bjorngb Startet 31.August.2009 Del på Facebook Startet 31.August.2009 Vi tenker å kanskje ta en tur med Hurtigruta, men hvliken av båtene skal vi reise med? De gamele har vel mer sjarm enn de nye, men de nye har sikkert høyere komfort. Finnes en gyllen middelvei? Her er en oversikt over skutene: http://arctic360.360vt.eu/finnmarken/ Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Vi har planlagt å gjøre det samme et eller annet år. Skal bli spennende å følge tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Pass på å få en av båtene som ikke var utsatt for disse sykdomsepidemiene for ikke så lang tid tilbake Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hansi Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 (redigert) Vi gjør som tyskerne, tar med kjølebag. Da skulle alt være greit. Redigert 31.August.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 (redigert) Hvilken båt har jo mye med dine preferanser å gjøre. De med mest sjarm er uten tvil Nordstjernen og Lofoten. Ellers så er jo dette også en fin oversikt TrondT Redigert 31.August.2009 av TrondT (see edit history) Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Mouche Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Jeg har reist Bergen/Kirkenes/Bergen med Polarlys og Kirkenes/Bergen med Kong Harald. Har vært ombord i de fleste andre av de eldre båtene og i sum er jeg ikke i tvil. Gå for de større og nyere båtene! Polarlys var i mine øyne den hyggeligste båten av de jeg har sett/vært ombord i, men de nyeste båtene har jeg ikke erfaring med. Første turen med Polarlys var i juni med fullt av folk mens turen med Kong Harald var i begynnelsen av september og ganske rolig nesten litt kjedelig siden det blir tidlig(ere) mørkt og ikke på lagt nær så mye å se som tidlig i sesongen. De havner man anløper på dagtid den ene veien anløper man på natten den andre veien så begge veier blir sånn sett spennende selv om man har vært der før. Har vært i land i nesten alle havnene, men innimellom er det enten ikke noe last og eller folk som skal ombord/i land så de tar seg ikke bryet med å sette ut landgangen så Bærlevåg har jeg bare sett på film! Jeg har ikke tatt min siste tur med Hurtigruta, men reisen er dyr! Jeg sammenligner da med f.eks cruise i Middelhavet og Karribien, og rabattene i lavsesong er ikke store. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Frøken Fryd Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Har vert mye ombord på Midnatsol og den er jo veldig fin, Trollfjord er søsterskipet. Ellers har du jo Fram som går i utlandet, anbefaller den turen også Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Har reist med både ny, mellom ny og gamle hurtigruta, eg synes ms Lofoten og ms Nordstjernen er flotte og gamle sjarm, så mellom nye neste, og nye er flotte med altfor store og har ikke samme følelse som gamle. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Mouche Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Nå spiller det også en betydelig rolle hvem "vi" er, når man skal reise og hvor lenge man skal reise. Med barn ville jeg absolutt valgt større båter som betyr mere plass og mere muligheter. Er man ikke sjøsterk så ville i allefall ikke jeg vurdert en gammel båt på vinteren! I sommerperioden er det mange tilbud til utflukter og turer noe man ikke har på stille perioder. Mange hensyn å ta med i betraktning etter min erfaring når man skal velge. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bjorngb Svart 31.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2009 Det blir nok min tilkommende og jeg som drar på tur uten minsten. Vi ser for oss en gang i perioden mai-juni 2010. Sitér dette innlegget Link to post
kgt Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Har reist kysten di 7 siste årene og anbefaler båtene som er som er bygd etter 1993. Det er di beste sjøbåtene!!! (stabilisator ) og best komfort............ Sitér dette innlegget kgt Link to post
Mouche Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Skulle jeg reist til sommeren og i den mest attraktive perioden så hadde jeg nok gjort en bestilling ganske tidlig, faktisk allerede nå, for i motsetning til cruisebåter så har vel Hurtigruta faste listepriser og dårlig med tilbud! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Champagne Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Tok en tur i forbindelse med kona's jobb i fjor på Trollfjord på strekket Bergen-Bodø, Båten var super, mannskapet var blide, maten var god, naturen var fantastisk. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Båten var super, mannskapet var blide, maten var god, naturen var fantastisk. Ja hva mer kan en forlange. Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 (redigert) Jeg tror det er VELDIG væravhengig hvorvidt man syntes Hurtigruten er en fantastisk seilas eller ei. Vi var ombord midt i september i fjor. Vi var griseheldige med hva jeg vil kalle flatt vann hele veien. Det var alikevel gjester ombord som klagde på at de ble sjøsyke Vi hadde med over 100 gjester på den turen vi var på, så vår gruppe underholdt oss selv på en måte med innleide kveldsshow og liknende, skulle jeg gjort denne reisen om igjen utenom høysesong på egen hånd tror jeg jeg ville hatt med meg noen gode venner slik at man kan være trygg på å få litt sosial omgang på kveldstid. Jeg mener det var stor verdi i å få seg en skikkelig lugar. De aktre store kabinene (suite) på dekk 8 var helt konge med glassbalkonger slik at man kan se delvis fremover og akterover. Vær klar over hvilken vei båten skal seile i det du bestiller reisen, slik at du får lugaren din på den siden hvor naturen er. Styrbord for nordgående fartøy og Babord for sydgående. (Motsatt dersom du vil kun se havet ) Da trenger du ikke stå på dekk hele tiden sammen med de tyske turistene for å se den fantastiske kyststripa. Ta med en god bok eller to.. det er en veldig rolig seilas. God tur :) Mvh Champagne Redigert 1.September.2009 av MY Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Ta med en god bok eller to.. det er en veldig rolig seilas. Det var også konklusjonen til en tidligere kollega som tok et par døgn ombord for noen år siden. Han var vel da rundt 60, men konkluderte med at dette var han ikke gammel nok for ennå.