Jump to content

Yesss !!  Vi vant !


Windy37GM

Recommended Posts

Vi har hatt en sak gående med forrige eier av båten vår.  Vi mener han bevisst har holdt tilbake informasjon om ytelsen på motor og drevtype.  Etter en del jobb og knallgod hjelp av Skjæret Motorservice i Tønsberg samt turborep av Turboservice på Høvik ble alt fikset og båten går slik den skal.

 

Sendte brev til selger og viste til reparasjonsregninger og krevde dette tilbake.  Selger avviste alle krev.  Vi klaget så saken inn for forbukerrådet hvorpå fortsatt selger avviste alle krav (vårt krav var på ca. 65000,- + renter).  Vi tok saken videre til Forbrukertvistutvalget og har idag mottat brev om at vi er berettiget til 40.000,- + renter siden klagen ble sendt.  

Totalt ca 43.000,-   :yesnod:

 

Saksgangen blir lagt ut på mine websider om en stund (anonymisert) slik at andre kan lære av det og evt. kjøre sine saker mot selgere som bevisst holder tilbake informasjon.   Nå venter vi i spenning på de 4 uker hvor forrige eier kan evt ta saken til retten eller akseptere.

 

Dette har tatt nesten 9 måneder for de som lurte på det.   :confused:

 

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer...!

 

Det finnes ikke noe mer irriterende en å bli lurt opp i stry av luringer og uærlige selgere... :confused:  :yesnod:

 

Har vært bort i det samme for noen år siden med et bilkjøp, det tok vel 4mnd. og det var ikke så mange kroner som i ditt tillfelle. Men det var 4mnd. med gnaging og irritasjon...

Link to post
Share on other sites

Uærlige selgere er triste greier. Tre ganger har jeg vært i Rogaland og hentet båt, og alle tre selgerne har vært en smule "utspekulerte" hva gjelder å beskrive motorens eller båtens tilstand.

 

Forøvrig er det sikkert like ille på Østlandet, eller...?

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Dette var interressant. Har tidligere lest at man må først klage til selger (innen rimelig tid), slik at  vedkommende kan rette opp feil. Kommer man i ettertid med regningen kan vedkommende avvise denne fordi du ikk ekontaktet vedkommende først. Grunnen til dette er visstnok at f.eks. vedkommende kanskje kunne gjøre reparasjoner selv eller hadde kjentfolk som kunne gjøre dette billigere enn hva du fikk gjort.

Link to post
Share on other sites

Noen ganger er selgere uærlig,og noen ganger ikke. Husker med skrekk og gru da jeg solgte en Saga 25T. Selgeren skulle overta båten på vannet.Før båtpussen begynte så presterte jeg å knuse beinet og satt gipset fra lille toa og opptil  vann krana. Kjøperen valgte å ta båtpussen selv med dertil hørende kjøreturer fra Østfold til Vestfold.

Under prøvekjørin fikk jeg kavet meg ombord og vi var begge relativt fornøyde,så kjøperen satte kursen mot Moss i godt humør.Det humøret svant bort da han oppdaget at skuta lakk som ei sil :wink: Etter å ha blitt forelagt problemet så tentes halogen pæra i hodet på selgeren. Septikpumpa(manuell) hadde ikke blitt etterteitet etter membran bytte om høsten og overbord ventilen var oppe,det er sånne generaltabber som får en selger til å føle seg ekstremt intelligent :lol:

Han tok det med godt humør heldigvisEn smule økonomisk kompensasjon fikk han og for alt som ikke gikk iht kontrakten,men gøy er sånt helt klart ikke for noen av partene.

Link to post
Share on other sites

Heisann.

Jeg har vært på vannet og kom tilbake nå :-)

SF: Med ytelse mener vi følgende: turboen var defekt.  Basert på skadetype og omfang fant verkstedet ut at dette hadde pågått over måneder med drift. Ikke mulig med så massive skader på turbobaler/aksel basert på den 8 timers turen vi hadde.  Drevet var også feil giret og ikke tilpasset båtens vekt.  I etterkant viser det seg at selger har kjøpt 1/2 parten av en dobbelt installasjon og montert i båten uten å tenke vekt/girutveksling.  Vi kjørte derfor hele tiden i "4 gir" mens vi burde ha kjørt i 3 gir.  Dette resulterte i for varm eksos og oppbrendt wastegate. Selger oppga også at båten hadde et maksturtall på 3.400 rpm.  Vår mekaniker sitt svar til det var: "Da må de ha slept båten mens den var i plan....  Det går bare ikke."

 

Atletico: Vi trodde i begynnelsen at vi selv hadde gjort noe galt.  Vi tok kontakt med verksted og han kom frem til at turbotrykk var 4 psi og ikke 9 som det skal.  Turbo ble demontert og reparert av Turboservice i Høvik og skadene var av en slik type at det ikke var mulig å skape det på den tiden vi hadde eid båten. For å bevise at det var dette som var feil måtte alle deler monteres igjen og da var liksom jobben gjort.  Når det gjelder drevet fant jeg et brukt drev/hekkagregat på internet. Jeg gjorde det slik for at det skulle bli så rimelig som mulig for forrige eier istedenfor å kjøpe et nytt drev.  Prisen på brukt drev kontra nytt ble ca 1/3.  Det ble også gjort oppmerksom på dette overfor selger at vi hadde gjort vårt beste for at prisen skulle bli så lav som mulig.  Budbilen (ca 3.000) som jeg betalte for å få deler (wastegate) fort  nok til verkstedet slik at vi kom oss på ferie betalte jeg selv. I tillegg kjørte jeg turboen selv til Oslo og ventet i Oslo en hel dag.  Dette er ikke belastet selger.

 

Sailing Metal:Interrresant tanke, men jeg vet han eier en bil eller 2. Dessuten står han med en formue i skattelistene.  Ikke mye, men med tanke på fribeløp m.m. håper jeg det ikke blir et problem.

 

Fluor: Hvis han ikke vil betale gir vedtaket grunn til tvangsindrivelse. dvs Lensmann m.m.  I tillegg løper det renter for hver dag som går i henhold til vedtaket. I tillegg hjelper Forbrukertvistutvalget sitt sekretariat med å sette igang tvangfullbyrdelse der dette er nødvendig står det i "Orientering til partene"

 

Hilsen Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da er endelig saken over.  Selger betalte oss idag og vi overleverte det gamle feilgirete drevet til ham.  For de som vil lese litt om reklamasjonsprosessen, har jeg lagt den ut her:

 

http://www.schlytter-henrichsen.no/reklama...onssprosess.htm

 

Hilsen Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...