2xDiesel Startet 31.August.2009 Del på Facebook Startet 31.August.2009 Hei, leste en plass her at hvis man hadde dobbelinstallasjon og baugpropell skulle det være mulig å gå sidelengs inn mot brygga, hvordan gjør dere det? Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Trenger egentlig ikke baugpropell .... men gj;r det muligens litt lettere vis noe begynner å gå galt .... http://www.yachtsurvey.com/docking.htm Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Sydvesten Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 (redigert) Du kjører en maskin i bakk og den andre fremover og utnytter nyttigjør deg "propeller walk" for å få båten til å bevege seg sideveis.. Dette fungerer neppe med duo prop, men funker utmerket med aksel og singel prop med kontraroterede propeller... Redigert 31.August.2009 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
BMP Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Det går helt utmerket ialefall med strake akslinger og ror baupropell trenger man ikke. Hvet ikke hvordan det går med drev det har jeg aldrig prøvd. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 31.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2009 Takk skal dere ha, da er konklusjonen at akkurat i dette tillfellet er 2 x duoprop elendig Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Fra stilleliggende gir du styrbord ror. Så babord maskin akterover og styrbord forover. Ved å dosere ror og babord maskin går båten sideveis mot babord. Det er fint når det kommer en inn som fullt behersker dette. Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Det går særdeles utmerket: Hvis du skal ha SB side til kai; drei rattet mot BB, SB motor forover og BB motor akterover og trøst mot kaia. Bruk litt turtall på alternative motorer hvis kursen må justeres. Har benyttet metoden ved utallige anledninger; tillegging mellom 2 båter, når du skal ut fra kai i trange områder, hurtig snuing "på femøringen" etc. Jeg har drev med duopropp. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 31.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2009 Tusen takk! Dette var gøy, da skal jeg sannelig ut og øve jeg slik at jeg kan beherske dette neste år Jeg ser at dere med de to siste innleggene ikke nevner baugpropell, betur det at dette ikke er nødvendig? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Nei, strengt tatt ikke. Men ikke si det høyt. Det blir et sånt himla lurveleven av det. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Tusen takk! Dette var gøy, da skal jeg sannelig ut og øve jeg slik at jeg kan beherske dette neste år Jeg ser at dere med de to siste innleggene ikke nevner baugpropell, betur det at dette ikke er nødvendig? Husk bare på at den sidevirkende kraften(prop walk) er svært begrenset. Selv med store motorer skal det ikke blåse all verdens fralandsvind før vindfanget i båten oppveier denne kraften. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Du bruker ikke propwalk med to akslinger og to ror. Du bruker motorkraften. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Du bruker ikke propwalk med to akslinger og to ror.Du bruker motorkraften. OK, da lærte jeg noe nytt i dag. Min erfaring er fra båt med 2 vannjetaggregater, der er forholdet slik jeg beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Jeg ser at dere med de to siste innleggene ikke nevner baugpropell, betur det at dette ikke er nødvendig? Det er helt riktig. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 31.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2009 Mulligan: Jeg skal holde kjeft om baugpropell, vil nødig dette skal bli en "kjeftesmelle" tråd Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 31.