Jump to content

Melkehvit guffe i 225hk yamaha 2takter. Hva kan det være?


Double Weber

Recommended Posts

jeg tenkte også gear med en gang nå.

Øker lyden med hastigheten?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

se etter metallspon i den også

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Det skal jeg gjøre. Begynne med det som er enklest å sjekke for så å gå videre.

Hvis det viser seg at det er no galt i gearet blir det reklamasjon.

 

Hvis jeg finner ut av den klakkelyden er jo det desverre bare en del av problemet. Må finne ut av den melkesuppa og fuskinga også.

Har en stri jobb forran meg.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
  • 2 uker senere...

Tok opp båten i dag og gjorde da et opptak av ulyden og fuskingen:

 

Den "klakkelyden" kan bare høres når jeg kjører forover i helt sakte tempo.

Når den sviver på tomgang høres kun fuskingen.

 

Har kjørt den opp i garasjen nå og skal snart begynne å skru.Noen forslag til hvor jeg skal begynne?

 

Skal også få tatt noen bilder/film av den hvite guffa.

 

Takker for svar og at dere gidder å vise interesse. :flag:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Vri svinghjulet til du får et stempel på topp og litt til, for deretter å putte noe inn i plugg hullet som du kan dytte hart nedover for å kjenne om det er slark i stempel/ råde. Du vil kjenne det gir seg noen mm vist det er galt + komp test .Gjenta dette på alle .

 

 

Du kan få sånn skrangling når tenningsanlegget ikke er i orden , den tenner feil i sylinderne sånn at det oppstår mottrykk.

 

Tror jeg ville ta den øverste testen først , å er det ikke slark eller dårlig komp så ville jeg prøvd å bytte cd boks. ps prøv å få låne en først.

 

Bernt

Link to post

Men det at jeg kun hører den lyden når den står i gir og ikke på tomgang?

Kan det være at den lyden er der, men ikke så tydelig når det ikke er belastning?

 

Hadde vært greit om det var en løsning på begge problemene. :yesnod:

 

Har jo den melkehvite guffa også da men...

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Var oppe å kikket litt i garasjen i dag, tenkte å ta bilde av den hvite guffa. Men etter turen i går, da jeg kjørte den til slippen, er det ikke no særlig "lekasje". Fant bare litt av den fremme i motorrommet. Den rant vel frem dit når den var tiltet opp. Den var mer grønnaktig nå. Sikkert mer eller mindre kontaminert av vann da den har den fargen. Tok et bilde men er ikke rare greia.

p9210501.jpg

 

Tok et lite

av det også, men det viser ikke allverdens.

 

Kan prøve å fremprovosere "lekasjen" og overvåke den underveis, men trenger et stort nok kar til å kjøre motoren i.

Ser for meg et firkantet kar på ca 1,5m x 1,5m x 1,5m eller no. Og kanske montere et slags lokk for mindre skvulping.

 

Har noen et forslag til hva slags kar det kan være, og hvor jeg kan få tak i et slikt?

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Jeg vil tro den hvite guffa er bensin/olje som har blandet seg med vann( Dette er ganske normalt) Når du kjører på full gass er det en tåkevirvel med bensinblanding som står litt ut av forgasserne noe av dette kommer ut i luftfilterert og ned i underdekslet, der det blander seg med vann.

 

Da din motor ikke går sikkelig så kan dette forsterkes. Vist du skrur av yttre lokket på filtret så vil du se ett dreneringshull i bunnen, noen ganger så sitter det en liten slange utvendig på det hullet som drenerer vekk oljen så den ikke skal sammle seg i underdekselet.

 

 

Ta kaldavfetting og spyl med vann, så blir det borte, kjør motorn varm for tørking.

 

 

Bernt

Link to post

Hørtes ikke særlig pen ut den klakkingen

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Nei, ikke akkurat musikk i mine ører :wink:

Men tror det er noe i det Bernt skrev. Den lyden kommer når den feiltenner. De gangene den sviver fint er den der ikke.

 

Bernt skrev: "Du kan få sånn skrangling når tenningsanlegget ikke er i orden , den tenner feil i sylinderne sånn at det oppstår mottrykk."

