Jump to content

vakuum i sjøvannskjølevannet


Nidelven 24

Recommended Posts

Hei,

 

Oppdaget noe ubehagelig i dag da jeg startet motoren i båten. Jeg fikk ikke kjølevann i sjøvannsfilteret. Slangene var tomme for vann og bare surklet litt (gjennomsiktige slanger). Bak båten i eksosutløpet sprutet det kjølevann tilsynelatende som normalt. Jeg startet og stoppet motoren 3 til 4 ganger og ruset motoren litt hver gang, men ingen kjølevann. Når jeg da skrudde av lokket på sjøvannsfilteret var det som et sug i filteret og sjøvannet strømmet på. Når jeg da startet motoren strømmet kjølevannet som normalt igjen gjennom filter og slanger.

 

Det virker som om det var vacuum i slangene som førte til at kjølevannet stoppet helt opp. Vannspruten i eksosutløpet kan vel muligens bare være restvann i slanger og i vannutskilleren i lydpotta? Hadde jeg ikke sjekket glasset på sjøvannsfilteret og kun sjekket bak i eksosen, som jeg pleier å gjøre, kunne jo dette fått katastrofale følger for motoren.

 

Har noen av dere opplevd noe lignende eller har en mening om hva som kan ha skjedd?

 

Har forøvrig en Yanmar 3GM30F motor som er ferskvannskjølt. Men dette var på sjøvannssiden og skulle vel være likt på alle motorer skulle jeg tro.

Redigert av Nidelven 24 (see edit history)
Link to post

Høres igrunnen veldig logisk ut det. Vil nok tro du har rett.

Må vel skifte plassering på sjøvannsfilteret slik at det blir litt mer "tilgjengelig" for innsyn, og gjøre det til rutine å sjekke dette hver gang jeg starter motoren.

Det er også veldig lett å bli lurt når det strømmer vann ut fra eksosen.

Takk for svar

Redigert av Nidelven 24 (see edit history)
Link to post

Akkurat det samme har jeg opplevd. Da jeg startet oppdaget jeg at det ikke sirkulerte sjøvann under plastlokket på filteret. Stoppet motoren og skrudde opp lokket. Tømte så en pøs med vann nedi filteret og startet igjen. Alt OK. Men der kom det en svart plastsekk til syne som fløt opp på siden. Jeg regner med at dette var synderen.

Link to post

Anbefaler STERKT en stengekran på hvert inntak. Direkte på skroggjennomføringen.

 

Anbefaler også T-stykke mellom inntakene med ventil og en slangestuss. Dette kan da benyttes til:

- Vinterkonservering av motor

- Blåse rent hvis det legger seg noe på det ene inntaket

- Nødlensing

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...