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2009 Dreamer: Bra, føler uansett at man er skikkelig "looser" hvis man kommer inn med to motorer og må korrigere med baugpropellen, så hvis det ikke går på sikkerheten løs unngår jeg å bruke den. Dessuten gir den en masete lyd som ikke gir annen signaleffekt enn: Se på han ja, han fikk det ikke helt till nei Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 (redigert) Det går særdeles utmerket:Hvis du skal ha SB side til kai; drei rattet mot BB, SB motor forover og BB motor akterover og trøst mot kaia. Bruk litt turtall på alternative motorer hvis kursen må justeres. Har benyttet metoden ved utallige anledninger; tillegging mellom 2 båter, når du skal ut fra kai i trange områder, hurtig snuing "på femøringen" etc. Jeg har drev med duopropp. Tja, på min båt vil en slik bruk av ror og motor/gear gjøre at båten snur på en femøring... Har du strake aksler og ror er det vel litt forskjellig fra båt til båt hvor godt dette fungerer. På min båt er det veldig små ror, men om jeg gir fult ror til babord, og kjører babord motor fremover, vil båten svinge svakt mot babord (hekken presses mot styrbord). Men, om jeg så kjører styrbord motor akterover samtidig, vil dette forårsake at baugen dras mot styrbord, og bevegelsen fremover stanser, med andre ord, båten beveger seg mot styrbord. Men, som nevnt over, gass og rorutslag må justeres etter hvordan båten beveger seg. Redigert 31.August.2009 av Festina Lente 3 (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
TrondT Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 ...Dessuten gir den en masete lyd som ikke gir annen signaleffekt enn: Se på han ja, han fikk det ikke helt till nei Det er synd at det skal være slik, jeg har bare 25 fot men det har vært mer enn en gang at jeg absolutt skulle ønske at jeg hadde en "pysevisp" i tillegg...sidevind er noe dritt. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Blue_Dragon Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Med ett drev og baugpropell kan jeg kjøre nesten sidelengs. La båten gli litt fremover deretter full "ror"-utslag inn mot brygga og motor i revers samt bruk av baugpropell samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Hvilket drev har du da, duoprop? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Dreamer Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Det går særdeles utmerket:Hvis du skal ha SB side til kai; drei rattet mot BB, SB motor forover og BB motor akterover og trøst mot kaia. Bruk litt turtall på alternative motorer hvis kursen må justeres. På min båt er det veldig små ror, men om jeg gir fult ror til babord, og kjører babord motor fremover, vil båten svinge svakt mot babord (hekken presses mot styrbord). Men, om jeg så kjører styrbord motor akterover samtidig, vil dette forårsake at baugen dras mot styrbord, og bevegelsen fremover stanser, med andre ord, båten beveger seg mot styrbord. Men, som nevnt over, gass og rorutslag må justeres etter hvordan båten beveger seg. Her er det beskrevet to forskjellige metoder. Får man begge disse til å fungere, eller er det trykkfeil i den første beskrivelsen? Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 31.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2009 Jeg har duopropp drev. Sitér dette innlegget Link to post
Balder ll Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Det er synd at det skal være slik, jeg har bare 25 fot men det har vært mer enn en gang at jeg absolutt skulle ønske at jeg hadde en "pysevisp" i tillegg...sidevind er noe dritt. TrondT Hei TrondT Ligger en 750 tilsalgs på Finn.no nå. Den har både baug og akter thruster. Fineste 750 i Norge hehe, gamlebåten min ! Mvh Morten Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 (redigert) Her er det beskrevet to forskjellige metoder. Får man begge disse til å fungere, eller er det trykkfeil i den første beskrivelsen? Ja, som jeg skriver, på min båt vil den første beskrivelsen gjøre at båten svinger rundt på en femøring. (sikkert på andre også, ) Sett deg med et papir, tegn opp båten din sett ovenfra, med rorutslag og propellerkrefter, tenk igjennom hva som skjer når du bruker propellene og rorene. Det lærer du mye av. Så kan du gå i båten å prøve hva du selv har funnet ut. Å tenke ut hva som skjer er ikke så vanskelig,... Praksis er litt værre, men lar seg absolutt gjøre med litt trening. Lykke til Redigert 31.August.2009 av Festina Lente 3 (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Dreamer Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Jeg har ikke problemer med din beskrivelse, Festina Lente 3. Den fungerer bra. Det var Evita IV's metode jeg spurte om, siden han kjører motorene motsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Finmanøvrering er gøy. Å få båten til å gjøre nøyaktig det du vil. Etter litt plunder, dunking og banning får jeg den til å gå sånn noenlunde sideveis til kai. Sideveis ut er piece-of-cake. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.