benq Startet 2.September.2009 Link til dette innlegget Startet 2.September.2009 Hva brukes til rengjøring av nedgrodd propell, nytter ikke med messingpuss så det må nok sterkere saker til, men hva? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Om det er rur det er snakk om er 10% saltsyre tingen! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Otto R Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Høytrykkspyler gjør vel det meste . Rur kan tas med syre. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Jeg brukte en slik oppvasksvamp med stålull på ene siden. Da får du enkelt av ruene. Deretter brukte jeg fint pussepapir (400) etterfulgt av rubbing. Så setter jeg den inn med fett (samma som jeg smører nipler med), da blir det vanskeligere for groe/ruer å feste seg ! Forutsatt at det er messingpropell ! Funker dårlig om det er lakkert Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Skrape med en kniv og ta finishen med ei grovrengjører på en drill. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Forrige høst brukte jeg en "rød nylonbørste" fra biltema til å feste på drillen med meget godt resultat. Prøver derfor samme løsning i år... Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Ja denne jobben gjorde jeg i dag og omtrent ved hjelp av de metoder som beskrives her. Mener å huske vi brukte saltsyre på kalk i skolekjemien ja. Skjell består vel av nesten 100% kalk. Men det får bli neste gang. Jeg legger merke til at i det området det har trykket ut olje gjenneom skroget under motor så er det rent for skjell... Per Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Bruker konsekvent saltsyre for å løse opp rur. Funker fint hver gang. Må gjerne ta prosessen noen få ganger for å få av alt. Tør ikke å la den syra ligge på alt for lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Propellen min var nedgrodd og stygg når jeg kjøpte båten for tre år siden. Jeg skrapte bort rur med en skape og slipte den først med vinkelsliper med lamellskive for å ta de dypeste ripene, deretter med plansliper. Til slutt tok jeg den på en gulvstående poleringsmaskin til jeg kunne speile meg i den. Etter det var det nesten ingen groe, bare litt i navet. Året etter var det kjapt gjort å nappe av propellen og gi den en runde på poleringsmaskinen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Endeavour Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Barnacle Remover fra Watski. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 3.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Det er ikke rur som er på den, men noe annet dritt,ser nesten ut som noe slags vekster, alger som er forsteinet. Sitér dette innlegget Link to post
SveinEgil Svart 27.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2012 Ferro-bet rustfjerning kokte bort restene av rur og annet sort gammel groe på min messingpropell. Ville ikke slipe på propellen. Børstet over den med en skrubb etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 28.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2012 (redigert) Det er ikke rur som er på den, men noe annet dritt,ser nesten ut som noe slags vekster, alger som er forsteinet. Hadde samme på mine stålpropeller etter fjorårs sesongen, hvitt, hardt belegg. Helte saltsyre i en boks og penslet på propellen med en malerkost noen ganger, da "kokte" alt bort og propellene så helt nye ut. Spyl av etter på. River litt i nesa av og til med saltsyre, men hva gjør man ikke for båten Redigert 28.Juni.2012 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Lady B Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Bruker rettsliper med rustfri stålbørste. Fem minutter og propellen er som ny. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.