Jump to content

Noen spørsmål rundt epoxy.

pappegoye

Recommended Posts

Heisann.

Sitter å drømmer litt om å bygge meg en båt av noe slag, kikket veldig mye på Glen-L sine i det siste, bla Squirt og ZIP.

Men er veldig uerfaren på dette med epoxy, så har noen spørsmål jeg håper å få svar på:

1.

Når man smører inn treverket med epoxy, trekker dette da inn i treverket så man beholder opprinelig farge?

Og kan man da pusse uten at det gjør noe?

2.

Hvis man feks skal bygge en 10fot Squirt, og forsegle hele denne med epoxy, noen som har en peiling på sånn ca hvor mye om går med?

3.

Bruker man samme epoxyen til liming av feks plater til spant som man bruker til forsegling?

4.

Noen som har link til en trinn-for-trinn guide for forsegling med epoxy, type "Epoxy for Dumbies" eller noe :crazy:

5.

Hvor får man tak i god epoxy til en brukans pris?

Det var det jeg kom på nå, kommer garantert flere spørsmål ved en senere anledning:)

Redigert av pappegoye (see edit history)

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Jeg har bygget en Squirt, jeg har brukt i mellom 10 og 15 kg epoxy. Jeg kjøpte mitt fra Svas Kjemi AS

Råsokveien 19, 1900 Fetsund (Fet). Der kan du få opningstid som passer for deg. Jeg ente opp emd en som hadde en "potlife" på rundt 45 min. Da har du tilstrekklig tid til å jobbe med den. Samt at den er det billigste, under halv pris av West (sånn ca). Og meget hyggelig stemme i andre enden av telefonen.

Glen-l har fler bøker med temaet om laminering og arbeid med epoxy. Det er ett fantastisk matriale, men blir liksom glad i det for det kan brukes til alt mellom hillel og jord..

Redigert av Odmar (see edit history)

Jo fler leketøy, jo bedre...

I tillegg har Biltema faktisk tatt inn epoxy til slike formål i større kvanta. Kr. 999,- for 4,5 kilo.

Jeg har sjekket med flere brukere bl.a. i Sverige, og samtlige forteller om akkurat like gode resultater som West. Vurderer selv å kutte ut West.

I likhet med Odmar bygger jeg en Squirt (bare mye langsommere enn han :lol: )

Du finner byggetråder her både fra Odmar og meg hvis du søker på Glen-L Squirt.

Les gjerne dem, for der vil du få svar på en del spørsmål som vi selv har lurt på underveis osv.

Jeg har tidligere brukt Aeropoxy og West, men har gått over til Svas. Svas leverer epoxy direkte til industrien, men selger litt til båtbyggere osv på si.

Liker den bedre bl.a. pga "pot-life", og at den er helt klar. West er svakt gul i fargen. I tillegg er Svas meget gunstig i pris. En ting er epoxyen, minst like viktig er fyllstoffene du trenger. Både til fortykning, glassballonger til å lage sparkel osv.

På alt dette betaler du vel mer for 400gr hos West enn du gjør for 4kg hos Svas.

Start med en 13 kilos pakke (10+3,2). Da bør du ha til hele skroget utvendig og innvendig. Så kan du kjøpe deg mer når du nærmer deg slutten ved behov.

Svas har også fin pris på duk til skroget utvendig.

PS. Har ingen andre relasjoner til Svas enn at jeg er en fornøyd kunde :yesnod:

Har du sjekket Boatbuilder Forum hos Glen-L? Der har du flere kvelders lesning hvis du søker på Squirt.

Hvis jeg skulle startet med blanke ark i dag ville jeg bygd Zip i stedenfor Squirt. Plass til 4-5 personer kontra 2. Bare en eller to spant ekstra, så arbeidsmengden og materialforbruket blir ganske likt.

Men Squirten er nå "søt" da... :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)

Takker for alle svar:)

Odmar og Honduras:

Har kikket på begge deres byggeblogger, har vel kansje mere stirret og siklet en å kikket men.....:P

Er litt usikker på om jeg skal kjøpe tegningene fra Glen-L og modifisere litt selv, eller om jeg skal prøve meg direkte som konstruktør, for har litt betenklighter med de skrogene som Glen-L har, for ser utrolig flate ut under. Og her som jeg bor, Kragerø, er det 50cm bølger fra midten av juni til midten av august... selv på vindstille dager... Er så utrolig mye båter hele sommeren. Er faktik mere behagelig å kjøre nå i litt kuling, en å kjøre inn til byen midt på sommeren :crazy:

Så lurer litt på å få litt vinkel på skroget, bygge 21grader eller noe sånt... Noen tanker om det?

