Jump to content

Solid turseiler


Sebaldus

Recommended Posts

Sitter og filosoferer litt her ettersom det muligens blir mulig å realisere en større båt gjennom en lite partsrederi.....

 

 

Har forelsket meg i Monsun og HR 29, men er også åpen for andre innspill.

 

Monsun: Langkjøl, vindskjerm og pris er fordelene med denne. Har sett på 3 stk de siste dagene og de virker solide. Å kjøpe en for å sette i ny motor eller kjøpe en med ok motor virker fristende.

 

HR 29: Disse er nyere, men mindre og dyrere. Har likevel en bedre følelse når jeg er ombord i disse. Vet ikke helt hvorfor. Lurer litt på hvor mye liv jeg kan forvente av en 20 år gammel Volvo 2002. Er dette gode motorerer? Er det mye arbeid med teakdekket på en slik båt?

 

 

Lurer også litt på hvor ulike disse to båtene er i sjøen? Er 29 mye veikere pga kortere kjøl?

Synes det er et pluss at fallene på 29 er trukket til cockpiten, men dette kan kanskje legges opp på Monsun også?

 

Trenger litt råd og tips her!

Link to post

kommer tilbake til endel saker, men VP 2002 er en møkkamotor. Rett å slett det dårligste Volvo har laget. Var heldigvis ikke på markedet så lenge...

 

Suzuki

Ok....Greit å vite. Noen spesielle ting som er feil på disse?

 

Da blir spørsmålet hvor mye styr det er å bytte motor i en HR29? Vet jo at det er dyrt så klart, men må man støpte nytt hull osv?

 

Spørs om det har noe for seg da. HR29 er egentlig for dyr som den er, og med ny motor blir den altfor dyr.

Link to post

Ok....Greit å vite. Noen spesielle ting som er feil på disse?


Det meste. Røyk, startvansker og alt for tidlig totalhavari er gjengangere.

 

Da blir spørsmålet hvor mye styr det er å bytte motor i en HR29? Vet jo at det er dyrt så klart, men må man støpte nytt hull osv?


Seildrev ? Kan vel sette på en VETUS med adapterplate. Langt enklere og billigere enn en VP i alla fall, og der vil du uansett trenge nytt drev, da VP ikke leverer adaptere for å benytte NY motor til GAMMALT seildrev.

 

Spørs om det har noe for seg da. HR29 er egentlig for dyr som den er, og med ny motor blir den altfor dyr.

Finnes jo masse annet bra i den klassen. HR 29 er vel noe av det mer "lettdrevne" som har kommet fra den kante, stikk i motsatt av f.eks Monsun.

 

Hva med en halvtonner da, fra Ballad, Comfort, Mikkel; Grinde eller kanskje en SCAMPI eller

B 31 / IW 31. For den delen kan vel en M95 være innenfor rekkevidde. Ikke all verdens pen, men BRA med plass.

Kommer litt an på hva du vil vektlegge mest, men har vært endel M95 med ny motor siste tiden til priser omlag 320- 400K. Etter mitt syn LANGT mer båt enn f.eks en HR 29.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Jeg har "vokst opp " med Hallberg Rassy. Først en 26, senere en 29 som familien hadde i over 10 år før den ble solgt i fjor høst til fordel for en HR 31. Har vært mye ombord i HR 29 både på tur og regatta.

 

Hr 29 er etter min mening noe av det penere som er laget av klassiske seilbåter. Først og fremst pga det fine springet i skroget. Seilegenskapene er ganske gode. Med standardseil går det ikke så fort, men får du tak i en båt med 150% genoa og løsfotet, fullspilet storseil får du en flott seilbåt. Går ganske så bra i lettvind, og tåler mer vind enn mange andre båter i samme størrelse. Med rullegenoa har du fleksibilitet på familietur - ofte kan du seile med fullt storseil og redusert genoa selv i en ganske så frisk solgangsbris. Balansen i båten er veldig fin - du kan enkelt regulere båten med storseilsskjøtet om båten blir tung på roret.

