Jump to content

Melkehvit guffe i 225hk yamaha 2takter. Hva kan det være?


Double Weber

Recommended Posts

Jeg har litt problemer med min 225hk yamaha 2takter. Den sviver ugjevnt på lavt turtall samt at den fusker litt på høyt turtall også. Når jeg kjører fremover på lavt turtall høres også en mekanisk klakkelyd og den skifter mellom å tenne på 5 og seks sylindere. Jeg foretok en kompresjonstest på motoren i går og alle sylinderene viste mellom 8 og 8,3bar.

 

Men når jeg gjorde det la jeg merke til en melkehvit guffe som lå i bunnen av motoren. Den hadde smak av petrolium. Er det noen som kan ha no tips til hva det kan være?

 

Jeg vet at når olje blir kontaminert med vann så blir den grå/hvit. Men den eneste oljen som er i systemet er vel den som er blandet i bensinen..? Kunne ikke se no bensinlekasje fra pumpene, slangene eller forgasserene.

 

Autoluben skal være frakoplet korrekt og tanken er fullstendig tom.

 

Håper noen har no tips til hva det kan være. Har snart tenkt å begynne feilsøking.

 

Takker for alle svar :smiley:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Hvite er vann i olja/ diesel eller lignende :fishing: Dette blir gjerne hvitt når det blander seg med vann. Jeg tok vekk skjølsvinet da dette var borte glemte colabånnene. :giggle:

Edited by Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Men når jeg gjorde det la jeg merke til en melkehvit guffe som lå i bunnen av motoren. Den hadde smak av petrolium. Er det noen som kan ha no tips til hva det kan være?

 

Hva mener du egentlig med bunnen av motoren? Er det inne i "motorkassa" eller innvendig i motoren? Det er sannsynlig at det er olje og vann. Hvor vannet kommer fra er vel ikke så vanskelig å forestille seg men oljen er en annen sak. Om det er utenpå motoren og det er en totakter så kan du jo mistenke at pakninger har gått i veivhuset. På en totakter er det jo en kompresjon i veivhuset som fører bensin/luft inn i sylinderern. Om veivhuspakningene er dårlige kan det sive ut en del. Bensinen fordamper men oljen vil bli igjen og kan blande seg med fuktighet som naturlig er i miljøet til en påhenger. Om lekkasjen er betydelig kan det vel påvirke gangen på motoren men mekanisk kakkelyd kan jeg ikke helt se for meg. Du får prøve å observere motoren når den går og se om den blåser ut noe sted i veivhuset.

 

 

MVH

-AlfJ-

Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt...

Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-((

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset.

Det ligger i bunnen av motorkassa. Er et spor fra midt på høyre side av motoren når jeg sitter i båten og ser bakover. Kan se ut som det har rent/lekket ut derfra en plass. Kunne ikke se no lekasje når jeg kjørte den i fri. Kanskje den må ha belastning?

Skal ta en nærmere kikk i morgen. Kanskje få tatt noen bilder.

Hvor befinner pakningen til veivhuset seg? Så kan jeg kikke litt ekstra der.

Edited by Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke denne motoren så kan ikke si deg hvor pakningene er. Det er gjerne flere da veivhuset er satt sammen av flere deler. Det kan også være mellom veivhus og sylinder. Det skal ikke ha noe å si om motoren har belastning eller ikke. "Pustinga" i veivhuset er ikke avhengig av hvor tungt/lett motoren jobber. Du får bare se litt rundt på motoren så vil du se hvor veivhuset er delt. Der skal det ligge tetninger....

 

 

-AlfJ-

Lykkelig eier av With Vital 15 med gammel Evinrude 75 hk. "Be-Linda". Min bedre halvdel ønsker seg større og mer moderne båt...

Tenk å selge en båt med hull i uten å si det..... Tenk å lappe en plastbåt ved å legge glassfiber direkte på gammelt bunnstoff:-((

Link to post
Share on other sites

Mye gode forslag.

