Jump to content

Impregnering av kalesje


dosern

Recommended Posts

noen som har noen gode erfraringer med forskjellige typer impregneringer? hørt mye bra om blåtind,men aner ikke hvor jeg kan få kjøpt det.. noen som vet om noen nettbutikker eller lignende som har dette? kom med masse gode tips :cryin:

Blåtind har jeg sett veldig billig på Europris.
Link to post
Share on other sites

noen som har noen gode erfraringer med forskjellige typer impregneringer? hørt mye bra om blåtind,men aner ikke hvor jeg kan få kjøpt det.. noen som vet om noen nettbutikker eller lignende som har dette? kom med masse gode tips :cryin:

Hvis du tar et søk på impregnering av kalesje, eller leter i kategori-oversikten, finner du massevis av erfaringer og tips om impregnering og impregneringstyper. Temaet har vært flittig diskutert her mange ganger før.

 

F.eks. her: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...78708128;start=

 

Og her: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...377537;start=12

 

Lykke til!  :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Om det finnes noe supermiddel vet jeg ikke, men jeg har prøvd ImpregX og nå Seilmakerens kalesjeimpregnering uten at jeg har biltt veldig imponert etter første strøk. Har du renset kalesjen åpner den seg mye og trenger da flere lag med impregnering. Jeg har nå lagt på 2 strøk på kalesjen min, og den er nå tett og fin. :headbang:

 

Prøv flere strøk så tetter det seg nok igjen. :sailing:

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Jeg renset min gamle kalesje for jordslag og impregnerte den etterpå med Sagens Impregnering. Kun én gang. Den er potte tett!

 

Kalesjen er fra -97 og var så dårlig at jeg kjøpte en ny. I stedet for å kaste den gamle, prøvde jeg å fjerne av (det meste av) jordslaget på den. Etter impregneringen, ble den såpass bra at jeg nå bruker denne gamle og sparer den nye til siden.

 

Tipset jeg fikk fra Jens Sagen var å spraye (pumpeflaske, a la motorvask) taket først. Da var ca halve flaska brukt. Så spedde jeg impregneringen ut med white spirit til full flaske igjen. Denne tynnere blanding brukte jeg på sidene. Hengte deretter presenningen til tørk. Resultatet er helt perfekt, selv under det dårlige været vi har hatt til nå. Presennignen er forøvrig laget av Jens Sagen A/S, så muligens passer denne impregneringen bra for denne. Impregneringen er silikon utblandet med White Spirit.

 

 

:-) fredriksen

Link to post
Share on other sites

Er kalesjen for gammel og har fått grovstruktur i stoffet vil ikke allverdens impregnering helpe. Kan kansje prøve å få tak i en slags gjennomsiktig plast/gummispray som man kan bruke på innsiden (vet ikk ehvor man får tak i sådan). Eller kjøp ny kalesje.

Link to post
Share on other sites

Kalesjen jeg har på båten synger nok på siste verset iår tror jeg. Den er fra 97, men virker utslitt. Har prøvd mange forskjellige varianter av impregnering, og det viser seg at hvis kalesjen er tynn i duken som min er nå, så har jeg funnet kun 2 typer som klarer å tette den. Den ene er Hyfotex, som selges bla av Manskow i Moss, og den andre er Acapella. Lurer på om Hyfotex kanskje er noe lignende den som heter Seilmakerns ...... ?

Begge disse stoffene har den egenskapen at duken blir litt stivere, men synes ikke det er noe problem. Etter påføring av Hyfotex ble kalesjen litt seig i tillegg, men det bedrer seg etter en stund.

De typene som er basert på White Spirit holder ikke mål når kalesjen er dårlig. I fjor impregnerte jeg med 3 forskjellige typer, inkl Hempel sin, (den skrøt selgeren fælt av) men ingen holdt skikkelig tett.  :diving  Fikk tak i en flaske Acapella til slutt, og da ble det ordentlig tett.

Nå tror jeg Hyfotex også er basert på White Spirit, men det er ihvertfall noe mere annet stoff i den også, siden den er mye seigere enn de billige flaskene. Mulig det er silikon, jeg vet ikke.

 

I år var det på'n igjen. Brukte da Hyfotex, og det holder brukbart foreløpig. Men jeg har en flaske Acapella i reserve.  :yesnod:

Både Acapella og Hyfotex er noe dyrere enn de du får kjøpt overalt ellers, men de er mye bedre også.