 

Det flotte med HR 29 er etter min mening de vakre linjene, en meget god cockpit der man føler seg trygg, gode seilegenskaper, fantastisk kvalitet på innredningen (etter min mening mye bedre enn på nyere HR!), samt det svært solide skroget. Skulle du være uheldig å komme borti et skjær så tåler nok dette skroget mer enn mange andre båter. Hr 29 holder seg svært godt i pris om du holder den pent. Vær obs på gammelt teak dekk som ikke er renovert. Det koster fort 50.000 om du skal få noen proffe til å fikse det opp for deg  :drink:. Men det er absolutt mulig å gjøre dette selv - det finnes i dag el verktøy for å fjerne natene. Slipingen er vel mest snakk om antall timer - ikke kompetanse. En annen ulempe er at du ikke har et separat toalettrom. Toalettet er midt i mellom de to kabinene - og begge dører kan lukkes - men du må " gå gjennom" toalettet for å komme til forpiggen. Jeg opplevde aldri dette som negativt - men sammenlignet med de moderne "baljene" på 30 fot som lages i dag er det en enkel løsning.

 

Jeg har aldri vært ombord i en Monsun - det er en eldre båt enn HR 29 - men akk så vakker  :smiley:. Den er mer langkjølt, og kanskje tåler kanskje også hardere vær? Men i lettvind er det nesten raskere å svømme. For meg ser det ut som om Monsunen er smalere enn 29'en.

 

Jeg er ikke sikker på om familiens båt hadde VP 2002 eller om det var en annen VP motor. Det var aldri noen problemer med denne motoren. Den svettet litt olje ett sted - men utover det var det trofastheten selv. Jeg tror at det er som på alt annet - man må ta service og vedlikehold på alvor.  Å ta ut motoren av en HR 29 er enkelt. Det er to store luker ved motoren:

1. Du fjerner trappa ned til salongen - da har du tilgang til forsiden av motoren

2. Det er en STOR luke i cockpit gulvet som hele motoren kan løftes ut av - rett opp.

 

Dette er basert på HR's filosofi om at alt som er satt ned i båten skal enkelt kunne tas ut av båten. Under denne luken har du også tilgang til alt teknisk utstyr som varmeapparat, gear- og gasskabler, varmtvannsbereder etc etc. Veldig praktisk og enkelt.

 

Dette var ikke ment som en "salgsannonse" for HR 29. Men etter min ærlige mening er HR 29 en veldig fin båt som er verdt pengene om du kommer over et velholdt eksemplar med oppgraderte seil. Prismessig ligger de vel på 400.000-450.000 vil jeg anta - uten at jeg har sjekket markedet i det siste.

 

Tips og råd kan du sikkert også få fra Hallberg Rassy klubben (www.hrklubben.no) , eller importøren i Norge - Ole Petter Pollen (www.pollenmaritime.no)

 

Lykke til!

Link to post

Hvor har Du dette i fra?

Tja, fra f.eks endel personer som har eid MD 2002. Samt artikler i engelske båtblader, "how to get my 2002 started"... og faktumet om at 2000 serien ikke var på markedet alt for lenge. VP innså vel sjøl at motoren ikke var brukbar.

 

Og det faktum at det finnes fornøyde eiere, endrer ikke min oppfatning om at dette er en møkka motor  :smiley:. Det finnes alltid en fornøyd eier...........

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Finnes jo masse annet bra i den klassen. HR 29 er vel noe av det mer "lettdrevne" som har kommet fra den kante, stikk i motsatt av f.eks Monsun.

 

Hva med en halvtonner da, fra Ballad, Comfort, Mikkel; Grinde eller kanskje en SCAMPI eller

B 31 / IW 31. For den delen kan vel en M95 være innenfor rekkevidde. Ikke all verdens pen, men BRA med plass.

Kommer litt an på hva du vil vektlegge mest, men har vært endel M95 med ny motor siste tiden til priser omlag 320- 400K. Etter mitt syn LANGT mer båt enn f.eks en HR 29.

 

Suzuki

Skal det først byttes motor vil nok Vetus bli meget nøye vurdert ja. Har godt inntrykk av disse, men kjenner desverre ikke noen personlig som har en slik motor.

 

Er jo klar over at man får diverse halvtonnere langt rimeligere enn HR-båter. Men som jeg sa er ikke plass og antall køyer prioritet nummer en. Er ute etter en båt jeg kan ha mange år og bli glad i. En båt som vil volde få problemer rent teknisk. En motor kan byttes relativt lett, alle mulige andre småting som går i stykker er mer styr. Men når det er sagt saumfares markedet daglig. Grinde liker jeg svært godt og Maxi 95 gi jo dugelig med plass.....

Link to post

Jeg har "vokst opp " med Hallberg Rassy. Først en 26, senere en 29 som familien hadde i over 10 år før den ble solgt i fjor høst til fordel for en HR 31. Har vært mye ombord i HR 29 både på tur og regatta.

