Jump to content

Blåstbort Sommer?

PiperBill

Recommended Posts

I Trønderlag har det vært mye nord og nordøst i sommer, det fører til lit små krappe bølger i hvertfall i vårt område. veldig kald vind da men fint om man er i le.. Hadde likevel mange fine dager på sjøen/hytta i sommer, og har muligheten til å gå innasjærs en del steder. trivelig å kjøre mellom holmer og skjær også.

Sei Torsk og Lyr var bitevillig i hele sommer

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Er det jeg leser på YR NÅ til å stole på?

Kommer det rett og slett et høytrykk innover sørnorge i midten av neste uke? Skal vi få noen flotte dager i september

I dag 3-9-2009 Kl 12.00 Værvarsel for Tøsberg (langtids)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Vel, UGRIB antyder i hvert fall et høytrykk over England på vei inn mot Sydnorge torsdag neste uke. Så for Oslofjorden kan en kanskje være optimist? (men ikke like bra nordpå). Selv står vi over denne helgen og drar heller ut onsdag til uken.

hoytrykk.png

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takket være heldig "timing" med sommerferien i år, så sitter jeg i grunnen igjen med mange gode sommerminner totalt sett.

- men når loggen så langt forteller om kun 11 netter ombord i egen skute, så vitner det jo tydelig om at i år har båtlivet i områdene rundt Oslofjorden hatt sine værmessige utfordringer.

Jeg håper værprofetene har rett mht. at det synes å være liten "sommerfront" på veg til uka, slik at det kan bli en god avslutning på årets båtsesong! :sailing:

Her på vestlandet hadde vi en fantastisk sommer i fjor.

Men i år har sommeren regnet bort...bokstavlig talt. :diving:

Vi hadde et par-tre fine uker rundt månedskiftet juni - juli.

Men etter det har det ikke vært en skikkelig solskinnsdag. :nonod:

Vi på vestlandet har hatt en kjempe vår og forsommer med masse sol og varme ,mye bedre enn østlendingene har hatt. Men selve sommeren har vært på og av, noe varierende.. Tatt året i betrakting så skal vi ikke klage. :wink::flag:

Oppsummeringen fra Metereologiske forteller om varmt og vått i sør, og varmt og flott i nord:

Vel har mange opplevd at det har kommet lovlig mye vann fra oven denne sommeren. Men temperaturen er det ikke noen grunn til å klage over. Middeltemperaturen i landet har ligget rundt 0,9 grader over det meteorologene kaller normalen.

Det igjen betyr at bare 21 sommersesonger har vært varmere enn denne siden 1900, ifølge Meteorologisk institutt.

Aller mest mot normalt har det vært på Vestlandet – i kyst- og fjordstrøkene. Enkelte steder har middeltemperaturen vært helt oppe i to grader over normalen – og noen av stedene kan notere seg for den 5. – 10. varmeste sommeren siden målingene startet i 1867.

Den varmeste sommeren hadde nok de som holdt seg rundt Oslofjorden. Færder fyr har vært landets varmeste målestasjon, med en middeltemperatur på hele 17 grader – 1,2 grader over normalen.

Selv om det ikke var spesielt kaldt i landet i sommer, har mange hatt det ganske vått. I landet under ett falt det 105 prosent av normal nedbør i landet.

Deler av Sør-Norge fikk imidlertid over 150 % av normalen for sommeren, mens deler av Nordland og Troms fikk bare 40-60 % av normalen.

Har vært endel vind i sommer ja. Kanskje mer på sensommer enn i selve fellesferien. Men, vi kommer oss på vannet likevel; sommerferien ble nesten 4 uker sammenhengende i Danmark og på Svenskekysten.

Endel regn; vi angrer ikke et sekund på at vi byttet ut kalesjen med tak.

Utviklingen av båtbruken har jo gått opp de siste årene; vi hadde 20 overnattinger i 2007, 61 i 2008 og nå passerer vi 70 iår.

"Kanskje vi skulle selge leiligheten og inngå en bed&breakfast avtale med nærmeste hotell for vintersesongen" :lol:

Men.. høst og vinter er den tida jeg murer meg inne og driver folk til vannvid med sekkepipespill..:smiley:

SekkepipeNorge.com

Bill

Veldig informativ side. Brukte linken videre til Oslo Caledonien Piperband og hørte litt på Video/lyd klippene som lå der. Bra !

Dessuten ligger det en versjon av Amazing Grace der som er helt rå ! (er vel litt andre blåseinstrumenter involvert også, men den vokser seg STOR )

Takken for linken.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

:sweat::sweat::sleep::wflag: sekkpipe låter best når man treffer den med høyre forhjul på motorveien :smash::yesnod::giggle::giggle:

nei denne sommern har vært pærværst dårlig

5 ukers hardt arbe for å få stålhaugen klar og 2 uker knallvær - 1 av grunnene til vi solgte - angrer ikke en dag - har vel regna og blåst siden vi solgte den

hadde det vært usa tilstander her hadde værgudene vært saksøkt

MØKKAVÆR - FA%¤&//(&%¤"##"! I SV%¤&/(%¤"#"# Fy/&¤%" OG FA&¤"!!S VIND OG HEL%&¤#!"&¤ BØLGER

Jo.... båtsommeren var, som jeg ville si "short and sweet" Men.. høst og vinter er den tida jeg murer meg inne og driver folk til vannvid med sekkepipespill..:smiley:

Da har du nok blåst så vi har sett og hørt det - for noen uker siden på Kolbotn. Og vi blåste ikke bort.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Veldig informativ side. Brukte linken videre til Oslo Caledonien Piperband og hørte litt på Video/lyd klippene som lå der. Bra !

Dessuten ligger det en versjon av Amazing Grace der som er helt rå ! (er vel litt andre blåseinstrumenter involvert også, men den vokser seg STOR )

Takken for linken.

Takk for det.. Det var Kongens Gardemusikken som vi spilte sammen med på en av Cd'ene deres. Jeg er ikke lenger med i Oslo Caledonian..

Kom til å tenke på en ting.... BLÅSTbort sommer... sekkepipe.. get it? :crazy:

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Så den tidligere ja, men jeg synes heller det skulle legges litt krefter i å blåse bort skyene :yesnod:

:sweat::sweat::sleep::wflag: sekkpipe låter best når man treffer den med høyre forhjul på motorveien :smash::yesnod::giggle::giggle:

Ja.. jeg forstår godt hva du mener og selv om dette er veldig ”off topic” så må jeg få lov til å svare. :yesnod:

Sekkepipe er definitivt verdens mest vanskelig instrument å spille. Dessverre er kanskje 90% av de som spiller sekkepipe IKKE i stand til å spille korrekt eller stemme instrumentene sine. Det høres ikke bra ut. Derfor har vi en veldig dårlig rykte. Men.. en bra spilt og riktig stemt sekkepipe har noe virkelig magisk over seg.

Se for eksempel dette

Verdensmester sekkepipekorps

VM for sekkepipekorps holdes i Glasgow hvert år. Dette er årets vinner.

Bill

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...