Jump to content

Ferietur


Festina Lente IV

Recommended Posts

Endelig :sailing: i dag starter ferien.  To til tre uker i båten ligger foran oss, og jeg gleder meg som en unge.  Skal en kjapp tur til Strømstad for å kjøpe kvota, og så går turen over til Vestfold, og nedover mot Sørlandet.  Ingen faste planer, går mest dit nesa peker, og med den hastighet som passer i øyeblikket.  Hvor været er bra vil selvfølgelig også spille inn, selv om min erfaring av å reise etter været er negativ.  Da blir man som regel lurt. Dette er virkelig ferie for meg og familien. En sydentur blir uinteressant i forhold.

 

Om jeg får mobiltelefonen til å spille på lag med PC´en, kommer jeg tilbake med rapporter underveis, slik at dere som fortsatt sliter på jobben kan glede dere å få opp litt av stemningen til dere skal dra.

 

Jeg ønsker alle en fin sommer uten uhell eller ulykker. :headbang:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei alle sammen. Skal nå førstkommende helg sette kursen fra Oslo til Arendal for en 14 dagers båtferie. Dette har jeg gledet meg til lenge, men har aldri vært lengere enn Horten med båten min.. :confused: Men hadde tenkt til å dele opp turen i 2 eller 3 etapper nedover (avhengi av vær og vind). Noen som har gått turen, og kan anbefale byer/ steder som bør oppleves? Hadde tenkt til å bruke gjestebrygger på turen nedover.

Mvh

Henboe

Link to post
Share on other sites

Her har du noen fine steder som kan anbefales:

Kjerringvik

Stauper

Newlunghamn

Lyngør

Kreppa (Kragerø)

Risør

 

 

Passende stopp kan jo være f.eks. være Tønsberg og  Kragerø.

 

God tur

 

Alle disse er bra, bortsett fra Kragerø. Det er nesten så jeg blir flau på båtturistenes vegne. Har halvparten av opphavet derfra, og selv ikke da og med min beste vilje kan jeg anbefale Kragerø for båtturister. Med mindre de bare skal bunkre og reise igjen. Og selv da bare nesten!

Legg deg i Valle istedet, koselig havn med butikk, bensin/diesel og ålreit ute/inneservering av mat og drikke.

Link to post
Share on other sites

Alle disse er bra, bortsett fra Kragerø. Det er nesten så jeg blir flau på båtturistenes vegne. Har halvparten av opphavet derfra, og selv ikke da og med min beste vilje kan jeg anbefale Kragerø for båtturister. Med mindre de bare skal bunkre og reise igjen. Og selv da bare nesten!

Legg deg i Valle istedet, koselig havn med butikk, bensin/diesel og ålreit ute/inneservering av mat og drikke.

Hva er så negativt??

Link to post
Share on other sites

Dårlig plassering av gjestebrygger, dette er flytebrygger plassert ved siden av det mest trafikkerte stedet inn til byen. Der blir man liggende å gynge kraftig til langt på natt. Dusjer er vel ikke eksisterende, sist vi var der med båt måtte vi ut til min mors hytte for å dusje. Sanitærforhold er mildt sagt ufine, med toaletter som vaskes sjelden. Klesvask kan du levere fra deg i andre enden av byen (ikke langt, liten by), så andre vasker for deg. Koster penger.

 

Nå er det riktignok 4 år siden jeg var der som båtturist sist, men har som sagt hytte der og har ikke lagt merke til de store forandringene. Uansett er plasseringen av gjestehavna for dum etter min mening.

Link to post
Share on other sites

Hei Henboe :nonod:

Vi tok turen til Arendal i fjor med utgangspunkt fra Hvaler. Heira har en marsjfart på 7-8 mil, kommer ann på vær og strømforhold. Da strekningen fra Hvaler til Nevlunghavn er en tur på ca5-6 timer tar vi første stoppen der eller i Jordbukta på Haaøyen østenpå Langesund, et nydelig sted. Ta alltid med deg Kragerø uansett dårlig kritik, når vi var der virket det meste, skvulping og mas er det i alle byhavnene uansett hvor du er.(kjør innaskjærs fra Langesund til Kragerø). Neste er Risør, en tur på et par timer for oss, fin havn , mye trafikk. Portør, videre til Lyngør ,den strekningen far Kragerø til Lyngør er litt væravhengi, ta hensyn til de som er ombord :eek: :eek:. I Lyngør brukte vi litt ekstra tid før vi gikk innaskjærs til Arendal, en tur på 2-3 timer.

