Brumm Startet 2.September.2009 Del på Facebook Startet 2.September.2009 Et trebåtfirma i Oslo la et teakdekk på akterdekket i motorbåten min for en del år siden, kan tenke meg det var ca 10-12 år siden. Dekket ser egentlig nokså greit ut fortsatt. På avstand vel og merke. Helt klart en bedre look på dekket enn om det hadde vært standard plast. Dekket ble lagt i epoxi, og det er bare noen få staver som det er skrudd i. Hoveddelen av stavene er altå helt uten skruer, med de fordelene dette innebærer i et utemiljø med tanke på lekkasje etc. Firmaet som utførte jobben skrøt fælt av epoximetoden å legge teaken i, og påsto at teakstavene ville bli sveiset totalt sammen med glasssfiberdekket. Alt skulle bli vesentlig mer holdbart enn om man la det på den vanlige måten med skruer, propper og fuger i sika og teaken ville bli lagt død og bli holdbar til “evig tid”. Min erfaring med dette gjennom disse årene er at epoxinatene ganske tidlig begynte å sprekke opp. Det var tydelig at teaken jobbet og var sterkere enn epoxien når temp og fuktighet varierte gjennom årstidene. Uten å være ekspert tror jeg det likevel er mulig å legge et teakdekk i epoxi med prima resultat og stå pent over tid, men det forutsetter at den som gjør jobben er pinlig nøye med forarbeidet på underlaget. Jeg antar at dette sviktet i mitt tilfelle. Uansett kunne jeg nå tenke meg å shine opp dekket, og søker derfor råd blant dere. Som bildet viser ligger natene over teaken i høyde grunnet mange litt røffe skuringer med terasserens og stiv børste. Det er imidlertid masse igjen av treverket, så egentlig kunne jeg vel slipt hele dekket. Jeg har imidlertid lyst til i første omgang å få slipt ned epoxinatene til samme høyde som teakstavene. -Hva slags verktøy ville dere brukt til jobben? Elektrisk høvel? Båndsliper? Husk at natene er i steinhard epoxy og teaken er bløt. Jeg vil ikke at teaken skal bli slipt ned særlig mye Og hva med sprekkene i fugene? Er det en idé å dytte inn sikaflex der? Hvis jeg sparkler med epoxi vil dette helt sikkert gi nye sprekker etter kort tid. Sika er fleksibel og føyelig. Hva tror dere? Har ikke lyst til å ta full restaurering. Vil bare ha det til å se litt penere ut. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 (redigert) Hei! Jeg jobber endel med epoxy, og har vært rundt og sett på mange slike arbeider. Problemet er antakelig ikke epoxyen og limingen av stavene, for de sitter vel bra? Alle som driver med epoxy bannlyser sika som fugemateriale, men du kan lese endel om det her. Redigert pga feil link :Epoxy og nating og "I hate sika" Redigert 2.September.2009 av Amalie 36 (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
trikkern Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Er det en trebåt du har, eller er dekket lagt på plasbåt? Underlaget har jo mye å si, da forskjellig treverk "går" ulikt, noe som kanm føre til slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Alle som driver med epoxy bannlyser sika som fugemateriale Blir litt som å si at du ikke likerJotun. Uten å spesifisere om det er maling, bunnstoff eller beis. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Blir litt som å si at du ikke likerJotun.Uten å spesifisere om det er maling, bunnstoff eller beis. Helt enig i unøyaktigheten, men med henvisning til linker med artikler, diskusjon og fagstoff, så lot jeg det passere som forståelig. Beklager Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Hvordan rengjør du dekket ditt? Jeg synes det ser ut som iherdig skrubbing, med stiv kost, over lang tid. Men jeg har jo kun det lille bildet å støtte meg til. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Helt enig i unøyaktigheten Du er ikke den eneste eller siste. Sika har produkter til nesten hva som helst. Jeg har vært med på å dempe strukturstøy i skip med Sikalastomer. Jeg har sett elektriske skap i hurtiggående fartøy bli festet i maskinrommet kun med Sikaflex 291. Dørken i sittebrønnen min er teakstaver limt med epoksy på ei glassfiberplate og natet med Sika natemasse. Det Sika ikke har et egnet produkt til er feste av ekkoloddsvingere. