andersb Startet 1.September.2009 Link til dette innlegget Startet 1.September.2009 (redigert) Hei, har en stor skjærgårdsjeep som ikke er selvlensende (selvfølgelig amerikansk) så lensepumper er viktig. båten har 2 motorer, og 2 batterier, hver av lensepumpene er da koblet på hvert sitt batteri, så de er helt adskilt fra hverandre, og det ene kan dø/kortslutte/whatnot og den andre vil leve videre, motorene er dog koblet slik at man desverre ikke får fyret om 1 batteri er dødt med mindre du kobler + polene sammen og kjører det i paralell. alt av strømtrekkende ting i båten tar det fra ene batteriet som jo er helt greit da det andre kan virke som reservebatteri for start da og man alltid har ett fulladet batteri uten andre ting enn 1 lensepumpe og 1 startmotor koblet til seg. så kommer vi til landstrøm, jeg er ikke veldig lysten på store tunge ladere og utstyr da den jo bare har en batteri bank på 55+60ah som holder plenty, heller ikke lyst å borre flere gjennomføringer/hull til strømkobling da jeg har 2 fine luker bak hvor ledningen kan legges inn, og fordelen med å ikke ha en 100% fast installasjon er at man jo slipper elektriker. planen er da 1stk vanlig lang strømkabel inn til rommet bak i båten via luka, denne har 2 strømuttak i enden. der er planen å ha 1stk Ctek M45 og 1stk Ctek m100 dvs små løse ladere, skal lage festeanordning for de slik at de vanligvis vil være der, men skal jeg en skikkelig tur uttaskjærs kan jeg plukke det ut så jeg har minst mulig løs drit. grunnen til 2 ladere istedenfor skillerele er for at ladern bedre skal forstå hva den lader, og at batteriene per i dag ikke er samme type og de er 55/60ah henholdsvis forskjellen på m45 og m100 er at m100 har dobbel amperrating, samt muligheten for 15.3V og gjennopplivning , så litt mere avanserte muligheter rett og slett. begge laderne er laget for maritim miljø med galvanisk skjerming http://www.ctek.com/PDF/Flyer_M45_UK_low.pdf http://www.ctek.com/PDF/Flyer_M100_UK_low.pdf ctek har også noe som heter comfort indicator panel som jeg tenkte koble i innvendige panelet sammen med hovedstrømsbryterne. ctek har jo en slik fin hurtigkobling i enden på 12V, denne gir også en rask statusindikator på tilstanden til batterierene, uavhengig om lader er koblet til. http://www.ctek.com/PDF/ADD-ON_Comfort_Ind...O_flyer_low.pdf her er spec slik ser den ut åpen for forslag/synspunkter rundt opplegget, og tips til ctek forhandlere der man muligens får litt rabatt? watski ser foreløpig ut til å være mest fornuftig priset. Redigert 1.September.2009 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 Høres helt greit ut dette. Og hvis du skruer dem skikkelig fast trenger du heller ikke ta dem ut i utide... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
andersb Svart 1.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 planen er å bare ha de fast der stortsett ja, med mindre jeg trenger litt mere avansert batterilader annet sted eller lignende, og at eneste jeg tar ut hver gang er strømledningen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.