Link to post
Share on other sites

Er det siste sesong du skal ha denne kalesjen kan du blande blank silicon med whitesprit å la dette stå i en bøtte over natten, røres ut til passe tykkelse og sprayes/pensles eller rulles på kalesjen.

Det som skjer er at whitespriten trekker inn i stoffet og når denne fordamper ligger siliconen igjen inne i stoffet.

Det blir spons tett, men får du blåman/jordslag i den er det nesten ikke mulig å få det av igjen.

Og det er lettere for å få jordslag pga. kalesjen puster ikke lengre.

 

Men er det siste sesong og du vil ha den helt tett, ja så da så.

Og husk å bruke blank silicon.

Link to post
Share on other sites

Vær klar over at det er forskjellige kvaliteter på kalesjeduk på markedet, noe jeg fikk erfare for noen år siden.

Jeg har alltid vasket kalesjen selv hver høst og impregnert den før den legges bort for vinteren,og har aldri hatt problemer med lekasje eller sømmer.

 

I -97 kjøpte jeg en båt hvor kalesja så rimelig bra ut og jeg tenkte pytt-pytt, en omgang med vask og impregnering så er den brukbar i mange år enda.

Etter vask og impregnering så den oså ut som ny og jeg var happy, men problemet kom ved første regnskur,

 

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg impregnerte etter forskjellige gode råd uten å få den tett, før jeg kontaktet en fagmann på kalesjer i Tønsberg (Arvid Thoresen i Ollebukta)

Det første han sa når han så kalesje var : denne får du nok desverre aldri tett!

Dette er et kalesje materiale som kom på markedet for noen år siden som aldri skulle vært der,

og jeg tror og håper det er borte for alltid, og heldigvis kjøpte jeg det ikke inn den gangen det kom. Har alltid holdt meg til materialer av god kvalitet som er utprøvd, og kanskje derfor er kalesjene mine ikke de billigste,men jeg har lite reklamasjon.

 

Det endte med at jeg bestillte ny kalesje av Thoresen og fortsatte som før med vask og impregnering hver høst, og kalesja er som ny enda.

 

Prøvde meg mot han jeg kjøpte båten av, og som måtte ha vist at kalesja var lekk som en sil,

men kom ingen vei.

Vet iallefall at neste gang jeg handler båt skal kalesja ha vært våt før hele beløpet er betalt.

 

Kjell  

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Så har vi for første gang gått løs på vinterforberedelser av båt!

Første punkt var å få kalsesjen, som var full av måkeskitt, inn i vaskemaskinen.

Den ble ren og pen, satte'n på igjen, og så kom regneværet til de grader. Skjønte fort at den må impregneres igjen. Men hva bruker man? Ikke akkurat skoimpregnering vel? Og hvor selger de sånt på Østlandet da?

Link to post
Share on other sites

Hei!

Det finnes et utall impregneringsmidler for kalesjer - ta en tur innom båtutstyrsbutikken. Selv har jeg brukt Hemples sprayhood protection. Jeg har lest at ikke alle har vært like godt fornøyd med denne - men den har fungert utmerket for meg. Den legges på med en billig pensel. Til en liten kalesje på en ca 15-20 fots båt går det med 1,5 bokser.

 

Du kan jo søke i gamle innlegg her på båtplassen - da vil du se at dette har vært diskutert flere ganger. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Vil bare nevne, da det kanskje ikke er logisk :

 

Blitt anbefalt å legge impregneringen på fra innsiden.

 

Altså, tørr kalesje, la den stå på båten, påfør med pensel fra innsiden.

 

Er det noen som har erfaring med å punkt impregnere??

 

Kalesjen på den 'nye' båten er stort sett tørr, selv i det regnværet vi har om dagen, men ett par steder kommer det litt drypp. Vurderer å bare impregnere akurat der dryppene er. Noen som har erfaring på det?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Blåtind impregnering i fjor, noe som fungerte dårlig på min kalesje.

Jeg forstår ikke helt hvorfor, da jeg har sett andre innlegg her på baatplassen hvor de skryter av samme impregnering (Jeg sprayet på til kalesjen var søkk våt).

I år forsøkte jeg Biltema sin impregnering på sprayboks, og denne har faktisk holdt vannet ute.

Link to post
Share on other sites

Et tips om påføring, er å bruke en liten langfloss malerrulle. Da går jobben som en lek uten søl.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...