Hulda Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Man hadde vel også en gang i tiden en teori om at teakstavene ikke måtte være for tykke for å få et godt resultat ved bruk av epoxy. Vi vasket limflatene med aceton eller tilsvarende avfettingsmidler før liming. Det måtte ikke gå for lang tid fra vasking og til liming. Bare slik at løsemiddelet dampet vekk. Det virket som om fettet i teaken kom krabbende ut til overflaten etter en temperaturavhengig stund. Og som hevdet tidligere, en båndsliper vil slipe natene dine pent ned. Og glatte ut treverket. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Epoxy tåler ikke UV stråling og er derfor ikke egnet til fuging av dekk uten at dette lakkes. Fremgangsmåte er å lime staver med epoxy og fuge med f.eks. sika som er et meget bra produkt, bruk riktig type. Uansett er et ikke behandlet teak dekk langt i fra evigvarende spesielt der det kun er brukt tynne staver, tykke dekksplank er noe annet. Lakket teakdekk derimot er mye mer slitesterk, og en kan bruke epoxy som natemasse. Det er kommet noen typer epoxy i det siste som skal tåle mer sollys, men det anbefales at selv disse lakkes. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Det tror jeg også på. Det siste teakdekket jeg var borti ble lagt på en liten skøyte. Epxynatene sprakk etter kort tid. Eieren lakket hele dekket med Epifanes (eller noe slikt tror jeg det heter). En lakk som ble som en nokså tykk, elastisk hinne. Etter dette ble alt tett. Og holdt så lenge jeg hadde kontakt med eieren. Han ble syk og solgte båten. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Hm. Jeg har akkurat i dag bedt WestSystem om tilbud på alle materialer til nytt teakdekk på min Vista 28. Der anbefales finer smurt med epoxy og så teakstaver lagt i epoxy med fyllstoff og så nating med epoxy med grafittpulver eller annet fargestoff. Fargestoffene/grafitten skal gjøre epoxyen bestandig mot sollys er teorien. Kanskje jeg må tenke om? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 (redigert) Epoxy tåler ikke UV stråling og er derfor ikke egnet til fuging av dekk uten at dette lakkes. Epoxy med farge tåler ihvertfall 18 år med UV ombord hos oss! Ubehandlet! Redigert 2.September.2009 av Håp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Det er bare å bemerke at forskjellene er store. Den skøyta jeg skrev om hadde sort farge på natene. Lurer på om det var West System. Mannen var meget kvalitetsbevisst og kjøpte det beste. Derfor var også skuffelsen hans stor da natene sprakk. Jeg var ikke med å legge dette dekket, men jeg betviler heller ikke kvaliteten på arbeidet som ble gjort. Mannen var meget dyktig. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 2.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Og som hevdet tidligere, en båndsliper vil slipe natene dine pent ned. Og glatte ut treverket. Hva slags papir anbefaler du? Hvilken kornighet? Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 2.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Eieren lakket hele dekket med Epifanes (eller noe slikt tror jeg det heter). Du tenker sikker på en slags lakk som heter Coelan. Skitdyr, men suveren til dekk etc på trebåter. I reklamen skryter de også av at du kan lakke fenderne dine med middelet. Og at til og med dette holder over tid uten å sprekke. Ellers så synes jeg lakkerte eller oljete teakdekk blir helt feil. Etter min smak skal nesten all teak du tråkker på utvendig i en båt se ubehandlet ut. Sitér dette innlegget Link to post
Keiko123 Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Har en colin skøte som det er teakdekk på. Dekket er 5mm teak bakt i epoxi på kryss finer. Dekket er snart 20 år gammelt. Bruker kun en myk kost og saltvann til rengjøring. Natene trenger vel snart å slipes ned til jamn høyde med teaken. Har hatt enkelte plasser som natene har sprukket litt. Disse har jeg saget forsiktig opp med en fein maskin og fylt med epoxi tilsatt grafitt pulver. Bruker en liten sprøte til dette. Når det er herdet skikkelig så pusses det med 60 papir. Blir som nytt. Det må jo selvfølgelig være skikkelig tørt før du limer dette. En varmluft pistol er tingen til dette. Grafitt pulver må bare brukes sammen med teak. Det kan være lurt å maskere områder i nærheten da grafitten er litt grisete å få bort fra tre. Greit med støvsuger også:-). Tror teak dekk bakt i epoxi er en bra måtte å legge dekk på. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 I rekalamen er det mye som holder og er bra, men eg har sett mange teakdekk med nating i epoxy og frustrerte eiere som lurer på hva de skal gjøre. Ubehandlet treverk lever selv om det ligger i epoxy, sika gir rom for bevegelse. Men som sagt tidligere, ubehandlede teakdekk er ikke evigvarende og trenger vedlikehold uansett. Det er også mye dårlig teak som blir benyttet på dekk nå til dags, dette hjelper heller ikke på. Sitér dette innlegget Link to post
