Jump to content

Turtallsproblem optimax 115


525excel

Recommended Posts

Har en Askeladden 525 m/ Mercury 115 optimax på hekken. 2004mod

 

Problemet er at jeg ikke får turtall på båten.. Når jeg gir gass kommer den bare opp til 3000rpm da er det stopp. Båten går da lenge på 3000 før den klarer å komme opp i plan, da øker selvsagt turtallet noe.

 

Det virker jo som jeg har mistet 70hk :confused:

 

Når jeg vrir om tenningen i første hakket så kommer jo det lille pipet som det skal, kommer ikke noe alarm etter dette. Får heller ikke noe alarm når jeg kjører båten.

 

Det jeg ellers har gjort er å drenert drivstoffkammeret, men tror jo ikke det er det som er problemet heller. Motoren går fint både når den bakken og jeg gir den litt gass, hadde den ikke fått bensin eller vært vann i bensinen brude den jo fusket..

 

Ellers så er plugger, bensinfiltre og luftfilter til kompressoren byttet i vår.

 

Håper noen har en formening om hva som feiler motoren?

 

Mvh Eskil

Link to post
Share on other sites

Hei, velkommen til BP. :flag: Høres litt merkelig ut at du ikke får noen alarmsignaler. Kom dette problemet plutselig eller over lengre tid.?

Jeg har samme motor og hadde tilsvarende problem for et par år siden. Fant ut etterhvert at den dro falsk luft i bensinslange skjøten inn på motoren.

Skal ikke påstå at det er samme problem hos deg , men sjekk alle slangeforbindelser. Ellers bør du ta kontakt med en seriøs Mercuryforhandler som kan feilsøke via sin computer. Lykke til.

p.s. Har du sjekket skrogbunnen for groe/rur.?

Link to post
Share on other sites

Hei, velkommen til BP. :flag: Høres litt merkelig ut at du ikke får noen alarmsignaler. Kom dette problemet plutselig eller over lengre tid.?

Jeg har samme motor og hadde tilsvarende problem for et par år siden. Fant ut etterhvert at den dro falsk luft i bensinslange skjøten inn på motoren.

Skal ikke påstå at det er samme problem hos deg , men sjekk alle slangeforbindelser. Ellers bør du ta kontakt med en seriøs Mercuryforhandler som kan feilsøke via sin computer. Lykke til.

p.s. Har du sjekket skrogbunnen for groe/rur.?

 

Problemet oppstod helt plutselig. Var å kjørte da fungerte den fint, så la jeg bare til en annen båt og stoppet motoren, når jeg da skulle kjøre så var problemet dær :confused:

Ingen groe eller noe form for problemer ellers, ikke noe vibrasjon fra motor ved gange eller andre ting som tyder på at noe skal være galt med den.

Link to post
Share on other sites

Kan tyde på at den har gått over i nødmodus og at alarmsystemet ikke fungerer. Sjekk at det er nok olje på tanken og at du har kjølevann.Som jeg nevnte i mitt forrige innlegg få en Mercury forhandler til å feilsøke systemet. Anbefaler at du ikke kjører mer før du har fått sjekket dette. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kan tyde på at den har gått over i nødmodus og at alarmsystemet ikke fungerer. Sjekk at det er nok olje på tanken og at du har kjølevann.Som jeg nevnte i mitt forrige innlegg få en Mercury forhandler til å feilsøke systemet. Anbefaler at du ikke kjører mer før du har fått sjekket dette. :yesnod:

 

Olja var det første jeg sjekka, motoren slakker selv av når nivået på tanken blir lavt. Kjøling har den.. Skal prøve å få tak i en forhandler her oppe i nord. Regner med det ikke har noe å si at båten er kjøpt sør ilandet :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

På min 80hk firetakt fra samme produsent, fikk jeg plutselig dropp i turtall når jeg lå på fullgass, gikk fra 6000 til ca 4500, slakket selvfølgelig ned. og motoren gikk urent, for å å gå ok igjen.

ved litt belastning, så fusket den igjen. Etterhvert gjalt dette på alle turtall, og da ristet den godt, dvs 3/4 av sylinderene.

Da var det en coil som hadde tatt kvelden, og det kan føre til at når belastningen øker, så klarer den ikke gi god nok gnist. Sjekk over pluggene, og se om en av dem skiller seg fra de andre. Uansett fort gjort for forhandler å koble seg på å sjekke.

Link to post
Share on other sites

Hadde lingnende symtomer på min 150 Optimax.

Det viste seg at jeg hadde fått vann i bensinen og en innjektor tok kvelden.

Motoren gikk pent på tomgang men det var ikke noe sprut i den.

Maks turtallet jeg klarte var ca 4200o/min.

Du får ikke opp noen alarmer på dette i smart craft instrumentene.

Du må til en forhandler med diagnose verktøy for å se det.

Link to post
Share on other sites

Hadde lingnende symtomer på min 150 Optimax.

Det viste seg at jeg hadde fått vann i bensinen og en innjektor tok kvelden.

Motoren gikk pent på tomgang men det var ikke noe sprut i den.

Maks turtallet jeg klarte var ca 4200o/min.

Du får ikke opp noen alarmer på dette i smart craft instrumentene.

Du må til en forhandler med diagnose verktøy for å se det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...