 

Takk for svar!

 

Årsaken til at jeg vurderer to så pass ulike båter som Monsun og 29 er at jeg primært er på utkikk etter Monsun men så kom over en veldig velholdt 29 som jeg falt litt for...

 

 

Konkret angående teakdekk: hva er det som blir slitt på disse og som gjør at man må nate om? Blir det lekkasjer gjennom dekket og videre gjennom glassfiberen og ned i lugaren? Siden båten jeg ser på er fra 86 vil vel dette kanskje kunne vente noen år?. Jeg er ikke så redd for å ta sikaflexen og nate opp noen nater. Men må båten ha nytt teakdekk på verft i sverige til en halv årslønn blir det kanskje litt heavy  :headbang:

Link to post

Skal det først byttes motor vil nok Vetus bli meget nøye vurdert ja. Har godt inntrykk av disse, men kjenner desverre ikke noen personlig som har en slik motor.


Barsk II har Vetus, Kotnes har Vetus.

 

Er jo klar over at man får diverse halvtonnere langt rimeligere enn HR-båter. Men som jeg sa er ikke plass og antall køyer prioritet nummer en. Er ute etter en båt jeg kan ha mange år og bli glad i.


Høres ut som en halvtonner det.. :headbang:
En båt som vil volde få problemer rent teknisk.
Høres ut som en halvtonner det.. :sailing:
En motor kan byttes relativt lett,
men er kostbar  
alle mulige andre småting som går i stykker er mer styr.
Så du mener f.eks rigg, dass og varmer, samt elektronikk og kokeutstyr er bedre på en HR ? For min erfaring er at det er dette som går i filler, og ikke skrog / dekk / kjøl / ror...
Men når det er sagt saumfares markedet daglig.
Suzuki påstand: prisene er påvei NED
Grinde liker jeg svært godt
Så kul som den er, er ikke det rart. Seiler bra også, og er gedingent bygget.
og Maxi 95 gi jo dugelig med plass....
Som du ikke trenger kanskje ?
.

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Konkret angående teakdekk: hva er det som blir slitt på disse og som gjør at man må nate om? Blir det lekkasjer gjennom dekket og videre gjennom glassfiberen og ned i lugaren? Siden båten jeg ser på er fra 86 vil vel dette kanskje kunne vente noen år?. Jeg er ikke så redd for å ta sikaflexen og nate opp noen nater. Men må båten ha nytt teakdekk på verft i sverige til en halv årslønn blir det kanskje litt heavy  :headbang:

hele ideen med teakdekk er idiotisk. Ta et perfekt tett plastdekk, for deretter å drille tusenvis av hull for å skru fast plank oppå.. Når det blir ( jeg sier når, ikke hvis ) det blir lekkasje, kan du gjette hvem skrue som lekker. Å nate om, er en nødreperasjon. Før eller seinere må teaken erstattes. Da må skruene fjernes, teaken må hugges løs med huggjern ( for den er limt OG  skrudd ) og øverste laget gelcoat må freses av. Deretter legges et nytt lag matte, ny topcoat, og nytt teakdekk. Eventuelt kan man da hel-lime teakdekket, så slipper man alle skruehullene. Dette er arbeid jeg tipper et verft med erfaring f.eks Brd. Martinssons på Ourust kan gi et prisoverslag på. Pass på å sitte når dette mottas. Alternativet er å støpe igjen dekket, og legge antiski belegg. Dyrt det også, men vedlikeholdsfritt.

 

PS - for at ingen skal være i tvil, teakdekk er noe av det vakreste jeg vet...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

hele ideen med teakdekk er idiotisk. Ta et perfekt tett plastdekk, for deretter å drille tusenvis av hull for å skru fast plank oppå.. Når det blir ( jeg sier når, ikke hvis ) det blir lekkasje, kan du gjette hvem skrue som lekker.

Disse skruene....går de igjennom dekket? Om teakdekket mitt ikke skulle se perfekt ut gjør det meg ingenting, men lekkasjer med påfølgende fuktskader kan jeg styre meg drastisk for.

 

Skjønner ikke helt at skruene er skrudd så dypt at det skal komme vann inn?

 

 

Er det forresten noen som har noe å si om Albin Ballad?

Link to post

Disse skruene....går de igjennom dekket? Om teakdekket mitt ikke skulle se perfekt ut gjør det meg ingenting, men lekkasjer med påfølgende fuktskader kan jeg styre meg drastisk for.

