Jump to content

Tur med Hurtigruta - hvilken båt?

bjorngb

Recommended Posts

For det første er det laaaangt rimeligere enn perioden juni - august, og ................

I følge prislisten så er det ikke store forskjellene etter mitt syn, kanskje 10%, så personlig ville jeg da mye heller reise i juni og tror nok også at tilbud om utflukter osv er noe bedre da.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

...Derav greit å ta med noen venner slik at du slipper å sitte å høre på Günther og Fritz som i sin relativt høye alder men med langt fra lave stemmer sitter på sidebordet under middagen i det hun runder styrbord ut mot Stadt og de diskuterer høylydt om da de var her forrige gang og de fløy inn den dalen der borte med sine Me109'ere og videre hvor fantastisk de syntes det var i perioden de var stasjonert her.

Mvh

Vet ikke hvem du vennlig hilser til? Men det var da voldsomt til reaksjon, og uttaleser om noe som hente for mange mannsaldre siden (Kansje vi skulle dra fram den om vikingenes herjinger i sin tid ?)Du vil vel ikke såre noen??? Har forresten reist mange ganger med hurtigrutene, både di virkelige gamle (Finnmarken bygget i 1912) og di helt nye. Personlig ville jeg valgt Lofoten som er av den mellomgamle typen (kan enda kjenne lukten av en blanding av deilig middag, og motorlukt fra den åpene maskindøra og byssa uuuum) God tur!

P.S: Har reist MASSE med Hurtigruten, og anbefaler på det sterkeste tidsrommet April-Mai. Sats på en halv rundtur sørover fra Kirkenes til Bergen.

For det første er det laaaangt rimeligere enn perioden juni - august, og for det andre er Norge på sitt vakreste i den tiden. På toppen av det hele kan du få tre årstider på samme tur: fortsatt full vinter i Finnmark/Troms, vår på Helgeland og Trøndelag og (nesten) full sommer på Vestlandet/Bergen.

Helt fantastisk. Skipene har enda ikke blitt fylt opp av SÅ mange utenlandske turister, så servicen er ofte bedre, og roen man får ombord er uten sidestykke.

God tur!!!

Har kun 1 lang tur med H. Dette stemmer på en prikk med min erfaring. Vi reiste i slutten av april, fra Kirkenes, og, beklager finmarkinger, turen fra nordtroms til Bergen var en fantastisk opplevelse. Finmark er i mine øyne heller kjedelig. Vi seilte med Trollfjord, et fantastisk fint skip men selvsagt uten særlig sjarm. Panoramasalong ga en gedigen opplevelse, antagelig bedre enn det en av de gamle sliterne kan oppvise. Vi fikk et godt tilbud med uspesifisert lugar, som kunne ha vært innvendig men fikk utvendig flott lugar. Men....når er man på lugaren da?

Vi var på omvisning ombord i en av de eldste, som egentlig var pensjonert men som måtte inn i tjeneste p.g.a. kapasitetsproblemer. Personalet der kunne fortelle at de heller ville være ombord i denne i full storm enn en av de nyere, og trivselen ombord kunne ikke sammenlignes. Her ble passasjerer og mannskap som en stor familie og lukten ombord, som ble beskrevet i et tidligere innlegg, må bare oppleves. Dette var en av de minste, husker ikke navnet, og var selvsagt helt spesiell.

Med H. er man ikke særlig væravhengig, vi opplevde det meste fra skyfri himmel til snøstorm. Grunnen til den store opplevelsen var nettopp årstiden. Mye kontraster pga delvis snøkledte fjell ga et helt annet skue enn om vi hadde vært der på vinter eller sommer. Vi var skjønt enige om at skiftningene i været var med på å skape den rette rammen.

Trollfjord har stort boblebasseng på dekk som kan nytes sammen med praktfullt skue. Maten var formidabel, vi har ingen dårlige minner fra matsalen. Eneste irritasjonsmomentet var amerikanere/engelskmenn som "holdt av" bord i panoramasalongen med bøker/eiendeler mens de var andre steder slik at det tidvis var litt vanskelig å få okkupert "rette " bordet. Kunne vært unngått ved oppslag ombord som forbød dette slikt at de som ikke var så frekke fikk lik mulighet til å finne et bra bord. Vi hadde halvpensjon, frokost og middag, og var veldig fornøyd med det. Et rimelig karbonadesmørbrød i kafeteriaen var mer enn nok til lunsj og sparte oss for mange hundrelapper pr dag. Mener lunsjbuffet kostet nær 300,- pr. person pr. dag i tillegg.

TA MED GOD KIKKERT. Det er noe flott å se på hele tiden, fjell, hval (vi så spekkhoggere), havørn, skarv, flotte bygninger......KIKKERT.

Vi hadde også med en del proviant slik at vi spiste litt på lugaren eller piknic iland, samt litt rødvin da. Nei foresten, en god del rødvin.

Man trenger absolutt ikke være 60 + for å få en god opplevelse men vil du ha party bør du velge et annet cruise.

God tur.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Med H. er man ikke særlig væravhengig, vi opplevde det meste fra skyfri himmel til snøstorm. Grunnen til den store opplevelsen var nettopp årstiden. Mye kontraster pga delvis snøkledte fjell ga et helt annet skue enn om vi hadde vært der på vinter eller sommer. Vi var skjønt enige om at skiftningene i været var med på å skape den rette rammen.

Og nøyaktig det samme kan jeg si om den turen jeg hadde fra 8 til 19 juni! :yesnod: Forøvrig er jeg enig med deg i at Finmark er meget kjedelig og for rene transportetappen å regne. Og ja, kikkert er obligatorisk og gjerne også et norgeskart som er lett å bla i. Hadde med et hvor ruten vi gikk var tegnet inn (er også på skjermer ombord) og det var til god hjelp og interesse. Eneste problemet på turen var egentlig at jeg aldri hadde tid til å sove!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vet ikke hvem du vennlig hilser til? Men det var da voldsomt til reaksjon, og uttaleser om noe som hente for mange mannsaldre siden (Kansje vi skulle dra fram den om vikingenes herjinger i sin tid ?)Du vil vel ikke såre noen???

Neida, vil ikke såre noen, følte det var små absurd å sitte å høre to to ex luftwaffler som reiser tilbake for å se en siste gang på landet de var med å okkupere. Og som ikke tenkte over at det kanskje ikke var så lurt å sitte å utbasunere sine meritter fra krigen som to kamphaner midt i resturanten. Det var i noen få minutter helt stille baki akterdelen av resturanten. Ikke ett bord i 15 meters omkrets som sa ett ord, løftet ett glass eller tok seg en matbit, atmosfæren var elektrisk. Tenker meg snitt alderen var rundt 80 på de 5 bergenserne som satt nærmest de to, og resten av salen hadde god snittalder den og. De skjønte godt hva som ble sagt og det var nok ikke mange tyske strofer til fra disse to herrene som skulle til, før det hadde blitt en skikkelig slåsskamp mellom den eldre bergensgruppen og disse to tyske reisene. De to herrene skjønte nok de hadde støtt noen på mansjettene for de sa ikke ett ord til hverandre under resten av måltidet. Nok om det, det var bare rart å være der og oppleve det.

Mvh

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)
Neida, vil ikke såre noen, følte det var små absurd å sitte å høre to to ex luftwaffler som reiser

Mvh

Champagne

At du blir frustrert av uttalser fra tyskere får stå for din regning, Kan du ikke forestille deg at disse herrene var unge gutter når dette hente? Var selv i Vietnam 1965 - 69 Krig er noe dritt. Ikke døm noen du ikke kjenner!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...