hans-i Startet 31.August.2009 Del på Facebook Startet 31.August.2009 Hvilke typer batteri anbefales til denne motoren? (Størrelse, merke, type batteri o.s.v.) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 Bør da vel holde med et vanlig startbatteri på 100ah. Sikkert Biltema som har billigst og de er ikke noe dårligere enn andre merker. Sitér dette innlegget Link to post
Tore Tang Svart 31.August.2009 Del på Facebook Svart 31.August.2009 (redigert) På min AQAD31A som jeg hadde for noen år siden så var det kun et 65 amp. batteri. Fungerte greit det. Fikk start på motoren med det alene men som oftest før jeg startet opp så satte jeg imidlertid batterivelgeren på ALL slik at startbatteriet var innkoblet sammen med 2x110 amp. forbruksbatteri. På den måten fikk alle batteriene lading etter at motoren var startet samtidig som startmotoren hadde plenty strømkapasitet. Har hørt at det ikke lurt å switche om batterivelgeren etter start da det kan ta knekken på laderegulatore i dynamoen. Hos meg var det koblet slik at det kun var de batteriene som var koblet inn som ble ladet. Hvis jeg kun valgte startbatteriet nå jeg startet så fikk ikke forbruksbatteriene lading etter oppstart. For å finne eksakt hvor stort batteri som trengs til denne motoren så må du vel slå opp under tekniske spesifikasjoner i instruksjonsboken som vel også ligger tilgjengelig her på forumet. Redigert 31.August.2009 av Tore Tang (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ra Balder Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Merke er grovt sett ikke viktig. Du trenger selvsagt nok Ah, (minst 80), men enda viktigere er det at du kjøper et startbatteri, ikke et forbruksbatteri. Forskjellen er mengden ampere batteriet greier å levere. Et forbruksbatteri leverer gjerne ikke mer enn 200-300A, og du trenger minst det doble. Jeg har 900A/100Ah startbatteri på tilsvarende motor, noe særlig mindre bør du ikke ha. Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.