Og hjertlig takk for ca mengder, greit å ha med i planleggingen.

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

har litt betenklighter med de skrogene som Glen-L har, for ser utrolig flate ut under.

I motsetning til meg kan Odmar gi deg tilbakemelding på hvordan båten oppfører seg i sjøen. Båten er 10' og skrogformen er ganske flat den siste meter'n. Jeg antar du kan sammenligne den med en 10' Withjolle. De er også rimelig flate. Halve Norge har vel hoppet rundt i Withjolle, så jeg antar mange kan trekke sammenligningen i forhold til kjøreegenskapene. Gjetter på at Squirten blir nogenlunde lik. Eller hva sier du Odmar?

Både Squirt og Zip er design med noen år på nakken, og du må sammenligne dem med tilsvarende båter. Når det gjelder Zip kan jeg tenke med at en 14-15' skipsplast ala den som figurerer i "Gatsby"-tråden her på BP er ganske lik i bunnen.

Ett alternativ til disse to er Ken Bassets Rascal Design. Litt bedre plass enn i Squirten, men ikke så mange passasjerer som i Zip. Flott design, enkel motorisering med påhenger, og høy fart. Denne har en mellomting mellom V-bunn og flat bunn da den har en lang "ski" som gir høy fart.

item1697.jpg

Det gikk ikke to år fra jeg fant siden til jeg var i gang - to måneder...:crazy: det går ca to år før du begynner på bygg to....

Det fine med Glen-l er at tegningen kommer i 1:1, de har ett bar forum og alt er godt beskrevet. Glimrende for en som har begrensede med erfaring i båt bygging....

Joda den er flat under, som en With eller gh 10. Men den går glimrende, så hvis det er til poden som skal imponere Damene utenfor Kragrø med en ti hester så er squirt et glimrende valg. Jeg satt på to slingrekjøler som gjorde båten mer manøveringsbar (etter anbefalling)

Redigert av Odmar (see edit history)

Jo fler leketøy, jo bedre...

Jeg er vel litt sent ute, men vil likevel prøve å bidra med råd på de 5 punktene du nevner:

1. Epoxy trekker inn i treverket, og gir en våtvirkning ala olje og lakk. Man kan fortynne epoxyen så den trekker bedre inn, men jeg har funnet dette unødvendig på mine prosjekt. Pussing bør skje på forhånd, unntatt den siste finpussinga med det fineste pussepapiret. Epoxy trekker bedre inn da. Legg på ca 3 strøk epoxy så du ikke pusser deg igjennom med finpussinga. Strøkene bør legges før det forrige er utherdet, da slipper du "mellompussing". Pass opp for pussestøv, det er sterkt allergifremkallende. Kombinere du med glassfiberduk må du passe på å mette denne opp med mange strøk slik at du ikke pusse ned i duken og svekker styrken på den.

2. Ingen erfaring.

3. Ja du kan bruke samme epoxy, men det anbefales å fortykke den ved liming/laminering. Til dette kan du bruke silica som gjør den mindre rennende og microfibre som også øker styrken i limfugen.

4. Søk opp byggeprosjekt for kanoer, kajakker eller båter. Der får du tips i tekst og bilder.

Det er 2 ting som kan gå galt ved legging av glassfiberduk i epoxy. Treverket kan trekke epoksy ut av duken etter at du tror du er ferdig. Da får du tørre ugjennomsiktige felter. Jeg bruker å legge på et lag epoxy først, og legge ut duken før dette har herdet ferdig ut. Neste felle er at den litt seige epoxyen "fanger" opp luftbobler under leggingen, De kan være usynilge inntil epoxyen er ferdig herdet, og de er noe skjemmende. Jeg heller epoxy midt på arbeidsstykket og bruker en myk plastnal til å dra den sakte ut til sidene, med et rimelig bra trykk mot underlaget. De er ikke noe poeng at duken flyter i epoxy, ha heller på flere strøk før den herder ut. Hvis du heller på for mye epoxy og får mye til overs når du har dratt den utover mot enden av arbeidsstykket, er det dumt å bruke den på nytt. Da kan epoxyen skumme og bli uklar/ugjennomsiktig.

5. Jeg har brukt epoxy fra Trebåten ( www. trebaten.no som hkallestad foreslo). Denne har fordelaktig pris, og er enkel å blande riktig med herder (blandeforhold 2:1).

Lykke til med ev. prosjekt og BRUK LATEXHANSKER!!!!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...