Jump to content

Kan man kjøre båten sidelengs inn mot brygga?

2xDiesel

Recommended Posts

Det er helt riktig.
Bra, føler uansett at man er skikkelig "looser" hvis man kommer inn med to motorer og må korrigere med baugpropellen, så hvis det ikke går på sikkerheten løs unngår jeg å bruke den. Dessuten gir den en masete lyd som ikke gir annen signaleffekt enn: Se på han ja, han fikk det ikke helt till nei

Hva er dette for slags tull? Mange båter har baugpropell, mange av de som ligger fortøyd har også baugpropell. Hvis en ikke skal bruke den, hva er da vitsen? En må, etter mitt skjønn, rett og slett akseptere at det kan bli "litt støy" fra en motorbåt under en fortøyningsprosess.

En drev installasjon får du neppe til å gå effektivt sideveis uten samtidig bruke baugtrøster. Hvis det ikke er nødvendig å bruke baugtrøster i en fortøyningsoperasjon, så benyttes den jo ikke!

Min metode er basert på bruk av baugtrøster og nødvendig for å få båten til å gå sideveis.

Redigert av Evita IV (see edit history)
Min metode er basert på bruk av baugtrøster og nødvendig for å få båten til å gå sideveis.

Det gikk ikke helt frem av forklaringen din, men når jeg leser den igjen ser jeg at "trøst inn mot kaia" betyr at du da bruker baugpropellen inn mot kaia. Da fungerer selvfølgelig din metode utmerket.

Jeg er ikke i den heldige situasjon at jeg har sidepropeller, men, ser helt klart at det ville gjort ting enda enklere. En kamerat har to motorer med aksler, hekk og baugpropeller, det er kanskje i overkant av hva man egentlig trenger, men i en svært vanskelig situasjon kan det være bra. Han sier også at for slike manøvreringer vi her snakker om ville han helst hatt hekkpropellen, om han måtte bruke bare en av dem. Manøvreringen blir lettere og mere stabil da.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Hei

Når du blir litt vant med båten og siget i den kan du holde litt fart forover skrått mot kaia (feks med kaia på SB). Litt før baugen er framme gir du bortimot fullt ror SB og bremser akkurat opp. Båten glir fint inn med SB side. Hvis du må finjustere bruker du truster samtidig som du bruker forover BB og akterover SB vekselvis for å trekke baken inn samtidig som du justerer baugen med truster.

Har du en liten meter å gå på i lengderetningen klarer du dette i så mye fralandsvind som trusteren klarer å holde baugen.

Med lite vind trenger du praktisk talt ikke å bevege deg for/akterover for å flytte sideveis, men det blir endel ratting.

Jeg gjør dette med en enkelinstallasjon duoprop.

Når jeg er kommet inn er jeg kjapp med å feste tau på aktre pullert til kaia for deretter å la båten gå frover til den er ferdig fortøyd.

Mons

Mons

Fra stilleliggende gir du styrbord ror.

Så babord maskin akterover og styrbord forover.

Ved å dosere ror og babord maskin går båten sideveis mot babord.

Funker ikke i min båt.

Skal jeg mot bab. gir jeg forover på bab. maskin og akterover på stb. Båten vil da dreie seg om baugen, og akterenden vil gå med klokka mot babord. Ønsker jeg da å gå sideveis gir jeg bare litt mot bab. med trusteren. Resultat er en perfekt sideveis bevegelse. Roret kan du glemme, det trenger du ikke.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Funker ikke i min båt.

Skal jeg mot bab. gir jeg forover på bab. maskin og akterover på stb. Båten vil da dreie seg om baugen, og akterenden vil gå med klokka mot babord. Ønsker jeg da å gå sideveis gir jeg bare litt mot bab. med trusteren. Resultat er en perfekt sideveis bevegelse. Roret kan du glemme, det trenger du ikke.

Det samme i min trawler. Roret gir liten grad av ytelse under slike manøvreringer.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg tror nok at forskjellige båter har noe forskjellig bevegelseskarakteristikk.

Jeg synes det er mest stimulerende å legge til uten bruk av baugpropell, men dette forutsetter lite vind.

Dersom jeg skal legge til kai med SB side - som er lettest for meg pga dør i skroget på SB side - setter jeg SB motor forover og BB motor akterover.

Da beveger akterdelen seg mot kaien mens bauen gjør en kontrabevegelse. Ved å legge roret hardt SB motvirkes kontrabevegelsen og båten siger sakte sideveis mot kaien.

Jeg tror det er slik jeg gjør det - det sitter nå i hendene og jeg tenker meg ikke om ved tilleggingen. Ved fralandsvind må jeg nok hjelpe til med baugpropellen. Jeg foretrekker å gjøre dette med motorene på tomgang.

Noen år siden jeg lærte(og kjørte) båt med to motorer. Det var en arbeidsbåt med aksling og kontraroterende propeller. Satt da alltid roret i midtstilling, justerte sluregir og turtall og brukte bare giret for å styre båten under tillegging. Fungerte utmerket, men det er klart at mye vind gjør det vanskeligere. Har også fått demonstrert det samme på en redningsskøyte med to motorer og vridbar propell. Mer elegant måte å manøvrere på har ikke jeg opplevd. Kraftfullt og mykt på samme tid. For meg hadde det vær en drøm med en slik installasjon(i en motorbåt) men jeg regner med at den ikke er gratis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...