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Det Sika ikke har et egnet produkt til er feste av ekkoloddsvingere. ..Shite (som de sier i Skottland). Jeg satte både ekkoloddsvinger'n og loggiveren på nytt i fjor pga lekkasje. Originalt var det brukt noe transparent .. ennå værre shite.. silikon? Men i fjor brukte jeg altså sika (undervanns, maritim, husker-ikke-nummeret). Hva kan man bruke på ekkoloddsvingeren da? Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Mulligan Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Til tetting rundt utvendig montering er den framifrå. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 2.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2009 (redigert) Som jeg skrev i innlegget: Ja, dekket er lagt rett på plastdekk. Og skrubbingen har vært brutal, med stiv kost og terasserens. Ikke bra, men man lærer. Men det jeg spurte om råd til var om hva slags verktøy jeg burde bruke for å få slipt ned de forhøyde epoxinatene, uten å ta med meg for mye av teaken. Og om jeg med fordel kan tette igjen sprekkene i epoxinatene med sika. De fleste stavene virker som de sitter godt forankret i plastunderlaget. Bildet som følger med mitt 1.innlegg er lyssatt ekstremt med slepelys for å vise tydelig hva problemet er. Men i normalt dagslys ser dekket faktisk helt ok ut, hvis man da ikke legger seg ned på knærne og kikker kritisk. Redigert 2.September.2009 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 (redigert) Men det jeg spurte om råd til var om hva slags verktøy jeg burde bruke for å få slipt ned de forhøyde epoxinatene, uten å ta med meg for mye av teaken. El. høvel med et langt langsgående "skims" under. Skimset skal være litt smalere enn en teakstav og ligge i midten av sålen. For å være helt sikker kan du også legge to smalere skims ett på hver side) plassert sånn omtrent midt på de "neste" teakstavene. Prøv deg frem på en treplate. Juster skjæredybden til at høvelen ikke "tar" på plata. Sørg for å ha mange blader til høvelen. Kapp gjerne bladene i to - så kan du flytte dem sidelengs etter hvert som de slites. Redigert 2.September.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 2.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2009 Bra tips, takk. Men sprekkene da? Sika? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Tja, vet ikke, men jeg hadde nok forsøkt å maskere teaken og påført epoksy iblandet en "filler". Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Er det epoxy i natene her? Av bildet ser det da virkelig ut som vanlig natemasse(Sikaflex e.l). I så fall er jo eksentersliper eller båndpusser helt OK og har du nok tykkelse på teaken så er det jo greit å få planet denne også. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 2.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2009 Det er epoxy i natene. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Er den steinhard altså? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Brumm Svart 2.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2009 Ja veldig. Det er epoxi fra West System husker jeg. En fordel med disse opphøyde epoxinatene mine er at de er veldig fine å sette varme kjeler på.... Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Suverent, da kan du grille på de etter at de er oppvarmet. Snakk om pose og sekk Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Champagne Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Tror jeg hadde brukt elektrisk høvel med minimal åpning, og god tid. Benytt ett føringsbord godt vektet ned på dekk slik at du ikke risikerer å skli ut og treffe teaken mens du jobber deg nedover i naten. Så hadde jeg ikke brukt båndpusser (for risky at den graver) og heller ikke eksenter. men en plansliper når jeg ikke turte å bruke høvelen mer. Men det løser ikke problemet med at epoxy natene som har sluppet tak i teaken, med så lite glippe blir det ikke noe god feste for sika'n du trenger noen mm for å få den til å feste og jobbe riktig. Så enten må du frese ut brorparten av naten på begge sider mot teakstavene, alternativt sage epoxyfugen helt vekk med en riktig høydestilt sirkelsag med riktig bredde på sagbladet. Her ville jeg også brukt en føringslist\bord for å forsikre meg om at jeg holdt rettningen på fugen dersom de er rette. