Jump to content

Stein dyr service på motoren


Bützfleth

Recommended Posts

Hadde Eikevik Motor (eikevik.no er nede) opp i båten for å ta service på Cat'ene mine. Det ble en sinnssyk dyr affære.

De klarte å bruker 16,5 timer på service! Regningen kom på over 22.000,-

Mulig det er rett. At det tar 16,5 timer å ta service på to Caterpillar 3208.

 

Sjansen for at de kommer opp noen båt jeg eier er vel lik 0, tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

var dette med deler? lurer på hvor dyrt det hadde blitt om et bil serviceverksted hadde brukt 16,5 timer!!?? tror ikke du har så veldig upris på to relativt store marinemotorer!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hva slik service normalt koster og hvor lang tid det tar, men et generelt råd er jo å avtale en pris på forhånd. Da kan prisen max bli det avtalte + 15% etter håndverkertjenesteloven :smiley: Så slipper du ergelse i ettertid.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Pga kostnadene tar jeg derfor alt det enkle vedlikeholdet selv slikt som oljeskift, filterskifter. Fordel er at en sparer kostnader og i tillegg får en kjennskap til motoren og hvordan ting fungerer. Sikkert noe som flere kunne gjøre også.

Link to post
Share on other sites

filterbytte oljeskift og sjekking av kjølesystem tar vanligvis ikke 16,5 timer da!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

filterbytte oljeskift og sjekking av kjølesystem tar vanligvis ikke 16,5 timer da!!

Skjønner til og med jeg :yesnod:, var ikke mitt poeng heller, hvis en utfører det enkle vedlikeholdet som filterskifter, oljer, impeller, reimskifte, osv selv, sparer en noen kroner samtidig som en får kjennskap til hvordan ting fungerer. Kan være greit den dagen noe skjer nedi kjelleren, og det gjør det før eller siden for oss alle.

Edited by Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grunnen til at de gjorde jobben i utgangspunktet var at selger (av båten) skulle betale service'en på maskinene. Men når vi fikk regningen fikk vi også hakeslepp. Dette er jo "litt" i det meste laget synes nå jeg.

 

Spiller ingen rolle. Hjort er hjort og elg er elg.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva som ble gjort på servicen men hvis du går til en VP-forhandler her i byen (Stavanger) og får pris på årlig service på en D6 har jeg mistanke om at dette faktisk blir dyrere.. Mulig CAT-ene har noen dyre slitedeler?

Link to post
Share on other sites

Jobber med Cat'er til daglig som generatorer. Min erfaring er at dei er billig i innkjøp og svindyre på deler og service. Men så har du også motorer som nesten er uslitelige om du behandler dei rett.

Link to post
Share on other sites

Jeg blir aldrig misunnelig når jeg ser en stakkars under panseren på en båt med dobbel dieselmonstere i omgivelse som ikke gir plass til frihet. Der skal den bytte olje på motorer og girer, klatre bak alt som mulig er og bytte der oljefiltere, drevreimer, kjølevannsanoder, hel haug av dieselfiltere med dobbel/tredobbel/firedobbel innstallasjon, kontrollere motorfester og alt med bolter og mutterer, drevakslingene og tetning, olje-og diesel lekasje, ikke la en drope olje eller fingeravtrykk ligge etter seg og fakturen skal ikke være høyjere en bilvask koster :nonod:

Hvis tatt er komplet seriøs service på en sånn båt er den mer omfattende en den med to-taktsoljen på påhængeren.

Link to post
Share on other sites

Jobber med Cat'er til daglig som generatorer. Min erfaring er at dei er billig i innkjøp og svindyre på deler og service. Men så har du også motorer som nesten er uslitelige om du behandler dei rett.

 

Og disse skal være de som flinkest til det her i distriktet. Jobben de har gjort, uten at jeg er fagmann, er nok bra utført. Klager ikke på det.

Men nærmere 1000,- pr sink anode er vel ikke akkurat billig.

 

Faktisk er kontroll på ladinga fra motorene, påstand på hovedbrytere, batteripoler og batterier også inne i komplet motorservice.

 

Det tror jeg ikke de gjorde. Det står i hvertfall ikke på faktura.

Link to post
Share on other sites

På Volvo Tamd 60 C koster det omtrent 9000,- inkl mva per stykk når det ikke er noe spesielt å skifte. Det blir jo 18000,-. Og om du har litt dyr merke-olje i store kvanta blir det fort penger...