God tur.

Mvh Heira. :confused:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

For all del, Kragerø er en koselig by, men jeg trives ikke der som båtturist. Sikkert en smakssak, spesielt hvis det er som Heira sier om dusj/sanitær.

 

Tips på koselig uthavn : Skutevik kilen(tror det skrives sånn), står beskrevet i Redningsselskapets bok. Glimrende sted!

 

PS

     Langesundsfjorden bør ikke krysses i solgangsbris. Det blir fort ubehagelig og slitsomt, akkurat som strekket Kragerø-Lyngør.

                                                                 DS

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen. Skal nå førstkommende helg sette kursen fra Oslo til Arendal for en 14 dagers båtferie. Dette har jeg gledet meg til lenge, men har aldri vært lengere enn Horten med båten min.. :confused: Men hadde tenkt til å dele opp turen i 2 eller 3 etapper nedover (avhengi av vær og vind). Noen som har gått turen, og kan anbefale byer/ steder som bør oppleves? Hadde tenkt til å bruke gjestebrygger på turen nedover.

Mvh

Henboe

Gikk denne turen for noen år siden og har en liten beskrivelse av opplevelsen på Hjemmesiden min

 

Blindleia og Sørlandet ligger der som et valg.

 

God tur og gled deg.

Link to post
Share on other sites

Dårlig plassering av gjestebrygger, dette er flytebrygger plassert ved siden av det mest trafikkerte stedet inn til byen. Der blir man liggende å gynge kraftig til langt på natt. Dusjer er vel ikke eksisterende, sist vi var der med båt måtte vi ut til min mors hytte for å dusje. Sanitærforhold er mildt sagt ufine, med toaletter som vaskes sjelden. Klesvask kan du levere fra deg i andre enden av byen (ikke langt, liten by), så andre vasker for deg. Koster penger.

 

Nå er det riktignok 4 år siden jeg var der som båtturist sist, men har som sagt hytte der og har ikke lagt merke til de store forandringene. Uansett er plasseringen av gjestehavna for dum etter min mening.

Nja, er nå ikke helt enig her, Draco 17. Var der for et par dager siden og lå i gjestehavna for første gang. Ikke verdens beste beliggenhet, men hverken trafikken på land eller vann var nevneverdig sjenerende. Gunnarsholmen utenfor er jo en trivelig badeplass og santitæranleggende må ha blitt utbedet siden du var der sist. MEN Risør synes jeg en bør skygge unna med tanke på gjenstehavna. Her var det fullstendig kaos med få plasser. Umulig å få plass og skvalp og dytting i et trangt havnebasseng. Ellers er jo Risør en trivelig by som kan anbefales - om du får lagt til da!  

 

Ellers enig i at Kragerø - Lyngør bør krysses i godt vær. Tips: Start tidlig (9 -10) så unngår du hele solgangsbrisen (ikke så orginalt kanskje - men det funker!)

Link to post
Share on other sites

Dårlig plassering av gjestebrygger, dette er flytebrygger plassert ved siden av det mest trafikkerte stedet inn til byen. Der blir man liggende å gynge kraftig til langt på natt. Dusjer er vel ikke eksisterende, sist vi var der med båt måtte vi ut til min mors hytte for å dusje. Sanitærforhold er mildt sagt ufine, med toaletter som vaskes sjelden. Uansett er plasseringen av gjestehavna for dum etter min mening.

Nå er det 3 år siden jeg var i Kragerø også, men er enig i det meste. Hvis de da ikke har forandret på noe da, hvilket jeg betviler. Havna er utsatt, uansett om du ligger på den ene eller andre siden av byen. Verst er vel kanskje havna i nord-øst. Ser ut som både dønning og andre bølger slår mere inn der. Jeg har aldri ligget der, men den største havna i sør-vest er ihvertfall utsatt for trafikk. Verst er vel taxibåtene som aldri sakker av før de er like ved brygga!

Dusj og WC var det en pizza-restaurant ved brygga lenger bort som stod for. Var vel sånn passe greit der.

 

Skal avgårde selv nå på fredag. Regner med å være utpå 3 uker, men kommer nok bare til å dra innom Kragerø for å bunkre, ikke ligge der om natta. Hvis ikke været slår seg helt vrangt da!  :diving

 

Ser at Jomfruland ikke er nevnt her enda. Det var en flytebrygge der sist jeg var innom der, men vil ikke anbefale den ved overnatting, da er det tryggere innenfor moloen.

