killmeister Startet 1.September.2009 Del på Facebook Startet 1.September.2009 (redigert) Hei. Ja nå er det jo en månde siden jeg fikk sjøsatt båten, så da kribler det litt etter et nytt prosjekt... Det kan se ut som om vi går i gang med en ny båt til vinteren. Denne hadde vi satset på og bygge i lerk, der hvor den andre var i furu. Det jeg lurer på er om det finnes noen som kjenner til egenskapene til lerk i forhold til feks furu. Tenker da på hvordan det oppfører seg ved steaming, tørking, herding og behandlig. Videre hvordan det er og jobbe med? Takker for innspill Redigert 1.September.2009 av killmeister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
los Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Eik var det forsvaret brukte før i i tiden hvertfall,til feks. minesveipere. Ellers er jeg blank bortsett fra at jeg har lagt noen hustak med lerk,samt vært med å skifte bord i gamle minesveipere.(eik) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Jeg kjenner ikke lerk fra båter, men jeg har litt erfaring med det i tredreiing. Det veldig stor forskjell på sommer- og høstveden når det gjelder hardhet, og kjerneveden har mye harpiks. Det krever skarpe jern når jeg dreier. Det er også min erfaring at lerk får mye spenning og derfor lett sprekker under tørking. Du kan sikkert finne endel teknisk info som bøyefasthet osv. om lerk på sidene til Norsk Treteknisk Institutt. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
færd Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Du kan ta kontakt med Viksfjord Båtbyggeri på telefon 33 11 56 08, de har bygd flere åpne sjekter i lerk. Spør etter Glen, han kan sikkert hjelpe deg med dette. Sitér dette innlegget Link to post
roeren Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 Hvorfor lerk, i grunnen?? Jeg har hørt at vinterveden er svært hard, mens sommerveden er svært bløt. På Agder er det bygd noen sjekter av lerk - men jeg vet ikke noe om hvor vanskelig dette var, eller hvor vellykket resultatet ble. Sitér dette innlegget Link to post
Kæpt'n Svart 1.September.2009 Del på Facebook Svart 1.September.2009 I russland bygges det vistnok endel større båter i sibirsk lerk. Sitér dette innlegget Link to post
pe_ha Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Jepp, Sibirsk Lerk brukes mye til baatbygging i det store utland.... Taaler laaaaaaaaang exponering i vann foer den begyner aa rottne... Nesten hele Venesia staar pa Sibirsk Lerk Sitér dette innlegget Per Link to post
killmeister Svart 2.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2009 (redigert) Hvorfor Lerk? Som du sier er det noen båter bygget på sørlandet som er av lerk. Den forrige bygget jeg i furu, og om jeg skal ha et nytt vinterprosjekt kunne det vært morsomt og finne på noe nytt. Forrige byten hugget jeg tømmeret selv, og tørket dette. Om jeg skal bygge i år, har jeg ikke tid til dette pga tørkeprosessen. I tilegg synes jeg overflaten / farge blir veldig fint på disse båtene. Blir samme båten som denne men Lerk der hvor det er furu. Men jeg vil ikke bestemme meg før jeg kan litt om de praktiske egenskapene, og hvordan det er og jobbe med, før jeg setter i gang. Takker for svarene så langt! Bare kom med inspill om dere har noen meninger om dette! Redigert 2.September.2009 av killmeister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Nesten hele Venesia staar pa Sibirsk Lerk og hele Drammen sentrum.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
MagneO Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Disse bygger i lerk så du får ta deg en etelfon å høre hva de tror! http://flakkavaag.no/ Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.