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 2.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2009 (redigert) Suverent, da kan du grille på de etter at de er oppvarmet. Snakk om pose og sekk Det er stort sett føtter som blir grillet på natene her ombord. Redigert 2.September.2009 av Brumm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 (redigert) "I hate sika" Linken du kaller "I hate sika" gjelder i virkeligheten "I hate silicon sealant", og det blir jo noe helt annet. Der skrytes Sika tvertimot opp i skyene. Ellers er det for meg uforståelig at det kan virke med dønn harde epoxy nater i treverk som lever (selv om det er limt til underlaget). Og det ser jo ut som det ikke virker også. Å etterfylle med Sika i sprekkene vil jeg kun betrakte som nødløsning. Helst burde vel natmassen fjernes og erstattes med Sika? Men kanskje ikke så lett det? Redigert 2.September.2009 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
VannTro Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 (redigert) Jeg jobber endel med epoxy, og har vært rundt og sett på mange slike arbeider.Problemet er antakelig ikke epoxyen og limingen av stavene, for de sitter vel bra? "...epoxinatene ganske tidlig begynte å sprekke opp" var uttalelsen fra trådstarter Jeg vil ikke være bombastisk, men forsøke å forklare slik at man kan forstå. Det er en tommelfingerregel at ved en liming skal limet være så elastisk at det kan ta opp de bevegelsene som de limte materialene utsetter limet for. At treverk beveger seg mye er alle klar over. At teak lagt på glassfiber blir to materialer som beveger seg ulikt kan vi også være enige om. Det benyttes slippmiddel(natetape) i bunnen av nater pga dette. I lim-terminologi benyttes to vesentlige uttrykk, adhesjon(heft til overflate) og kohesjon(den invendige styrken i limet). Jo høyere den innvendige styrken i limet blir(hardere lim/høyere kohesjon) jo større blir belastningen på adhesjonsflatene. Dette gjelder ikke bare bevegelsen i materialene, men også vibrasjoner som det vil utsettes for i en båt(motor). Vil du fremdeles påstå at å støpe teak i epoxy er en smart ting? PS. Det finnes ett utall produkter på markedet som går under benevnelsen elastisk lim/fugemasse, så dette er ikke noe Sika har monopol på selv om de har vært i markedet lenge. Redigert 2.September.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hulda Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Jeg har fikset liknenede dekk med båndsliper. La sprekkene være i fred. Lat som du ikke ser dem. Så kan du behandle dekket med dertil egnet olje. Hempel har sikkert et eller annet, det hadde de før i tiden. Mitt erfaringsgrunnlag er noen år gammelt. Men tre er nå engang tre. Hulda er fullstendig vaksinert mot tre utvendig. Med unntak av skyveluken. MHV trebåtentusiasten Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Har teakdekk som er lagt i og fuget med epoxy. Dette er 18 år gammelt og natene like fine (vedheft til dekk også), bortsett fra at de nå rimeligvis er noe høyere enn teaken, uten at det plager meg. Kanskje et par meter av fugene - i sum - er sprukket og har vært det i de 8-9 årene jeg har hatt båten. Når de sprakk vet jeg ikke. Har jo tenkt på å gøre noe med det i alle disse årene uten at det er blitt gjort . Det har imidlertid ikke blitt mer sprekker, så sannsynligvis oppsto sprekkene relativt raskt etter at dekket ble lagt. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 2.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2009 Som jeg sier så regner jeg med at epoxi ikke alltid er helt krise og at det går an å få et resultat som er holdbart. Vel og merke under forutsetning at grunnarbeidet blir utført pinlig nøyaktig med ekstrem rengjøring/sliping for vedheft etc. Men min erfaring er nå den etterhvert at skal man fuge skal man bruke sika, mens staver evt kan limes i epoxi hvis man har tunga rett i munnen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.