Kan være trangt om plassen der, men det går an å legge seg ved flytebrygga og se an om det blir ledig innenfor moloen. Er en del dagsturgjester der som regel.

Ellers så er jo holmene utenfor Portør flotte å ligge ved, da. Er det Uleholmene det heter der tro? :confused:

Link to post
Share on other sites

...Noen som har gått turen, og kan anbefale byer/ steder som bør oppleves? Hadde tenkt til å bruke gjestebrygger på turen nedover.

Hei henboe! Er ikke så godt kjent på denne siden av fjorden - MEN, kan absolutt anbefale Valle i Telemark (et steinkast fra Kragerø like før Jomfruland). Dessuten kan du går innaskjærs derfra til Kragerø.

 

Var der under VERDENS FØRSTE OFFISIELLE BAATPLASSENTREFF - se: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...1128263;start=0

 

show_image_stream.php?bid=10620596&dx=527&dy=271

Et koseligere sted skal du lete lenge etter. Avslappet, rolig sted (fint for barn!). Tillater meg å sitere hvordan M/Y Ellen Marie reklamerte for stedet:

Valle i Telemark.  Valle er en fin gjestehavn med betongbrygger, Meny mat-butikk, restaurant, bar samt marina og diverse "nips-shops" for de med interesse for denslags. Ligge er gratis men strøm/vann er tilgjengelig mot avgift. For de ukjente er Valle loklaisert i Eksefjorden mellom Kragerø og Langesund, omtrent rett innenfor Jomfruland.  

Posisjon 58°55,8N / 009°33,8E.  

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ellers enig i at Kragerø - Lyngør bør krysses i godt vær. Tips: Start tidlig (9 -10) så unngår du hele solgangsbrisen (ikke så orginalt kanskje - men det funker!)

Kragerø-Lyngør ser kanskje avskrekkende ut, men det aller meste av den strekningen kan jo gjøres innaskjærs(om du ikke har mast og stikker mer enn 1.5m). Portør til nordre innløp Risør tar under en time med snekkefart og runding av Sildodden tar snaue 20 minutter. Defra er det innaskjærs nesten til Fevik. Ellers er jeg enig; start tidlig, gjerne i 7-tida eller før på strekningene Tønsberg-Nevlunghavn, Nevlunghavn-Rødskjær og Portør-Risør.

 

God tur!

Link to post
Share on other sites

Da er det 2 timer til bilen fylles (og da mener jeg fylles!) og nesa settes sørover, for å overta båten til svigers og ta den hjem. Overtakelsen skjer i , hmhm, Kragerø. Da får jeg vel en ny anledning til å oppleve byen som båtturist igjen, og kanskje jeg må svelge noen kameler. :diving

Skal holde utkikk etter båter med vimpler, har selvfølgelig ikke fått ut finger'n og bestilt en selv. :smiley:

Uansett, gleder meg usigelig mye til 2 uker med sjø, avslapping og  :eek:. Været ser ut til å ordne seg også, så kanskje kona blir fornøyd og.

God ferie alle sammen!

 

Mvh

Thomas

( I en Scand Classic 25 de neste 2 uker )

Link to post
Share on other sites

Hvorfor rakke ned på Kragerøområdet på grunn av gjestehavna i Kragerø.  Jeg har ikke prøvet den, men Kragerø byr da faktisk på mange fine uthavner.  Hvorfor ikke benytte dem? Rauane, Portør, Schweigårdsholmene, Rytterholmene kan nevnes som eksempler. Sistt og førstnevnte liker jeg spesiellt godt. I slike havner er det virkelig fint å være på båtferie.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!  Samspillet mellom PC og mobil gikk tregt, 9,6 kbps, så det prosjektet ga jeg opp.  

 

Nei Thor, Kjølhalskjær den helgen ble det ingenting av, men mandag var vi innom, etter at helgen ble brukt i Strømstadområdet.  Før ferien må man jo bunkre kvota, og det ble gjort.

 

Nå følger noen minner rundt de dagene som har gått.  De som liker sånt kan lese, de som ikke liker det kan la være. Imidlertid håper jeg noen kan ha glede av det.

