Nidelven 24 Startet 2.September.2009 Del på Facebook Startet 2.September.2009 (redigert) Hei, Oppdaget noe ubehagelig i dag da jeg startet motoren i båten. Jeg fikk ikke kjølevann i sjøvannsfilteret. Slangene var tomme for vann og bare surklet litt (gjennomsiktige slanger). Bak båten i eksosutløpet sprutet det kjølevann tilsynelatende som normalt. Jeg startet og stoppet motoren 3 til 4 ganger og ruset motoren litt hver gang, men ingen kjølevann. Når jeg da skrudde av lokket på sjøvannsfilteret var det som et sug i filteret og sjøvannet strømmet på. Når jeg da startet motoren strømmet kjølevannet som normalt igjen gjennom filter og slanger. Det virker som om det var vacuum i slangene som førte til at kjølevannet stoppet helt opp. Vannspruten i eksosutløpet kan vel muligens bare være restvann i slanger og i vannutskilleren i lydpotta? Hadde jeg ikke sjekket glasset på sjøvannsfilteret og kun sjekket bak i eksosen, som jeg pleier å gjøre, kunne jo dette fått katastrofale følger for motoren. Har noen av dere opplevd noe lignende eller har en mening om hva som kan ha skjedd? Har forøvrig en Yanmar 3GM30F motor som er ferskvannskjølt. Men dette var på sjøvannssiden og skulle vel være likt på alle motorer skulle jeg tro. Redigert 2.September.2009 av Nidelven 24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Vil tro at noe har lagt seg foran inntaket og derfor tettet dette. Når du tok av lokket forsvant vacumet, fremmedlegemet løsnet og forsvant og vannet kunne atter strømme fritt. Høres ikke det logisk ut? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nidelven 24 Svart 2.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2009 (redigert) Høres igrunnen veldig logisk ut det. Vil nok tro du har rett. Må vel skifte plassering på sjøvannsfilteret slik at det blir litt mer "tilgjengelig" for innsyn, og gjøre det til rutine å sjekke dette hver gang jeg starter motoren. Det er også veldig lett å bli lurt når det strømmer vann ut fra eksosen. Takk for svar Redigert 2.September.2009 av Nidelven 24 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Akkurat det samme har jeg opplevd. Da jeg startet oppdaget jeg at det ikke sirkulerte sjøvann under plastlokket på filteret. Stoppet motoren og skrudde opp lokket. Tømte så en pøs med vann nedi filteret og startet igjen. Alt OK. Men der kom det en svart plastsekk til syne som fløt opp på siden. Jeg regner med at dette var synderen. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Derfor er det lurt med to sjøvannsinntak, et på hver side av kjølen. Tettes det ene så vil det andre være operativt. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelven 24 Svart 2.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2009 Bra tips. Skal kjøpe et til i morgen. Er vel bare å sette på et Y-ledd slangestuss og bruke felles stengekran til begge inntakene. Dette kan jo likesågodt skje under gange, og en kan jo ikke sjekke kjølvannet hele tiden heller Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.September.2009 Del på Facebook Svart 3.September.2009 (redigert) Anbefaler STERKT en stengekran på hvert inntak. Direkte på skroggjennomføringen. Anbefaler også T-stykke mellom inntakene med ventil og en slangestuss. Dette kan da benyttes til: - Vinterkonservering av motor - Blåse rent hvis det legger seg noe på det ene inntaket - Nødlensing Redigert 3.September.2009 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
TMe Svart 3.September.2009 Del på Facebook Svart 3.September.2009 Veldig bra "NilsPils", nesten så jeg skulle sagt det selv. Det er slik det skal være. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.