan dette også oppstå, men å prøve nytt batteri er nok lurt først og billigst Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Kanskje også disse kan hjelpe: http://www.sveinha.com/VPTungstart.htm og http://www.sveinha.com/VPStartroyk.htm Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
motor Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Ligger feilen til drivstofftilførselen Luft/lekkasjer kan man elimenere noe ved å montere ei drivstoffkanne høyere enn motoren. For så å koble slange fra denne og rett inn på dieselpumpa. Går jo å ta en slik enkel test før man gjør større inngrep. Dog det høres ut som om drivstoff kommer inn i rikelig mengde før start siden det ryker svart når motoren endelig starter. Sitér dette innlegget Link to post
hans-i Svart 31.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2009 Takker for mange bra tips. har ikke prøvd noen ut enda, men skal ta det så fort jeg får tid. Blir vel å prøve nytt batteri først. Ser at det batteriet som står der er over 10 år gammelt. Noen som har tips om hvor stort batteri som anbefales på denne motoren? PS: Meget bra disse linkene som ble lagt ut. Ser veldig nyttige ut. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Tipper at du har ekstra batteri i båten til forbruk, evnt mulighet for å bruke et ekstra batteri (med startkabler) slik at du får gjort en test om det hjelper med mer strøm. Men om det er slik at du etter en 10-20 sekunder med kinning på starteren merker at batteriet blir slappere så indikerer det at batteriet er i ferd med å ta kvelden og må skiftes uansett.(Forutsetter at batteriet er ladet godt opp på forhånd) Sitér dette innlegget Link to post
Tore Tang Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Etter at startmotoren på min AQAD31A tok kvelden så måtte jeg skifte den ut. Hørte godt av den nye kraftet mye mer og at turtallet var høyere. Ble lettere å starte etter dette spesielt med alle batterier innkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.