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Champagne Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Det var også konklusjonen til en tidligere kollega som tok et par døgn ombord for noen år siden. Han var vel da rundt 60, men konkluderte med at dette var han ikke gammel nok for ennå.... ...Derav greit å ta med noen venner slik at du slipper å sitte å høre på Günther og Fritz som i sin relativt høye alder men med langt fra lave stemmer sitter på sidebordet under middagen i det hun runder styrbord ut mot Stadt og de diskuterer høylydt om da de var her forrige gang og de fløy inn den dalen der borte med sine Me109'ere og videre hvor fantastisk de syntes det var i perioden de var stasjonert her. Utover de få tilfellene hvor man opplevde episoder som den beskrevet over eller i det man tar seg selv i å stoppe opp for å se etter puls på han 90 år gamle amerikaneren som sitter med oksygenmasken sin likblek på samme sted som du så han i går kveld i det du gikk til lugaren.. så vil jeg si at folk ombord, både manskapet og de lokalt reisende var snakkesalige, smilende og generelt blide. Det er sikkert mer fart og spenning i sommer månedene enn det er i september, men jeg syntes det var ett befriende avbrekk med "stillheten+naturen+reisen" fra jobb, tjas og mas, nesten litt zen preg over det hele, ganske deilig at båten heller ikke var stappings av turister. De første par tre Patrick O'Brian bøkene var god lektyre ombord i Trollfjord (filmen etter bøkene heter Master & Commander) Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Har reist masse med hurtigruta, men ikke vært på lengre turer enn litt over 1 døgn. Lofoten og Nordstjernen kan ikke tilby i nærheten av den komforten de nye båtene (1993 og senere) har, men tar det igjen i sjarm og nostalgi - og rett og slett følelsen av at man er ombord i en båt. De 2 skipene fra 80-tallet syns jeg er greie nok, men relativt sjarmløse. Ikke mine favoritter akkurat... Skipene fra 1990/2000 tallet er mer som flytende hotell å regne iforhold til de 2 foregående generasjonene. Komfortabelt og god plass, men jeg mister litt følelsen av å være i båt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hansi Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Når vi tar turen ( ikke hvis ) tror jeg at vi satser på mai / juni måned. Har snakket med flere som har tatt turen i dette tidsrommet og de var kjempefornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Troll 20 Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Hei Har dratt med Trollfjord, Midnatsol og Finnmarken med barn og bil ein god del ganger mellom Bergen og Trondheim. Disse 3 kan absolutt anbefales for oss med småbarn. Finnmarken har etter min mening dei beste badefasilitetene på akterdekk med svømmebasseng og 2 boblebad mot kun eit boblebad på dei to andre om dette er av betydning Alle 3 er gode sjøbåter etter min erfaring. Har dratt over Stadt i full storm ein vinter med Finnmarken uten å våkne da det var nattestid største delen av strekket. Så skipet er nok god i sjøen. Av disse tre er det Midnatsol og Trollfjord som har det romsligste fellesarealet, Finnmarken er litt meir tradisjonell i så måte... Men uansett kva for skip som velges blir det ein fin tur, og som nevnt over av andre gjelder det å være ute i særs god tid med bestilling. Dette gjelder særlig om man vil ha av suitene, for det er som regel dei som førts blir okkupert... Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
Mouche Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Vær klar over hvilken vei båten skal seile i det du bestiller reisen, slik at du får lugaren din på den siden hvor naturen er. Ta heller full rundtur! Prisen for full rundtur er langt unna det dobbelte av enveisreise og grunnet tid på døgnet man er hvor for nord/sydgåede så oppleves det overraskende forskjellig å gå nordgående kontra sydgående. Skal man kun ta den ene veien så vile jeg anbefale å starte i Kirkenes. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Roger jo Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 på Trollfjord , Helt enig Trollfjord er bra. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Marwin Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Finnmarken er min favoritt Drar av og til nordover med bobilen ombord. Max høyde på bil ombord er 2,50 meter (min er 2,485). Kjekt når fjellovergangene (Saltfjellet) er stengt. (De gamle båtene tar ikke biler og et par av de nyere har max. 2,4 meter høyde på bil.) NB IKKE prøv å ta med en bobil som er høyere! Den eneste som holder, er eldre Hobby 600. Alle andre er for høye! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Bulben Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 MS Finnmarken er etter min mening det beste alternativet. Flott båt, nydelige linjer, den eneste med basseng ute, og ikke minst sjøsterk. Var med denne en tur rundt Finnmark midt i orkanen Narve (for et par år siden) 33 sekundmeter vind (med 38 i kastene) i fire dager var temmelig heavy. Men var ikke engstelig et øyeblikk. Forresten en ganske spesiell opplevelse å sitte i panoramasalongen på toppdekket (normalt 15 meter over havet) å se bølgene slå over HELE båten !! Sitér dette innlegget Nemo saltat sobrius Link to post
Bulben Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 P.S: Har reist MASSE med Hurtigruten, og anbefaler på det sterkeste tidsrommet April-Mai. Sats på en halv rundtur sørover fra Kirkenes til Bergen. For det første er det laaaangt rimeligere enn perioden juni - august, og for det andre er Norge på sitt vakreste i den tiden. På toppen av det hele kan du få tre årstider på samme tur: fortsatt full vinter i Finnmark/Troms, vår på Helgeland og Trøndelag og (nesten) full sommer på Vestlandet/Bergen. Helt fantastisk. Skipene har enda ikke blitt fylt opp av SÅ mange utenlandske turister, så servicen er ofte bedre, og roen man får ombord er uten sidestykke. God tur!!! Sitér dette innlegget Nemo saltat sobrius Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.