 

Skal etter hvert få lånt en cdi boks og teste. Må bare få tak i et kar å kjøre motoren i. Fri eksos er så bråkete...

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Da skal jeg begynne i morgen. Starter med å feilsøke på tenningssystemet, cdi enheten og delene rundt. Har yamaha rep. manual og analogt multimeter m.m., så nå stuper jeg snart i det. Skal måle meg frem til eventuelle avvik, ohm relaterte sådan.

Skal være nøye, skrive ned alt, ta meg god tid og ikke forhaste meg. Har heeele vinteren på meg. :wink:

Hadde vært gøy om jeg fant ut av det. Blitt selvhjulpen på båtmotorer også, har skrudd en del på bil.

Med god hjelp fra dere satser jeg på å komme i mål. :flag:

 

Ordnet meg forresten et kar å kjøre motoren i. Fikk tak i ett på fiskemottaket på flekkerøy. Takker. :smiley:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Målingene i manualen er ved romtemperatur, ca 20grader. I garasjen ligger temperaturen på ca 15-16grader om dagen. Kan alltids varme litt opp i tillegg.

De gangene jeg skal måle med motoren i gang, skal den gå litt først så den blir litt varm.

 

Leste meg litt opp på cdi/ymis enheten. Det er blant annet en føler knyttet opp mot ymis`en(yamaha microprosessor) som heter "knock sensor"(bankeføler). Den virker som en plass jeg bør kikke etter, og kontrollere at virker.

Ellers skal jeg følge boka slavisk og ta for meg hele feilsøkingsprosessen. Håper jeg finner noen pekepinner til hva som kan være galt.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Da er jeg i gang. Har rigget meg godt til i garasjen med alt utstyret jeg trenger. Har også med pcen ned med 3g kort så jeg kan være på nett hele tiden. Har brukt den en del til å sjekke opp ting.

Jeg fant faktisk et avvik nå. "Knocking" sensoren(banking sensor) målte helt feil. Den skal, i avkoplet modus, måle uendelig(infinity) ohm. Denne måler kortslutning(7ohm) både med det analoge og det digitale multimeteret. Tror den har tatt kvelden.

Denne sensoren står inn i blokke og skal detektere "pre-ignition and detonation". Fortenning og detonasjon. Den er koplet opp mot micro prosessoren som igjen skal sørge for at feil blir rettet. Men når den sensoren ikke fungerer blir ingenting gjort.

 

p9260523.jpg

 

Skal måle videre, følge hele prosessen gjennom før jeg tar noen avgjørelser. Men syns dette var oppløftende.

 

Ps: De andre sensorenen jeg har målt til nå er innenfor spesifiserte resultater.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Jeg skal også sjekke tenningen om den er riktig. Skal ligge på 22grader på full gass.

Kjøpte meg en slik "strobe pistol" på biltema i dag.

 

p9260529.jpg

 

Hvis ikke den er riktig skal den justeres ved å vri på TP (throttle position) sensoren.

 

p9260526.jpg

 

Fantastisk hva en lærer ved å lese manualer.

Også en telefonsamtale til en med peiling. :smiley:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Er mulig du er inne på noe her ja, hvis tennings systemet er av den intelligente typen så vil den prøve å justere tennings punkete så nære oppimot banke grensen, feil på sensor og du har tennings bank....

 

Jeg ville også merket opp og målt max fortenning på ALLE sylindere ( du må da merke opp et tennings merke for hver sylinder ), i den ideelle verdenen ville selvsagt sylinderne hatt 100% likt tennings tidspunkt, men....

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Prøvde å "lyse" tenningen med startemotoren, da jeg ikke har fått vannkaret i hus ennå. Fjernet 5 av pluggene så det bare stod 1 igjen, den i første sylinder. Men fikk ikke no stabil måling da motoren hele tiden prøvde å starte. Den sveiv litt faktisk et par ganger. Selv med bare en plugg i og full gass. Har ikke no kran for å stenge av bensinen...

Får bare vente litt til jeg får ordentlige forhold.

Er fornøyd med hva jeg har funnet ut i dag. Etter å ha lest MYE og ohmet alle følerene fikk jeg betaling.

Er glad for resultatet, det gir meg pågangsmot til å fortsette. :yesnod:

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...