 

Startet fredag ettermiddag ca 1800, og gikk til Sandspollen.  Ikke lange turen, men jobben hadde tatt sitt før vi dro.  Imidlertid, ferien var et faktum, Kona og jeg, guttungen (24 år) og kjæresten, pluss doggisen Touch of Class var i skikkelig feriehumør. Dagen etter gikk turen til Strømstad, hvor vi skulle møte et vennepar med raskere båt (Sawadee) som først dro lørdag.  De kom til Kirkøy, da gikk alarmen.  Telefon til meg, hva gjør vi? Etter litt rådføring var diagnosen klar.  En viftereim i avgang på den ene motoren.  Siden vifteremmen kun dro dynamoen, fikk han beskjed om å starte motoren, og skru av tenninga slik at alarmen stoppet, tut og kjør (gutten hadde ikke verktøy ombord). Sjansen på at noe annet skulle skje på den lille turen som var igjen ble vurdert som liten.  Vel fremme i Strømstad ble det bytte av vifterem. (Jeg har verktøy ombord) Den remmen som røk hadde han betalt for å få byttet i forbindelse med innendørs vinteropplag i Sandefjord.... På samme sted røyk også dynamoen i løpet av vinteren.  I orden når båten ble kjørt dit, u/s når båten ble levert.  Sammen med dynamoen var også to forbruksbatterier ødelagt i løpet av vinteren.  Hovedbryter var ikke slått av i forbindelse med vinteropplaget, og elektrisk utstyr hadde stått på. I løpet av helgen kom flere passasjerer (barn og venner)ombord i Sawadee, og mandag dro vi over til Vestfold, Kjølhalskjær i rolig vær, ca 1 m sjø. Nå var vi virkelig på ferie planen var Kristiansand før Quartfestivalen for ungdommen, og det klaffet.  På turen var vi innom Tønsber for å sette av kjæresten til guttungen, så lå vi over i Stavern, var innom Nevlunghavn for å kjøpe reker, men de så litt slitne ut, så vi dro videre med uforrettet sak.  Når vi krysset Langesundsfjorden var været godt, men vi dro allikevel litt innover, og gikk innaskjærs stort sett fra Langesund når vi kom over.  På veien ned mot Kreppa fant vi et fin lagune hvor vi lunchet før vi dro videre gjennom Kreppa og til Rytterholmene.  Dette er en kjempefin uthavn hvor det skjelden er båter, kanskje på grunn av litt trangt og grunt, men ikke noe problem om man er forsiktig.

Turen gikk innom Kragerø for bunkring av diesel før vi dro videre via Lyngør til Risør, hvor vi lå over i "Pjolter Bay" her lå vi longside inntil en fjellknaus. Guttungen prøvde seg på kiteing, men vinden ble for svak, så prosjektet ble gitt opp. Nidelva syd for Arendal ble en opplevelse. Utrolig vakkert, og litt utfordrende med en såpass stor båt, men overhodet ingen problemer. Vi overnattet longside ved elvebredden syd for den siste brua før løpet deler seg.

Dagen eter var det regn, grått og trist. Vi dro vider, og fikk oss et lite sjokk da vi kom ut fra elven, og havet møtte oss med tåke og endel sjø.  Sikten var varierende, men generellt dårlig. Vi gikk godt ut i havet før vi dreide sydvestover og fikk sjøen inn fra akter. Touch var redd stakkar, men fant trøst på skipperens fang (det tryggeste stedet i verden når båten kaster på seg, selv om ikke det er helt trygt heller. 23 kg hund er mye når du samtidig skal styre skuta).  La kursen inn mot øyene utenfor Grimstad, og kom oss i havn der.  En av bølgen som passerte oss bakfra der vi gikk med 12 knops fart var diger. Den snudde 10 tonn båt som et eggeskal, selv om rorene var fullt andre veien. Båten hadde imidlertid aldri ett problem. Grimstad er en perle for båtfolk.  Godt utenfor havna ble vi vinket inn av havnesjefen og anvist plass.  Vi uttrykte vår forbauselse over slik service, men fikk følgende tilbakemelding. "Ingen kommer til Grimstad i slikt vær og blir avvist.  Her er det alltid ledig plass".  Imponerende.

Så var det Blindleie i strålende sol. Fantastisk.  Den var mye kortere enn jeg hadde forestillt meg, og det var skuffende at de aller fleste kjørte så fort, men, regler gjelder jo ikke alle.  Noen er alltid viktigere enn flertallet.  Imidlertid, det ødela ikke idyllen for oss, vi nøt den i fulle drag.