 

Skjønner ikke helt at skruene er skrudd så dypt at det skal komme vann inn?

 

 

Er det forresten noen som har noe å si om Albin Ballad?

Går ikke gjennom dekket og ned i kabinen, men gjennom øverste sjikt laminat går de, og ned i kjernematerialet.

At du kan styre deg for lekkasjer med påfølgende fuktskader kan jeg skjønne. Flere som er skeptiske til det.... Og det er MYE jobb å utbedre et dekk med skader i kjernen. Spesielt ille blir det om dekket er av balsalaminat. Skumfyllte dekk blir våte, mens dekk med balsakjerne råtner innvendig.. Har en artikkel med en kar som byttet deler av dekket sjøl. Konklusjon; dyrt !

Dette er tett når båten er ny, men etter 10-år med vridninger, belastninger av sol, vind, regn, snø, frost  og annet vil det bli lekkasjer. Nesten helt sikkert. Og når du oppdager lekkasjene, har de som regel pågått en stund.

 

Hva vil du vite om Balladen ? Bortsett for at den er populær da, men det vet du vel .. ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Går ikke gjennom dekket og ned i kabinen, men gjennom øverste sjikt laminat går de, og ned i kjernematerialet.

At du kan styre deg for lekkasjer med påfølgende fuktskader kan jeg skjønne. Flere som er skeptiske til det.... Og det er MYE jobb å utbedre et dekk med skader i kjernen. Spesielt ille blir det om dekket er av balsalaminat. Skumfyllte dekk blir våte, mens dekk med balsakjerne råtner innvendig..

Er dette et problem i samme grad på båter med enkeltlaminat i dekket? Noen som vet med sikkerhet hvordan dekket på en HR 29 er bygget? I boken "300 segelbåtar i test" står det at båten er bygget med sprutet enkeltlaminat, men dette gjelder kanskje kun skrog og ikke dekk?

 

Generellt vil jeg helst ha en båt mest mulig fri for distansematerialet og i massiv glassfiber.

 

 

Hva vil du vite om Balladen ? Bortsett for at den er populær da, men det vet du vel .. ?

 

Suzuki

Egentlig om de har spesielle problemer jeg må være obs på ved besiktigelse. Er disse bygget i sandwich eller massiv glassfiber? Spesiellt utsatt for skader ved grunnstøting osv...

Link to post

Er dette et problem i samme grad på båter med enkeltlaminat i dekket? Noen som vet med sikkerhet hvordan dekket på en HR 29 er bygget? I boken "300 segelbåtar i test" står det at båten er bygget med sprutet enkeltlaminat, men dette gjelder kanskje kun skrog og ikke dekk?

Fant svaret selv på sailguide.com

 

Skrov i glasfiberarmerad plast. Däck i sandwichkonstruktion med vinylcell som distansmaterial.

Link to post

Det står veldig fyldig på sidene til Hallberg Rassy om båtens materialer og standardutstyr.

 

http://www.hallberg-rassy.com

 

HR29:

 

Hull:

GRP colour: white.

Marine blue decoration stripe above the rubbing strake. Underwater hull treated with epoxi, 2- component primer and antifouling.

Blue boot top.

Built in stringers in GRP. Ballast keel of iron, moulded in and completely protected in GRP.

Rudder blade in GRP, rudder main shaft Ø 35 mm bronze. Heavy cast rudder fittings in bronze.

 

Deck and superstructure:

GRP-sandwich construction 25mm with polyvinyl cellular plastics as core material for strength and insulation.

Teak deck is optional.

Colour: Ivory whit.

Hull and deck completely joined by overlapping the GRP laminate. Bulwark formed in the deck and hull mouldings and fitted with a solid capping in teak.

 

 

GeirKS

Link to post

Stort sett alle båter jeg kjenner til har en form for sandwitch i dekket. Som regel Balsa eller Divinycell materiale. I skroget derimot, varierer det. Eldre HR og Ballader er konstruksjonsmessig like. Varierer litt, men tror begge har balsa i dekk ( vet at Balladen har ), men om HR har balse eller Divinycell er jeg ikke sikker på.

