Jump to content

Kan man kjøre båten sidelengs inn mot brygga?

2xDiesel

Recommended Posts

Du kjører en maskin i bakk og den andre fremover og utnytter nyttigjør deg "propeller walk" for å få båten til å bevege seg sideveis.. Dette fungerer neppe med duo prop, men funker utmerket med aksel og singel prop med kontraroterede propeller...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det går særdeles utmerket:

Hvis du skal ha SB side til kai; drei rattet mot BB, SB motor forover og BB motor akterover og trøst mot kaia. Bruk litt turtall på alternative motorer hvis kursen må justeres.

Har benyttet metoden ved utallige anledninger; tillegging mellom 2 båter, når du skal ut fra kai i trange områder, hurtig snuing "på femøringen" etc. Jeg har drev med duopropp.

Tusen takk! Dette var gøy, da skal jeg sannelig ut og øve jeg slik at jeg kan beherske dette neste år :smiley:

Jeg ser at dere med de to siste innleggene ikke nevner baugpropell, betur det at dette ikke er nødvendig?

Husk bare på at den sidevirkende kraften(prop walk) er svært begrenset. Selv med store motorer skal det ikke blåse all verdens fralandsvind før vindfanget i båten oppveier denne kraften.

Dreamer: Bra, føler uansett at man er skikkelig "looser" hvis man kommer inn med to motorer og må korrigere med baugpropellen, så hvis det ikke går på sikkerheten løs unngår jeg å bruke den. Dessuten gir den en masete lyd som ikke gir annen signaleffekt enn: Se på han ja, han fikk det ikke helt till nei :smiley:

Hvis du skal ha SB side til kai; drei rattet mot BB, SB motor forover og BB motor akterover og trøst mot kaia. Bruk litt turtall på alternative motorer hvis kursen må justeres.

Har benyttet metoden ved utallige anledninger; tillegging mellom 2 båter, når du skal ut fra kai i trange områder, hurtig snuing "på femøringen" etc. Jeg har drev med duopropp.

Tja, på min båt vil en slik bruk av ror og motor/gear gjøre at båten snur på en femøring...

Har du strake aksler og ror er det vel litt forskjellig fra båt til båt hvor godt dette fungerer. På min båt er det veldig små ror, men om jeg gir fult ror til babord, og kjører babord motor fremover, vil båten svinge svakt mot babord (hekken presses mot styrbord). Men, om jeg så kjører styrbord motor akterover samtidig, vil dette forårsake at baugen dras mot styrbord, og bevegelsen fremover stanser, med andre ord, båten beveger seg mot styrbord. Men, som nevnt over, gass og rorutslag må justeres etter hvordan båten beveger seg.

Redigert av Festina Lente 3 (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

På min båt er det veldig små ror, men om jeg gir fult ror til babord, og kjører babord motor fremover, vil båten svinge svakt mot babord (hekken presses mot styrbord). Men, om jeg så kjører styrbord motor akterover samtidig, vil dette forårsake at baugen dras mot styrbord, og bevegelsen fremover stanser, med andre ord, båten beveger seg mot styrbord. Men, som nevnt over, gass og rorutslag må justeres etter hvordan båten beveger seg.

Her er det beskrevet to forskjellige metoder. Får man begge disse til å fungere, eller er det trykkfeil i den første beskrivelsen?

Det er synd at det skal være slik, jeg har bare 25 fot men det har vært mer enn en gang at jeg absolutt skulle ønske at jeg hadde en "pysevisp" i tillegg...sidevind er noe dritt.

TrondT

Hei TrondT

Ligger en 750 tilsalgs på Finn.no nå. Den har både baug og akter thruster. Fineste 750 i Norge hehe, gamlebåten min !

Mvh Morten

Her er det beskrevet to forskjellige metoder. Får man begge disse til å fungere, eller er det trykkfeil i den første beskrivelsen?

Ja, som jeg skriver, på min båt vil den første beskrivelsen gjøre at båten svinger rundt på en femøring. (sikkert på andre også, :lol: )

Sett deg med et papir, tegn opp båten din sett ovenfra, med rorutslag og propellerkrefter, tenk igjennom hva som skjer når du bruker propellene og rorene. Det lærer du mye av. Så kan du gå i båten å prøve hva du selv har funnet ut. Å tenke ut hva som skjer er ikke så vanskelig,... Praksis er litt værre, men lar seg absolutt gjøre med litt trening. Lykke til

Redigert av Festina Lente 3 (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...