Noen ganger har man flaks.  Vi ankom Kristiansand lørdag.  Full gjestehavn, ikke en plass ledig for båt over 25 fot. Så, idet vi skal til å gå ut igjen drar en Prinsess 45 fra bryggeplassen sin, og våre to båter gikk utenpå hverandre. Grunt og trangt, men allikevel bra. Ungdommen "gjorde" festivalen, og vi andre slappet av i båten, og nøt båtlivets gleder.  Her forlot undommen oss, ferien var slutt for dem, og det ble stille ombord.

På turen oppover var vi innom Skippergada, men motet sviktet der den snører seg sammen, så vi snudde og gikk ut igjen.  Etterpå fikk vi høre av kjentfolk at det nok var det lureste vi kunne gjort, for det er for grunt der inne for oss. Det vi fikk se var imidlertid en opplevelse. Tilbake i Blindleie gikk vi bak en øy jeg ikke i farten husker navnet på, og ut gjennom Kassenkanalen som ble nyåpnet i 1995 etter mange år i gjengrodd tilstand.  Denne runden kan anbefales.  Her er det mye vakkert å se. Selve kanalen er veldig trang og grunn, men en god del større båter enn min bør gå greit. Legg merke til Kassentassen akkurat i innløpet til kanalen.  Han sitter på en fjellhylle å passer på.

Selvfølgelig måtte vi innom Grimstad igjen.  Samme fine service som sist.  Datter og to hunder kom med Sørlandsekspressen (5 minutter fra havna), for å være med en uke.

På veien oppover var vi påny igjennom Nidelven, gikk innafor mellom Arendal og Lyngør. Jeg har hørt mange kvier seg for denne turen, men det er det ingen grunn til.  Fin tur i stille vann om det går hvitt "uttafor".  Bare følg med på kartet, så går allt bra. I forbindelse med overnatting fikk ikke Sawadee stoppet winchen, så vi kom noe forsinket avgårde fordi den måtte jo stoppes før vi kunne dra.  Ting blir ofte montert "krøkkete", å så var tilfellet her, men omsider fant vi automatsikringen, og da ble det stille. I forbindelse med overnatting i Lyngør fikk vi skrudd på winchen. Kortslutning i forbindelse med releboksen ble skillt, og allt fungerte igjen.  På veien hadde vi vært innom Tvedestrand, et sted man skjelden går innom, men behov for lege gjorde turen inn fjorden nødvendig.  Koselig by, men veldig vanskelig å finne en matbutikk.

Fra Lyngør tok vi en allt for lang dagsetappe.  Hele veien opp til Tjøme og Kjølhalskjær ble for langt. 7 timer ved roret i sjø aktenfra suger.  Jeg sov godt påfølgene natt.  Tur til Tønsberg med datter, og fikk henne på toget etter at vi hadde tatt en helaften på La Barca.  Kan anbefales, god mat, hyggelig betjeneing.  Bordbestilling umulig, men kom før 1930, så blir det som regel en råd.

Aleen igjen.  Etter å ha tauet en Nidelv 28 som hadde mistet roret til Valle, skillte Sawadee og FLIII lag. De dro nordover, mens vi påny la vegen nedover ti Kragerøområdet, hvor vi har noen venner.  Nå kom tracket fra forrige gang godt med. Da vi gikk ut fra Nevlunghavn hadde sjøen godt opp endel, slik at FL III nesten tok sjø over baugen i 8 knop. Det var ikke spesiellt trivelig, så vi la oss på kursen fra sist gang, og tok sjøen rett fra siden i 12 knop.  Ganske behagelig ombord. Et par snekker som gikk ut samtidig med oss gjorde det samme, men forsvant raskt bak oss.  Bølgene var faktisk såpass store at de fra tid til annen ble borte for oss i bølgedalene, før vi hadde kjørt fra dem. Etter noen praktfulle dager ved Bruntangen utenfor Portør dro vi påny nordover. Lørdag gikk turen fra Kjølhalskjær til Sandspollen i praktfullt sommer med en hastighet som nøyaktil passet med vindens.

 

I Sandspollen ble det en koselig aften med Oda før turen i går gikk til Oslo, striskjorta og havrelefsa.

Nå er det ett helt år til neste gang, men ferien har gjort meg og de jeg har vært sammen med, godt, og vi er mange minner rikere.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...