Jump to content

Solid turseiler


Sebaldus

Recommended Posts

Takker for alle tips!

 

Denne hadde mye utstyr men blir litt dyr med tanke på motorens alder.

 

Likevel noe å ha i bakhodet. Forgus er et av merkene som klinger bra i mine ører.

 

Ligger også en Willing på finn med ny motor. Den har vært i Vestindia noe jeg ikke helt får bestemmt meg for om er et pluss eller minus.

Og skal den spanes på finnes det en i Oslo som kan være speider, selv om han IKKE står i registereret over speidere.., for Willing skal være en ganske OK båt..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Vi får nå se hva det blir til da. Prisen er egentlig viktig her. Monsun går ann, HR 29 blir egentlig litt for dyr allerede før man tar høyde for ny motor.

Dette med ny motor virker for meg som litt overdrevet. Om motoren er ferskvannskjølt og har hatt service hvert år tror jeg det er helt OK å anta at den lever i mange år. Vi hadde aldri noen problemer med vår VP motor - jeg tror det var en 2002 (ca. 18 hk med seildrev, 2 syl). Den var bygd om til ferskvannskjøling.

 

En tanke er også å tenke på at en Monsun er en eldre båt, mens HR 29 fortsatt anses som en relativt ny båt. Særlig med tanke på seilegenskaper. Dette kan gjøre det enklere å selge båten igjen om noen år.

 

Så en kommentar til dette med at småting ryker på båter: Jada, det gjør de. På Hallberg Rassy er mitt inntrykk at de har valgt utstyr av høyeste kvalitet og kanskje også litt overdimensjonert - nettopp fordi utstyret skal holde i mange år - og at båten skal glede eieren over lang tid.

Link to post
Share on other sites

En tanke er også å tenke på at en Monsun er en eldre båt, mens HR 29 fortsatt anses som en relativt ny båt. Særlig med tanke på seilegenskaper. Dette kan gjøre det enklere å selge båten igjen om noen år.

 

Så en kommentar til dette med at småting ryker på båter: Jada, det gjør de. På Hallberg Rassy er mitt inntrykk at de har valgt utstyr av høyeste kvalitet og kanskje også litt overdimensjonert - nettopp fordi utstyret skal holde i mange år - og at båten skal glede eieren over lang tid.

Dette er meget sant og er sikkert grunnen til at jeg i det hele tatt vurderer 29 når kravene i utganspunket var vindskjerm (helst doghouse  :yesnod:) og lang kjøl.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke, har aldri hatt innplastet kjøl selv.

Har heller ikke hørt at dette er et problem.

Grunnen til at jeg spør er følgende:

Lagde for endel år siden en ekstra hardtop som erstatter den bakre kalesjen om vinteren.

Her lot jeg det stå igjen noen små plateskruer som holdt finér-kjernen sammen .

Disse er etterpå dekket av mange lag glassfiber og overmalt med 2-komponent lakk.

Ved hver av disse skruene har det nå dannet seg en stor rust-boble.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

en liten kommentar til endel av påstandene over:( nei, ber ikke for "syk mor"... )

Trivsel i båt har ikke noe med pris / størrelse å gjøre.

 

Mitt fineste båtminne har jeg på svensketur med en YAMAHA JOG 21 seilbåt.

Hadde knallvær, men opplevde også "storm". Lå i en fin vik, bra ankret opp, med stearinlys på bordet og noe bra å knaske på og i glasset. Når vi krøyp til køys den kvelden med ulende vind i riggen, var turen fullkommen.

 

Å hevde at trivselen vil stige ved å kjøpe en svensk kvalitetsbåt, er en påstand jeg ikke er enig i. Selv om jeg ønsker meg alskens båter, ikke minst HR eller NAJAD er min "dels selvinnredede og kvalitetsmessigen tvilsomme 70 talls båt den perfekte båt. For meg

 

At det finnes bedre, er jeg ikke et øyeblikk i tvil om. Men Initium er MIN og jeg er glad i henne. Selv om hun er gammel, og ikke har vært stellt med den omtanke hun fortjener, hverken av forrige eier, og sikkert ikke av byggeren heller..