Keiko123 Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Teaken på de fleste båtene jeg har sett er ødelagt av overdreven skrubbing å rensemidler. Men dette har vel ingen ting med tråden å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Du tenker sikker på en slags lakk som heter Coelan. Skitdyr, men suveren til dekk etc på trebåter. I reklamen skryter de også av at du kan lakke fenderne dine med middelet. Og at til og med dette holder over tid uten å sprekke. Ellers så synes jeg lakkerte eller oljete teakdekk blir helt feil. Etter min smak skal nesten all teak du tråkker på utvendig i en båt se ubehandlet ut. Det er riktig, jeg husker navnet Colean nå. Dekket lakk som en sil, og ble helt tett etterpå. Når det gjelder behandling av teak, så trenger en del teak å få erstattet fettet som den mister etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 3.September.2009 Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 (redigert) Hva slags papir anbefaler du? Hvilken kornighet? Hva Huldre bruker vet jeg ikke. Men jeg kjøper "nesten" bare 40 papir, etter en tid har jeg papir i alle varianter. For å få til det må du ha en bit av en skumgummi madrass bonus for knea når en jobber seg bortover dekket, før sandpapiret er fylt/pakket seg helt med slipemasse sliper du litt på skumgummien vips så er papiret rent, når det er en kladd som ikke slipper tar jeg fram stålbørsten. Det trikset virker også når en pusse for hand. Redigert 3.September.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Brumm Svart 3.September.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2009 Smart! Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Har en colin skøte som det er teakdekk på. Dekket er 5mm teak bakt i epoxi på kryss finer. Dekket er snart 20 år gammelt. Bruker kun en myk kost og saltvann til rengjøring. Natene trenger vel snart å slipes ned til jamn høyde med teaken. Har hatt enkelte plasser som natene har sprukket litt. Disse har jeg saget forsiktig opp med en fein maskin og fylt med epoxi tilsatt grafitt pulver. Tror teak dekk bakt i epoxi er en bra måtte å legge dekk på. Jepp, da tar jeg nok sjansen på det mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 (redigert) Bare en tanke her: Stavene er limt til underlaget med epoxy, natet med epoxy, da burde de vel også vært overflatebehandlet med epoxy for å forsegle slik at treet ikke blir levende. hvis overflaten ikke er tett så vil jo treverket naturlig nok "gå" og epoxynatene vil sprekke. Epoxy oppå og en 2K polyurethan på toppen kanskje? Hvis treverket skal være "åpent" ville jeg nok ikke natet med epoxy! Redigert 4.September.2009 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
VannTro Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Nå måtte jeg tenke litt her, men jeg antar du mener en 2-k poluyretan lakk på toppen, ikke lim.... Dette antagelig fordi epoxy lim ikke er spesielt UV bestandig. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Keiko123 Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 Litt info på denne siden Grafitten gjør epoxien mostandsdyktig mot uv stråling. Dekket på min båt har stått i snart 20 år uten problem. Er først det siste året at båten har vært under presenning på vinterstid. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 treverket mettes med epoxy på toppen først, slipes og lakkes med 2k polyurethanlakk. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
fs Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 (redigert) 1. Epoxy er UV-bestandig uten overflatebehandling så lenge det brukes grafittpulver for å få fugene sorte. 2. Treverket må ha rett fuktighet (10-12%) ved liming, ellers vil spenningene kunne bli for store 3. Ved liming: Treverket må først påføres ufortynnet epoxy. Deretter tilsettes fyllstoff til passe konsistens. Pass på at tilstrekkelig med lim påføres slik at ikke fugene blir "tørre" / for mye press etc. Det bør gjøres prøver. 4. Stavene må ikke være tykkere enn 5mm, ellers vil kreftene i stavene bli for store og sprekker vil oppstå. 5. Teakdekk bør være mest mulig "i fred", høytrykkspyler er bannlyst. Må det skrubbes bør dette gjøres på tvers av veden. 6. Slitt teakdekk hvor epoxy-fugene stikker opp jevnes enkelt med en bandsliper, siste finish med eksentersliper eller håndpussing. 7. Ev. sprekker tettes enklest ved å kjøpe narkosprøyter på apoteket. Det finnes forskellige størrelser på nålene, prøv deg frem. Epoxyen kan varmes noe i sprøyta/ved påføring for maksimal penetrering. Mrk. at herdeprosessen akselererer hurtig ved oppvarming. Lykke til! Redigert 4.September.2009 av fs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 så lenge overflaten på teaken skal være "naturell" ville jeg nok valgt en fleksibel natemasse, i dette tilfellet ser det ut som det er skrubbet vekk endel treverk også, teakrens /snappys løser opp bindestoffene i veden og bør ikke brukes for ofte! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Keiko123 Svart 4.September.2009 Link til dette innlegget Svart 4.September.2009 (redigert) Trenger ikke overflate behandle dekket. Er jo grått når det er tørt da. Teak på dekk er best å gå på når den er naturell. Grønnsåpe å saltvann har funket for meg. Redigert 4.September.2009 av Keiko123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Hvor brede og tykke teakstaver er det på dekket ditt Keiko123? Det så jo flott ut. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Keiko123 Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 42x5mm Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 5.September.2009 Link til dette innlegget Svart 5.September.2009 Takk skal du ha. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.