Begge har massive skrog. ( på Jokeren er skroget foran kjølen 45mm i bunnen ! )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Konkret angående teakdekk: hva er det som blir slitt på disse og som gjør at man må nate om? Blir det lekkasjer gjennom dekket og videre gjennom glassfiberen og ned i lugaren? Siden båten jeg ser på er fra 86 vil vel dette kanskje kunne vente noen år?. Jeg er ikke så redd for å ta sikaflexen og nate opp noen nater. Men må båten ha nytt teakdekk på verft i sverige til en halv årslønn blir det kanskje litt heavy  :yesnod:

På familiens HR 29 var det natene som løsnet enelte steder - særlig der det var stor slitasje (f-eks. ved vantene der man vrir foten når mam går forbi). I tillegg var dekket nok skrubbet litt for hardt over tid - og på langs med trefibrene - slik at det virket slitt. Tror også pappa er som meg - han vil at det skal se bra ut og at ting skal være i orden. Derfor tok de jobben med å fikse dette. Det var et båtbyggeri i Langesund som tok jobben - veldig bra - og ganske dyrt. Det trengs ikke å legge nytt dekk - det holder å slipe det ned. Eneste utfordring enkelte steder kan være at det kan bli litt vanskelig å få teakproppene som settes i skruehullene til å sitte fast fordi dekket blir noen får mm tynnere når det slipes ned. Vi hadde ikke problemer med lekkasje og frostsprenging - det var kun natene som løsnet.

 

Vil ikke dette over tid skape problemer med "rust-sprengning"?

Jeg har ikke sett en eneste 29 på land med rustproblemer på kjølen. Dette ser man rett som det er på andre båter. Kjølen på HR 29 er støpt inn i tykk galssfiber, og det er ingen skjøter i plasten. Kjølen tror jeg anses som svært solid.

 

Roret på HR 29 (og mange andre HR båter) er konstruert slik at det blir litt slark i hengslene. Dette gjør at det over tid blir litt slart i roret (dra roret hard fra side til side og du vil høre en litt hul dunkelyd). Noen velger å utbedre det - andre lever med det. I følge verftet er dette bare en skjønnhetsfeil, og var visstnok et bevisst valg da de valgte konstruksjon.

 

Jeg ser at du er ute etter en båt å bli glad i som fungerer bra år etter år. Om jeg var i samme situasjon som deg og så etter seilbåt hadde vi antakelig overtatt 29'en da den ble lagt ut for salg. Suvern kvalitet i alle ledd, veldig gode sjøegenskaper, og en båt man faktisk får veldig mange hyggelige synspunkter på. Det er mange som synes det er en veldig pen båt. I tillegg møter man veldig hjelpsomme, stolte og hyggelige mennesker på Hallberg Rassy om man har spørsmål. Etter mange år i seilbåt på korte og lange turer fant jeg ut at motorbåt er tingen. Snittfart på 6 knop er ikke tingen for meg.

 

Om man tenker penger er også HR et godt alternativ. Har du båten noen år får du som oftest igjen pengene du betalte for den - kanskje til og med mer?

Link to post

Jeg ser at du er ute etter en båt å bli glad i som fungerer bra år etter år. Om jeg var i samme situasjon som deg og så etter seilbåt hadde vi antakelig overtatt 29'en da den ble lagt ut for salg. Suvern kvalitet i alle ledd, veldig gode sjøegenskaper, og en båt man faktisk får veldig mange hyggelige synspunkter på. Det er mange som synes det er en veldig pen båt. I tillegg møter man veldig hjelpsomme, stolte og hyggelige mennesker på Hallberg Rassy om man har spørsmål.

Ja.....jeg får en veldig god følelse når jeg kommer ombord i en Hallberg-Rassy. Kan ikke helt forklare det, men båtene tiltaler meg langt mer enn de fleste andre. Desuten er det for mange selvinnredede, hjemmemekkede halvtonnere fra 70 tallet i forhold til de velholdte, gode eksemplarene.

 

Vi får nå se hva det blir til da. Prisen er egentlig viktig her. Monsun går ann, HR 29 blir egentlig litt for dyr allerede før man tar høyde for ny motor.

Link to post

Et tips til Baat-Guru er også å ta en titt på Forgus 321 som ligger på Finn.

 

GeirKS

Takker for alle tips!

 

Denne hadde mye utstyr men blir litt dyr med tanke på motorens alder.

 

Likevel noe å ha i bakhodet. Forgus er et av merkene som klinger bra i mine ører.

 

Ligger også en Willing på finn med ny motor. Den har vært i Vestindia noe jeg ikke helt får bestemmt meg for om er et pluss eller minus.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...