 

Dessuten kan jeg feriere omlag 2-3 uker ekstra hvert år bare for det jeg sparer i finansieringskostnader på min Joker i forhold til en HR 312. Og jeg for min del trives bedre på vannet i min Joker, enn på kontoret, tenkende på min HR 312. ( jadda, for mange er ikke dette et tema, men for meg er det faktisk sånn.)  Ser jeg i havna, er det ingen / iallefall svært liten sammenheng mellom båttype / størrelse og båtbruk..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke oppfattet at temaet for diskusjonen her har vært hva som gir båtglede. mitt utgangspunkt har vært spørsmål vedr HR 29 og HR 31 Monsun.

 

At det finnes en mengde ulike båttyper som er bra, og at det finnes like mange fornøyde båteiere er jeg ikke i tvil om. Jeg tror heller ikke at båtglede har sammenheng med båtstørrelse. Det viktigste er å finne den båten man trives med, enten den er 70 fot eller 18 fot.

Link to post
Share on other sites

husk at HR 29 og Monsun er to HELT forskjellige båter. Førstnevte er faktisk "lett og spretten" til datiden å være.. Monsunen er en fin båt, men har vel aldri vært beskyldt for å være rask.

En annen ting å tenke på er manøvrering under motor. Snakket med flere med langkjølere som klager over nesten håpløse manøvreringsegenskaper i havn. Etpar på brygga har tom. baugtruster. Hjelper sikkert det da...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Den ene Monsunen på Finn hadde jo t.o.m. ny motor. Og alt dette til prisen av en middels bruktbil  :confused: Løp og kjøp!  :yesnod:

 

Suzuki: Prøver du å snik-insinuere at Bavaria-eiere også trives på sjøen?

 

Ellers så er jo noen av mine ønskebåter HR41 og HR42 Enderlein..., HR 352 ser jo lovende ut, men den har jeg aldri sett på nært hold i virkeligheten... (tar du hintet Fernanda?).

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Hei Baat-Guru!

Hjelper deg litt på vei, med noen nye forslag!

http://www2.blocket.se/view/2874217.htm?l=...ile_e=0&catm=18

 

Bilde

:confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Baat-Guru!

Hjelper deg litt på vei, med noen nye forslag!

 

:confused:

Den var fin! Tror kanskje det blir litt for mye styr å se til Sverige i denne omgang men takk for tipset.

 

 

Fant akkurat litt spennende lesing fra bladet Sailing Today angående HR 29 på Hallberg-Rassy klubbens hjemmesider.....

 

I morgen skal det tittes på en Ballad!

Link to post
Share on other sites

Hei Båt-Guru....

Ikke for å pine deg  :lol:, men i 11 tiden i formiddag passerte det en HR 29 forbi oss her ute i havet.  Seil nr. N 5747.

Vi ligger midt i  "Ruhmb Line"  mellom Lervick på Shetland og Svinøy fyr.

Denne karen var på veg østover og motorseilte forbi oss her på Gullfaksfeltet.

Laber bris fra syd, signifikant bølgehøyde på 1,5 meter, strålende sol og havet som et speil !

Hun gikk som en svane i de lange dønningene.

Slik kan det også være her ute :wink:

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Har forelsket meg i Monsun og HR 29, men er også åpen for andre innspill.

 

Monsun: Langkjøl, vindskjerm og pris er fordelene med denne. Har sett på 3 stk de siste dagene og de virker solide. Å kjøpe en for å sette i ny motor eller kjøpe en med ok motor virker fristende.

 

HR 29: Disse er nyere, men mindre og dyrere. Har likevel en bedre følelse når jeg er ombord i disse. Vet ikke helt hvorfor. Lurer litt på hvor mye liv jeg kan forvente av en 20 år gammel Volvo 2002. Er dette gode motorerer? Er det mye arbeid med teakdekket på en slik båt?

