Jump to content

Startbatteri til VP AQAD31A, anbefalinger?


hans-i

Recommended Posts

På min AQAD31A som jeg hadde for noen år siden så var det kun et 65 amp. batteri. Fungerte greit det. Fikk start på motoren med det alene men som oftest før jeg startet opp så satte jeg imidlertid batterivelgeren på ALL slik at startbatteriet var innkoblet sammen med 2x110 amp. forbruksbatteri. På den måten fikk alle batteriene lading etter at motoren var startet samtidig som startmotoren hadde plenty strømkapasitet. Har hørt at det ikke lurt å switche om batterivelgeren etter start da det kan ta knekken på laderegulatore i dynamoen. Hos meg var det koblet slik at det kun var de batteriene som var koblet inn som ble ladet. Hvis jeg kun valgte startbatteriet nå jeg startet så fikk ikke forbruksbatteriene lading etter oppstart.

 

For å finne eksakt hvor stort batteri som trengs til denne motoren så må du vel slå opp under tekniske spesifikasjoner i instruksjonsboken som vel også ligger tilgjengelig her på forumet.

Redigert av Tore Tang (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Merke er grovt sett ikke viktig.

 

Du trenger selvsagt nok Ah, (minst 80), men enda viktigere er det at du kjøper et startbatteri, ikke et forbruksbatteri.

Forskjellen er mengden ampere batteriet greier å levere. Et forbruksbatteri leverer gjerne ikke mer enn 200-300A, og du trenger minst det doble.

Jeg har 900A/100Ah startbatteri på tilsvarende motor, noe særlig mindre bør du ikke ha.

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...