Marida Startet 2.September.2009 Del på Facebook Startet 2.September.2009 Ja nå er det den tiden igjen. Båten har havnet på land for bunnstoff, offeranoder, kraner og vask/polering. Bildet av båten i sitt rette element på en av sommerens goddager. Så følger noen bilder av hvordan den ser ut under når den har kommet på land. Bildene er tatt etter høyttrykkspyling med varmt vann. Båten har nå ligget ute i et helt år. Baugsnurra så grei ut, skiftet til 5 blader i fjor. Så ikke så galt ut dette. I fjor mattat jeg hele skriget for å få skikkelig heft til SeaJet bunnstoffet. Jeg vet ikke hva forrige eier hadde brukt. Ser ut til at det har gått greit. Skiftet en av de store anodene i fjor også. I år ser det ut til at de kan få være med en sesong til. Har fått problemer med kranene til dassen, så disse demonterte jeg igår og kjøpte nye idag. Alt arbeidet må gjøres i helga, så hvis noen i Østfold kjeder seg??? Her er litt av dagens invistering for å være klar til helga. Propellene ble ifjor smurt inn med Peller Clean fra SeaJet. Prøver det i år også. Nesten så jeg gleder meg litt til helga nå. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 Båtpuss er hyggelig arbeide. Spesiellt på denne tiden av året. Jeg skal slippesette torsdag 17. september og ser fram til to hyggelige dager ombord. Jeg bor ombord mens dette pågår og har det trivlig mens jobben pågår. Bruker Evjesund slipp ved Larkollen som setter fram stillase rundt båten slik at poleringen går lettere. Jeg brukte Jotun Non Stop i fjor mot Sea Jet tidligere år. Spennende å se om det er noen forskjell. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Marida Svart 2.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2009 Vi også bor ombord mens dette pågår. Har fått lånt bort unga til noen besteforeldre, så vi har kun bikkja med oss i helga Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 noe lurt triks for å få bort rur? Blir mye å knekke av med fingrene Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Tine IV Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 noe lurt triks for å få bort rur? Saltsyre,spray på ,ta en kaffe og spyl av .Kjøp på apoteket til 1/3 av prisen ,ediksyre gjør kansje samme nytten.. Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Nils1 Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 noe lurt triks for å få bort rur? Blir mye å knekke av med fingrene Har alltid brukt en iskrape - av den typen med langt skaft - tar du de samme dagen den kommer opp går det veldig lett av - ved behov fester jeg skrapen med gaffa tape på et forlengerskaft. Funker så det suser. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 2.September.2009 Del på Facebook Svart 2.September.2009 På aksling og propell, skrap bort så mye du kan for så å bruke saltsyre, skjyll med mye vann. Når det er rent tusjer du propellen med sprit tusj. Fungerte for meg i alle år. Men jeg fant aldri noe som holdt akslingen ren for rur.... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Marida Svart 3.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2009 Som dere ser av bildene, er ikke propellene så ille. Dette tar jeg med kniven og "negekuse" som nevnt i annen tråd. Rur ellers på skroget tar jeg med slipemaskin. Dette fungerte fin i fjor. Smører deretter propellee inn med Peller Clean. Akslinger og ror får et tykt lag med bunnstoff. Det var slik jeg gjorde i fjor og det ser greit ut Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 3.September.2009 Del på Facebook Svart 3.September.2009 Hei. Legger merke til at propellene har flekker som er rødfarget. Jeg ville sjekket jordledningene nøye, forbindelsene kan være korroderte og da ofrer propellen sinken sin. Om eks. hylserør ikke er jordet til minus, vil propellen anta slik rødfarge. Dette har jeg sett og erfart flere ganger og når så hylserøret ble jordet, forsvant fargen og sinken forble i propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.September.2009 Del på Facebook Svart 3.September.2009 En liter 30% saltsyre til 100 kroner på nærmeste jernvarehandel holder i noen år til fjerning av rur og gul vannlinje, men jeg tør ikke bruke sprøyte, litt feig sånn. Gummihansker og briller samt noen gamle klær og en passe stor billig malingspensel er mine verktøy til den jobben. Stryk på, se det koke og spyl av med masse vann. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Marida Svart 3.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2009 Jeg har også sett dette. Sjekket jordinga på innsiden og der er det bra kontakt. Ser også at denne propellen kan ha en tæreskade. Den andre er like fin. Det var slik i fjor også så jeg har valgt å bare følge med om det blir verre. Samtidig sjkker jeg Finn.no om noen har et sett propeller brukt. Ikke mange som har slike 19"19" med 38mm hylse. Bør da kjøpe et sett. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 3.September.2009 Del på Facebook Svart 3.September.2009 I fjor mattat jeg hele skriget for å få skikkelig heft til SeaJet bunnstoffet. Hei, Hva legger du i mattat? Pusset du ned bunnstoffet? Ser at du har gått til anskaffelse av nye ventiler til gjennomføringene, er det syrefast? Skifter du ikke selve gjennomføringene i samme slengen? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Marida Svart 3.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2009 Når jeg mattet ned hele skroget, brukte jeg slipemaskin med 40 korning. Gikk fort, men stva noe jæ... Nei, kranene er ikke syrefaste, de er forniklet messing. Ville slippe å skifte skroggjennomføringene hvis det var mulig. Til min store overraskelse klarte jeg å løsne kranene, da var det enklere. Da er det bare å hampe og skru på igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.