Jump to content

Dieselvarmere til båt, anbefalinger?

Morten.F

Recommended Posts

Sydnes.

Pass på at du med jevne mellomrom lar varmeren gå på full guffe slik at du får brent av evnt sot på glødepluggen og i brennkammeret. En D4 er egentlig for stor for din båt og ved konstant kjøring på lavere trinn vil man kunne få soting etterhvert.

MVH

Øivind

Det gjør D4 automatisk...full guffe de første 15 minutter og brenner av glødepluggen når den slåes av. Tut og kjør!

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Mulig jeg spør dumt nå, men hvordan kan en 2kW varmer fra Wallas ha lavere effekt enn en 2kW fra noen andre ? Er det noen fundamental forskjell i virkemåte ?

Hei.

Det er vel litt avhengig av hvor "skrytende" produsenten er. Og så oppgis det noen ganger opptatt effekt, og andre ganger avgitt effekt.

Når det gjelder virkemåten, er det stor forskjell på f.eks. en Wallas for lampeolje og en Eberspächer for diesel. I brennkammeret på Wallasen er det en veke som vr tilført lampeolje som tennes av en glødetråd, og så blåses det luft inn i dette kammeret for å få opp temperaturen.

I Eber'n sprutes det en dieselstråle inn i brennkammeret. Denne tennes med en glødestift. For begge typene ledes det luft rundt dette glovarme brennkammeret som så sendes oppvarmet inn i rommet i båten som skal varmes opp.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 3 uker senere...

Jeg driver akkurat nå og ser på en blakes lavac taylor 079K parafinovn jeg har tenkt å kjøpe, og lurer på om noen har erfaringer med slikt.

Jeg sliter dessuten litt med å forstå forskjellene på dieselvarming og parafinvarming. Slik jeg har forstått det er parafin renere, men dyrere enn diesel. Samtidig så har jeg funnet prafinpriser på 8 kr. pr. liter (1ergi.no) og det er jo klart billigere enn diesel. Til en ovn så har det vel ikke så mye å si om den er helt ren? Takk for noen oppklaringer :) For det virker litt rart på meg om parafin er renere og billigere å fyre med en diesel (bedre effekt pr. liter har den jo også!

Samtidig så har jeg funnet prafinpriser på 8 kr. pr. liter (1ergi.no) og det er jo klart billigere enn diesel.

Nå vet ikke jeg hvor du holder til i verden :cool: Men i mitt distrikt tanker jeg avgiftfri diesel til ca 6 kr literen, parafin brenner renere ja, og til en brenner er det vel ikke mye dyrere å fyre på dette kontra diesel om en har mulighet, pga relativt beskjedent forbruk, min eber 4 brenner avg. fri diesel og har fungert knirkefritt på dette sålangt.

Samtidig så har jeg funnet prafinpriser på 8 kr. pr. liter (1ergi.no) og det er jo klart billigere enn diesel.

Hvor kjøper du dieselen din? Avgiftfri diesel pleier å ligge godt under dette. Ellers så anbefaler de fleste lampeolje til slike parafinvarmere, og da blir prisen noe annerledes...

Den største fordelen med dieselvarmer (bortsett fra driftskostnader da) er vel at du da kan bruke diesel direkte fra båtens tank og dermed slipper å ha en egen parafintank som du må huske på å fylle. Ikke et kjempeproblem, men litt lettere å bruke av den store tanken...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

OK. ESSO på kongen er kanskje ikke det beste stedet å fylle...?

Ellers så anbefaler de fleste lampeolje til slike parafinvarmere, og da blir prisen noe annerledes...

Det var dette jeg lurte litt på... Kan man ikke kjøre billig parafin på en blakes lavac taylor ovn? Hva er forskjellen mellom parafin til 8,- l. og lampeolje til 30 kr,- l. på en slik ovn? Det skjønner jeg ikke helt?

Har regnet ut at med et maksforbruk på 0.2 l. timen vil denne forbruke 150 l. på 30 døgn med full varme. Noe som tilsvarer et par måneder med "lunk" vil jeg tro. Men når den skal brukes såpass mye... hva blir da forskjellen på forskjellige typer parafin.

(har jeg forresten rett i at lampeolje også er en type parafin, bare avsotet?)

Varmer ombord er et stadig tilbakevennende tema.

Jeg antar at de fleste er opptatt av luftbåren varme.

Jeg håper at flere over tid ser fordelene med vannbåren varme.

Dette er et system man kan koble til motorens varmesystem og i tillegg bruke vannbåren oppvarmingskilde.

Jeg er atskillig mer fornøyd med vannbåren varme sammenlignet med luftbåren varme.

Hei roald! ER du fortsatt like fornøyd med din webasto 90? Mener å huske å ha lest at du har en slik.

Jeg har akkurat montert inn en slik i båten nå, men får opp feilmeldinger allerede ved første oppstart. Den er koblet i henhold til det jeg fikk oppgitt fra webasto. Ved oppstart startet varmeren slik den skal etter papirene, men dieselpumpa begynte aldri å tikke. etter to forsøk uten at pumpa har begynt å tikke har den nå gått i en eller annen form for lås, og jeg har ikke fått noen god bruksanvisning på varmeren. Det blinker 5 ganger, og utifra det jeg finner ut betyr det at den har låst seg pga to mislykkede startforsøk. Hvordan får man opphevet denne idiotiske låsen? Takker gjerne ja til evt. linker hvor det finnes mer info om varmeren. Synes ikke noe av det jeg har funnet er brukbart :headbang:

Det var dette jeg lurte litt på... Kan man ikke kjøre billig parafin på en blakes lavac taylor ovn?

Det kan man helt sikkert! En slik ovn er jo ikke annet enn en pottebrenner, tilsvarende de som mange har i stuene sine. Fordelen med lampeolje er at den lukter mindre, men i en slik ovn med lukket forbrenning og eksos ut burde ikke det spille noen rolle.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hei roald! ER du fortsatt like fornøyd med din webasto 90? Mener å huske å ha lest at du har en slik.

Jeg har akkurat montert inn en slik i båten nå, men får opp feilmeldinger allerede ved første oppstart. Den er koblet i henhold til det jeg fikk oppgitt fra webasto. Ved oppstart startet varmeren slik den skal etter papirene, men dieselpumpa begynte aldri å tikke. etter to forsøk uten at pumpa har begynt å tikke har den nå gått i en eller annen form for lås, og jeg har ikke fått noen god bruksanvisning på varmeren. Det blinker 5 ganger, og utifra det jeg finner ut betyr det at den har låst seg pga to mislykkede startforsøk. Hvordan får man opphevet denne idiotiske låsen? Takker gjerne ja til evt. linker hvor det finnes mer info om varmeren. Synes ikke noe av det jeg har funnet er brukbart :headbang:

Hei, jeg kjenner ikke D90, men kanskje det samme som med en thermo top C. Trykk på startknappen, ta strømmen til varmeren (sikringer) vent 10-30 sekund og sett sikringene på plass. Den er da reset.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...