 

Dette har jeg oppleved før ved at f eks. bladventiler/reedventiler ikke tetter skikkelig med det resultat at det vil komme noe tilbakeslag igjennom forgasser. Dette samtidig med at restdrivstoff i forgasser innsug renner tilbake og ut av forgassere ved max tilting av motor. Dette drivstoffet skal egentlig dreneres av seg selv ut gjennom små hull, men noe vil ligge igjen og blande seg med vann som kan sprute opp i motor ved vanlig bruk, f. eks ved bråstans så hekkbølge slår opp i bakant av motor med det resultat at det kommer en skavlp inn i motorrommet. Denne guffa som er blanding av vann og petroleumsprodukter blir nor tykk og vil sansynligvid ikke forsvinne av seg selv Vasking må til.

Når det gjelder bankelyden så er jeg noe skeptisk. Ikke bra. Om du allikevel forsøker å kjøre motor så hold en avis eller lignende lettabsorberende papir med litt avstand foran forgassere mens motor går. Det bør helst ikke sprute bensin ut av forgassere og ut på papiret. Om det gjør det så kan du lett plukke ut den forgasser dette gjelder og dermed fastslå hvilken sylinder det gjelder. Avhengig av alder og hva motoren har vært igjennom så kan det være deler av reedventil også som har løsnet eller skrue osv.

 

PS. Skru ut plugger og sjekk stempeltoppene for merker med hjelp av en lykt. Merker er som oftest et signal om at det er løse deler i sylinder. Dette lager skikkelig ulyd og kan i værste fall blåse toppen din. Dette kan være deler av stempelfjører, reedventil skrue mm.

Lykke til

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd. :smiley:

Båten skal opp og motoren skal sansynligvis deles.

Har bestemt meg for å ta den jobben. Må få sjekket ut ordentlig hva det går i dette her. En venn av meg sa at en av sylinderene kan være skjært selv om komp testen var gjevn. Han mente den banke/klakke lyden og at den veksler mellom å tenne på 5 og 6 sylindere var tydelig tegn på det.

Skal først gjøre en del testing før jeg deler den, men må få den opp i garasjen først. Er lei av å ligge bøyd over motoren nå. Må ha skikkelige arbeidsforhold.

Kommer tilbake med bilder når jeg har fått den i hus.

 

Du har rett i at den guffa er noe tykk. Nærmest som en ostesaus :tongue:

Edited by Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

heller mot reedventilene her jeg

Så lenge autolube er frakoblet er det vel olje i bensinen og det blir blandet med vannet som har samlet seg i dekselet.

 

klakkelyden kan være en reedventil som har brukket og blitt med inn i systemet.

Det høres dyrt ut men hvis du gjør jobben selv og bestiller deler fra usa blir det kanskje ikke så ille.

Her for eksempel

 

Dette er i så fall noe av grunnen til at noen anbefaller Boyesen reed ventiler.

De gir noe mer effekt og hvis de brekker gjør de ingen skade.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Takk for den linken. Kjøpte noen deler derfra i fjor og var veldig fornøyd med pris. :yesnod:

Har formatert pcen i mellomtiden og glemt hvor jeg kjøpte de fra. Nå vet jeg, og skal kjøpe derfra igjen.

 

Håper det ikke er blitt for galt. Motoren går relativt bra ennå. Hører klakkelyden og feiltenningen når jeg kjører helt sakte. Ellers går den bra, lugger litt på full fart.

Har brukt den veldig lite etter feilen kom.

 

Blir spennende å se når jeg får den opp hvor mye det dreier seg om.

Tror jeg bytter til Boyesen reed ventiler når jeg først er i gang.

Edited by Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Hei, dine opplysninger ligner litt på vanninntregning i syl.

Hvis du bruker båten i saltvann, bør du handle raskt for og unngå store skader på din motor.

La motor gå på tomgang i ca 10 min... stopp motor og skru ut alle tennplugger. Les pluggene og kikk etter evnt våte plugger.

Finner du våte plugger, slå den mot håndflaten. Finner du vannperler på hånden er det sansynlig at vann trenger inn i syl.

Som noen har nevndt i tråd, så kan defekt simmiring på veivaksel helt i bunn gi vann på de to nederste syl.

Tæring/hull i kjølekappe for eksos kan også slenge vann inn i syl.

Topp pakning er også en mulighet, selvom du leser relativt lik komp forhold.

mvh k

Link to post
Share on other sites

Hva er skjørtebank og rådebank?

