Jens_P Startet 1.Juli.2004 Del på Facebook Startet 1.Juli.2004 Må muligens ha nytt trustlager/trykklager på propellaksel. Er det noen som kjenner til en (enkel) formel for å beregne skyvkraften fra propellen på? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
heira Svart 2.Juli.2004 Del på Facebook Svart 2.Juli.2004 Hei Jens_P. Om det finnes noe enkelt på dette området vet jeg ikke, men det enkleste er å ta en telefon til http://www.sleipner.no/ de vet hva de snakker om. Lykke til Mvh Heira Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
Poseidon Svart 2.Juli.2004 Del på Facebook Svart 2.Juli.2004 Må muligens ha nytt trustlager/trykklager på propellaksel. Er det noen som kjenner til en (enkel) formel for å beregne skyvkraften fra propellen på? Jeg vil anta at du tenker på et lager som er bygget opp rundt ett eller to vanlige aksialkulelager? I så fall er det ikke noe å bekymre seg for. Akseldiameteren vil nemlig stå i forhold til motorytelsen og et lager som skal ha stor nok innerdiameter til å gå utenpå en slik propellaksel vil automatisk være overdimensjonert for de trykkbelastningene som kan oppstå. (Forutsatt at det er korrekt montert og at smøremidlet ikke vaskes ut av skittent bunnvann ). mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jens_P Svart 2.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2004 Jeg vil anta at du tenker på et lager som er bygget opp rundt ett eller to vanlige aksialkulelager? I så fall er det ikke noe å bekymre seg for. Akseldiameteren vil nemlig stå i forhold til motorytelsen og et lager som skal ha stor nok innerdiameter til å gå utenpå en slik propellaksel vil automatisk være overdimensjonert for de trykkbelastningene som kan oppstå. (Forutsatt at det er korrekt montert og at smøremidlet ikke vaskes ut av skittent bunnvann ). mvh Poseidon Det som sitter der i dag er et sfærisk rullelager, standard SKF. Jeg antar at det er greit, men er litt usikker siden jeg vurderer å gå opp ca 15hk i motoreffekt. Men på en annen side, dette er beregnet i 1960. Da tok man vel litt i og ganget med 2. Da regner jeg dette som avklart og penger spart. PS Hva er bunnvann? En båt skal da være tett? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Poseidon Svart 2.Juli.2004 Del på Facebook Svart 2.Juli.2004 Hva er bunnvann? En båt skal da være tett? Hvis man BRUKER båten, og ikke bare driver solskinnsseilas, så hender det jo at man får litt av den sorten som Chinamann kaller "Water from outside come inside".... Lykke til! mvh Poseidon PS Hvis lageret er 40 år, så kunne du jo vurdere å spandere et nytt av samme type og sette inn i samme lagerhuset, det er sikkert SKF og da er numrene de samme idag som den gangen. DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jens_P Svart 2.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2004 Hvis man BRUKER båten, og ikke bare driver solskinnsseilas, så hender det jo at man får litt av den sorten som Chinamann kaller "Water from outside come inside"....Joda, vet da hva bunnvann er. Kune bare ikke dy meg. Er bare lykkelig () eier av trebåt som ikke tar inn vann når den ligger stille! Og i ferietider med daglig bruk kommer det ikke inn vann under gange heller. Det går ann! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jens_P Svart 2.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2004 Fant svar på spørsmålet mitt hos Kardangakselservice AS i beskrivelsen for Hydradrive. Formel som følger: Skyvkraften (propelltrykket) har en enkel formel: ca. 75 x antall kW (F.eks 75 x 100 kW) summen blir 7500 Newton eller ca. 750 kg. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.