Link to post
Share on other sites

Jeg er også litt spent på hva servicen på min VP D6 vil komme på når den skal tas om ikke lenge. Har hørt litt forskjellige anslag, så det blir spennende... :confused:

 

Noen som har tips om gode servicesteder/firmaer i nærheten av Hankø, der båten ligger?

Link to post
Share on other sites

Jeg betaler følgende forårlig service for min 2stk D4 -maskiner inklusiv alle deler/olje etc.: kr 4000,. pr maskin= tilsammen kr 8000,-

Når det gjelder drevene, så er min avtale med VP som følger. Kr 7000,- tilsammen for begge drevene. D.v.s VP-representant kommer hjem i hagen om høsten og tar med seg drevene. Gjør det som gjøres må om vinteren. Setter dem på igjen om våren når jeg ønsker det.

For å sammenfatte dette, så betaler jeg kr 15000,- pr. år i service på mine 2stk D4-motorer, samt mine 2stk drev. Dette syntes jeg er en rimelig service. Jeg ser at mange betaler opp mot det dobbelte og vel så det av hva jeg betaler. Vi båteiere burde være litt mer oppgående når det gjelder priser, og ikke godta alt. Derfor tror jeg det er viktig at folk som føler seg dårlig behandlet av verksted, om det er pris eller jobb., nevner verksted/forhandler med navn, slik at vi andre på forumet kan ta våres forhåndsregler. Dette vil etterhvert snakkes om i bransjen, og firmaer vil være livredde for å få negativ omtale her i.h.t. hvilke ringvirkninger det vil få for dem på lengre sikt. Et godt eks. her er "TV2 hjelper deg". Det er utrolig hvor lett det er å fixe for verksteder/forhandlere når saken kommer på TV!

Link to post
Share on other sites

Hadde en Volvo aqad41 200 hk 6 syl.

Verkstedet skulle kjøre 2 mil hver vei, full srvice og deler kunn til motor. pluss litt plunder med festeskruen for stramming av dynamoreim. Prisen ble 11.000.- og da henger prisen til bütsfleth på greip.

Mine to D6 er sjekket og ligger nok i samme leia. (Volvoverksted med faste priser). Da er det vel bare å konstatere at det koster å være kar. :giggle:

 

Ingen grunn til å rasle med TV 2 hjelper deg også videre. Ingen verksteder behøver å henges ut heller for denne kostnaden med service. Sjekk litt rundt før giljotinen slippes.

 

God helg

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Var innom Jeløy Båtsenter i dag og forespurte på pris for service på min VP D6 310. For oppløft, spyling, service og utsetting skulle de ha ca 6400 +mva. I tillegg kom deleprisene. Nå vet jeg ikke hvor mye delene kan komme på, men synes kanskje ikke dette er så avskrekkende?

Link to post
Share on other sites

For de som har to nymoderne motorer a la D6 må nok dessverre påregne priser opp mot 20 - 25 K og kanskje mere for full service inkludert motor / drev. Slik er det bare skal en sette bort service til merkeverksted. Tross alt er det en del arbeid som skal gjøres. Det jeg mente lenger oppe i tråden var at en del av oss med fordel kan gjøre en del selv ihvertfall hvis vi har gamle steinknusere i kjelleren slik jeg har hatt. På nymoderne motorer hvor en må koble opp motoren mot pc for å stille diagnostikk, osv blir det nok litt verre. Fordeler og ulemper med det meste her i livet... :wink:

Link to post
Share on other sites

Til Hansi: Om du tar service på nye motorer som er innenfor garantitiden, så gjelder ikkje garantien lenger om det skulle skje noko, om man da ikkje får eit VP-verksted til å skrive under i serviceheftet at alle servicepunkt er gjort etter VP's krav

Link to post
Share on other sites

I tillegg kom deleprisene.

 

Akkurat. Og original-deler og olje har jo en stiv pris. På to så store maskiner vi snakker om innledningsvis kan det jo fort gå 40 liter olje - og om disse litrene selges til veiledende priser blir det fort kroner. På mine egne maskiner skal jeg bytte en snau meter dieselslange (fordelt på fire slange-biter med nipler i hver ende). Og hva koster det? Originalt VP så ligger det på 752 + mva x 4 = 3.760,- for tilsammen en snau meter med dieselslange. Ikke rart det blir kroner av det. Og med 6-8 sinker per motor med stive priser går det jammen et par lapper bare på sinker også. Så kommer det litt original frosvæske som nesten er mer ekslusiv en god vin. Så i det øyeblikket det en liten detalj skal byttes løper kronene fort - om man ikke gjør dette selv.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...