Jump to content

Bygge sjekte i lerk. Hvilke egenskaper har Lerk?

killmeister

Recommended Posts

Hei.

Ja nå er det jo en månde siden jeg fikk sjøsatt båten, så da kribler det litt etter et nytt prosjekt... :yesnod:

Det kan se ut som om vi går i gang med en ny båt til vinteren. Denne hadde vi satset på og bygge i lerk, der hvor den andre var i furu.

Det jeg lurer på er om det finnes noen som kjenner til egenskapene til lerk i forhold til feks furu. Tenker da på hvordan det oppfører seg ved steaming, tørking, herding og behandlig.

Videre hvordan det er og jobbe med?

Takker for innspill

Redigert av killmeister (see edit history)

Jeg kjenner ikke lerk fra båter, men jeg har litt erfaring med det i tredreiing. Det veldig stor forskjell på sommer- og høstveden når det gjelder hardhet, og kjerneveden har mye harpiks. Det krever skarpe jern når jeg dreier. Det er også min erfaring at lerk får mye spenning og derfor lett sprekker under tørking.

Du kan sikkert finne endel teknisk info som bøyefasthet osv. om lerk på sidene til Norsk Treteknisk Institutt.

Hvorfor Lerk?

Som du sier er det noen båter bygget på sørlandet som er av lerk. Den forrige bygget jeg i furu, og om jeg skal ha et nytt vinterprosjekt kunne det vært morsomt og finne på noe nytt. Forrige byten hugget jeg tømmeret selv, og tørket dette. Om jeg skal bygge i år, har jeg ikke tid til dette pga tørkeprosessen.

I tilegg synes jeg overflaten / farge blir veldig fint på disse båtene.

Blir samme båten som denne men Lerk der hvor det er furu.

dsc00556.jpg

Men jeg vil ikke bestemme meg før jeg kan litt om de praktiske egenskapene, og hvordan det er og jobbe med, før jeg setter i gang.

Takker for svarene så langt! Bare kom med inspill om dere har noen meninger om dette!

Redigert av killmeister (see edit history)
Nesten hele Venesia staar pa Sibirsk Lerk

og hele Drammen sentrum....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...