 

Skjørtbank kommer av at stemplet får for stor klaring til sylinderveggen ( mister styringen ) kan derfor begynne å vibrere/slå borti sylinderveggen ved visse belastninger/turtall .

Kommer stort sett av slitasje på skjørtene på stemplene....

 

 

Rådebank kommer av utslitte rådelager, klaringen blir for stor til at nålene i lagret fungerer etter hensikten ( slutter gjerne å rulle ), kan fort bli en dyr affære....

Eneste kur er å bytte ut de delene som er slitt ( lager/råde/veiv ), problemet er at det settes iveien en kjedereaksjon....( først går lageret så går råden og/eller veiva ).

Og pr idag er det kun et fåtall firmaer som har utstyr/erfaring til å bygge opp igjen ei skadet veiv på en 2-takter....( er det noen i Norge så vokter de hemmeligheten godt, jeg endte med å sende MI veiv over til statene... )

Stempel og råde + lager kan i de fleste tilfeller kjøpes nye hos forhandler eller 3dje part.

 

 

Arne Kjetil

Edited by Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar Droll.

Hvordan finner jeg delene som er feil på?

Er dette slitasje som er synlig når jeg åpner opp?

Tenker at denne jobben skal bli en interessant erfaring å ta meg seg.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Hvis nedre simmering i veivhus slipper inn saltvann som jeg skrev i innlegg 2, vil nedre veivlager stå og "godgjøre" seg innsauset i saltvann og vil rumle/banke etter kort tids bruk.

På en annen side er det en billigere affære å bytte enn rådelager/råde og rep. av veivtapp, da det er et vanlig kulelager som er kurant å bytte.

Kan jo også være andre ting som er skrevet tidligere, så det er bare å krysse fingrene :-)

Link to post
Share on other sites

Hvordan finner jeg delene som er feil på?

Er dette slitasje som er synlig når jeg åpner opp?

 

I de fleste tilfeller kan slike feil enkel sees med det blotte øye, men hvis du tenker å demontere hele motoren bør du selvsagt måle over alle deler for å se om de er innenfor fabrikkens spesifikasjoner ( disse målene burde være tilgjengelig i enhver verksteds manual )...

 

Lager områder på veiv ( bærelager/råde lager ) måles med mikrometer ( kan kanskje være en for del å få et verksted til å stå for målingene da de har utstyret ), noen mindre feil på veiva kan tolereres HVIS de ikke dekker hele bredden ( kjenner du de med neglen er de for store ... )

Områder der det går simmringer bør være perfekte flater -.

 

Råder måle på samme måte, de må ikke være vridde eller ha urunde hull ( lagerområder ), de må også ha 100% tette skjøter ( råden er delt for å kunne monteres på veiv ).

 

OBS hvis stemplene er bra + råde delen av rådene et bra, trenger du ikke å ta stemplene av rådene såfremt du ikke mistenker at det er problemer med X-pinne lagret...

 

Stempler måles på bestemte områder, er oppgitt i boka hvor og hvor mye slitasje som tolereres .

Ring områdene må også sjekkes, samt låse pinnen for ringene ( hindrer at ringene roterer rundt på stemplet under gange ) den kan slites eller løsne ( kan gi katastrofale følger for motoren... )

 

Sylindere måles for slitasje/rundhet/koniskhet, mål er oppgitt i boka, er sylinderen utenfor spec må sylinderen bores ( eller chromes ( nicasil osv ) på nytt hvis det er en slik sylinder .

 

Hvis motor er helt demontert er det normalt å bytte ALLE nåle lager ( gjerne alle lager ) + simmringer .

 

Kan være en fordel å få et verksted til å sjekke ut alle slitasje mål på blokk/veiv/råder og stempler, kreves noe spesialverktøy ( skyvelære holder ikke ), lever ferdig demontert og rengjort burde det ikke koste allverden ...

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Skal ta opp båten i morgen.

Gjør da et lydopptak av svevet der en kan høre klakkelyden. Skal legge det ut slik at dere kan høre og kanskje få no formening.

 

Lyden er der kun på lavt turtall og når den kjører forover. Den er der ikke når jeg kjører den i fri. Ihvertfall ikke som jeg kan høre. Kan det ha noe å si?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...