 

 

Lurer også litt på hvor ulike disse to båtene er i sjøen? Er 29 mye veikere pga kortere kjøl?

Synes det er et pluss at fallene på 29 er trukket til cockpiten, men dette kan kanskje legges opp på Monsun også?

Kjøpte en HR-26 ny i 1982. Hadde jeg da hatt rundt en 30.000 til kunne jeg ha kjøpt en pent brukt Monsun og sannsynligvis hatt en båt for meg resten av livet.

 

Vi kjøpte oss opp til en HR-312 i 1993. Hvorfor? Vel, 26'en var mer enn stor nok, men fikk vi en frisk bris 10 m/s eller mer i mot falt hastigheten for motor til 1,5 knop. Dessuten, - vi seiler i nesten all slags vær, og da er en skikkelig "glassveranda" med godt le noe å ha. Fordelen med dette tror jeg blir enda mer markert tydelig på Vestlandet.

 

En Monsun er seilt til Svalbard, og flere har gått jorda rundt. Jeg kjenner ikke til at noen HR-29 har gjort det.

 

Volvo 2002 kontra MD 11 eller 2003/2030. Den forskjellen du har i kraftressurser er meget vesentlig. Gikk engang ut Byfjorden fra Uddevalla med 15 m/s stikk i bauen. Min HR-312 har 28hk, tok igjen en Beason 31 med en 18 hk motor. Da vinden økte til 16 m/s måtte Beasonen gi seg, den kom rett og slett ikke fremover. Vi gjorde 3,5 knop - kunne ha gått med større fart, men sjøen gjorde dette noe ubehagelig.

 

Så sannt HR-båtene har fått et noenlunde bra løpende vedlikehold, kan de renoveres til en kvalitet som er teknisk minst like god som for splitter ny båt. Teakdekk lagt i dag har en overlegen kvalitet i forhold til dekk lagt på 70- og 80-tallet. Sist uke så jeg en HR-312 som var renovert med nytt teakdekk, ny motor + shinet opp i alle detaljer, vel og merke ikke bare rent kosmetisk - men utført av et verft som virkelig kan dette. Folk på brygga trodde båten var splitter ny, ikke 22 år gammel som den faktisk var.

 

Hva gjelder fart så ser jeg man *synser en del* om dette på denne tråden. HR-29 har LYS-tall 1,04, Monsun 1,03 og HR-312 1,05. Ingen av disse akselerer noe særlig når man slår - det er da man får følelsen av at de er langsomme sammenliknet med regatta-båter. Det er ikke særlig forskjell i fartspotensiale mellom disse båtene, alt er da mere avhengig av den som seiler.

 

Monsun og HR-312 har etter min oppfatning mere av *havseiler* kvalitetet ved seg enn HR-29. For all del, HR-29 er en god båt - men jeg vil foretrekke de to andre når vær - vind -sjø blir mere krevende. :lol:

Link to post
Share on other sites

Monsun og HR-312 har etter min oppfatning mere av *havseiler* kvalitetet ved seg enn HR-29. For all del, HR-29 er en god båt - men jeg vil foretrekke de to andre når vær - vind -sjø blir mere krevende. :wink:

Takk til PanPan for mange fine betraktninger. Stemmer forsåvidt bra med mitt inntrykk denne konklusjonen. Så blir jo spørsmålet hvordan jeg avveier de ulike egenskapene mot hverandre og en avveining opp mot hva som er til salgs akkurat nå!

 

Men Hallberg-Rassy eiere må nok ha en noe annen dimensjon å måle ting over. Var ombord og seilte en 29 her om dagen og den var langt roligere og havseileraktig enn de fleste 30 fots halvtonnere jeg har vært ombord i (noe som forsåvidt ikke sier så mye da det tallet er begrenset) :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...