Jump to content

Melkehvit guffe i 225hk yamaha 2takter. Hva kan det være?


Double Weber

Recommended Posts

vet ikke hvordan det er med 6 sylindrede motorer men min gamle startet og gikk på en sylinder den.

 

Se video her (Også vist i tråden jeg hadde om den)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

He he. Bra regisert film. Ventet bare på rulleteksten. :smiley:

 

Ja, det var sån min også sveiv. Trodde kanskje ikke den hadde så godt av det, så jeg stoppet den fort. Desuten bråket eksosen veldig...

Skal vente til jeg får test karet inn i garasjen, da sjekker jeg tenninga med alle pluggene i og fult pådrag.

Skal ut å reise i dag, så det blir ikke no før torsdag.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Hvordan merker jeg opp? Setter jeg et merke på svinghjulet med en hvit tusj eller no da?

 

Den korrekte metoden ville vært med et måleur ( må de vite avstanden ifra TDC og ned til stemplet ved 22 grader, kan regnes ut ))

 

En litt mere "quick and dirty" metode vil være å bruke et målebånd ( et mykt et ) for å måle omkretsen på svinghjulet ( der tenningsmerket er ), del omkretsen på antall sylindere og merk opp rundt ( start ifra 22 graders merket på enern ) .

 

Tanken går ut på å verifisere om det er noen av sylinderen som kan ha feil tennings tidspunkt ( antagelig pga feil på tennings giver ( trigger ), OBS regn med litt avik da oppmerkingen ikke alltid vil være 100% .

 

Hvit lakk pen/tusj vil være perfekt til oppmerking .

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
He he. Bra regisert film. Ventet bare på rulleteksten. :smiley:
Takk :smiley: Litt tilleggsinfo (OT i forhold til dette men) Hvis jeg ikke husker feil var det øvre babord sylinder (den som ikke tente i det hele tatt) som hadde en rift eller to i sylinderen

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Aha. Da skjønner jeg. Skal prøve å gjøre det til uka samtidig som jeg sjekker nr1.

Hvordan er sylindrene nummerert? Vet at nr 1 er den øverste på styrbord side.

Kanskje et litt overflødig spørsmål da det sikkert står i boka. Men den har jeg ikke her i hus akkurat nå, den ligger i garasjen til fatteren.

 

Arne (-:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Regner med den siste der var til meg?

Daffy: Ordnet du det selv med en slik "børste"
Så det nå :smiley:

 

Jeg solgte motoren i deler :smiley:

Hadde planlagt å hone den og sette i nye stempelringer men tiden gikk og den ble liggende og kreve sin plass :rolleyes:

 

Og etter hvert viste det seg at det var en annen her på forumet som kjøpte den da den var bygget opp igjen :smiley:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Ja... Bø i Telemark hvis jeg ikke husker feil

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 3 uker senere...

I dag fikk jeg delene fra boats.net i posten :flag:

Målte den gamle knock sensoren igjen, bare for å sjekke, og den målte helt fint...

Hadde jeg ikke dokumentert arbeidet jeg gjorde når jeg feilsøkte ville jeg blitt i tvil.

Den fuskingen og bankingen har vært en litt "kom og gå" feil(vakkel). Den har vært der mest hele tiden men når den har stått lenge og er skikkelig kald er den ikke der. Som feks når jeg satte ut båten for sesongen. Da gikk det et par minutter før den meldte seg.

Den er iallefall skiftet nå. Pris: 250$ mot 6200kr i norge, latterlig...

Har ikke fått testet no ennå, sparer det til en dag jeg har litt bedre tid.

Skal da kjøre den varm og justere tenningen.

Håper det har hjulpet. Tvi tvi, krysser fingrene osv. :smiley:

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
  • 3 uker senere...

Monterte delene og skulle teste. Da jeg startet opp kom det ingen kontroll stråle fra kjølingen. Sjekket for grums både i "pisse hullet" og i inntaket. Fant ingenting.

Demonterte da undervannshuset og tok ut pumpen. Har nå bestilt ny og den kommer en av disse dagene. Har i mellomtiden surfet forskjellige forumer og kom over en tråd på iboats sitt yamaha forum der det ble beskrevet den samme klkkelyden jeg har. Det som kom frem overrasket meg noe. Lyden kommer sansynligvis fra at kjølevannspumpen har vært feil montert. Yamaha kristiansand, som jeg har veldig dårlig erfaring med, hadde i fjor UH demontert da jeg hadde inne en forsikringssak hos dem. De har da, etter all sansynllighet, montert feil. Det som er er at når en monterer på igjen pumpen må en dra opp litt i drivakselen når en skal montere på visse skiver. Hvis en ikke gjør det vil den kunne vandre litt opp og ned på lavt turtall i gir. Det gir fra seg en karrakteristisk klakke/banke lyd.

Skal nå montere etter beste evne og håper da jeg er kvitt u-lyden.

 

Hentet info fra DENNE tråden.

 

HER er en fin forklaring med tekst og bilder på demonterin/montering av yamaha kjølevannspumpa.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Hei!

Tenkte bare å slenge meg på angående den "guffa". Hadde samme guffe på min Yamaha 9,9D, da var det en simring i girhuset som hadde gått, og vannet kom derfor i girolja. Samme simring røyk forsåvidt på min Yamaha 9,9FMH også :crazy:

 

img_02011.jpg

Legg merke til girhuset.

 

img_02001.jpg

Redigert av AntonsenPerformance (see edit history)

Robin H. Antonsen, 15 år.

Båtracing i klasse T250 rundbane, 2009.

V-25, 2010.

Sponsorer søkes!

www.AntonsenPerformance.tk

-----------------------------------------

Seaflyer og Yamaha 9,9FMH (Selges)

Winrace MK9 og Mercury 25/30

Link to post

du får vel ikke slik guffe i motorhuset (bottom cowling) pga en simring i gearhuset?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 3 uker senere...

Jeg har nå funnet ut hvor den hvite guffa kommer fra.

Når den står og sviver spytter den ut små mengder med hvit guffe fra der den tidligere trakk inn olje da autoluben var aktiv.

Altså der slangen fra oljetanken var tredd på.

 

Er det noen som hvet hvorfor den gjør det og om det er skadelig eller et tegn på at noe er galt?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

kan det være noen rester fra da systemet var koblet til?

 

Antonsen

Det du sier er nok riktig fordi vann og olje blir sånn guffe.

Populært kalt majonaise.

 

det var bare ikke helt relatert til problemet i tråden. (Annet enn at guffen antagelig er vann og olje da)

Men det går sikkert fint :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Jeg kan jo håpe på det men har en bang anelse om at det ikke stemmer. Tror autoluben har vært frakoplet lenge. Motoren ble satt sammen rett før jeg fikk den. Tror den var i smådeler før det.

Skal ta en telefon til "gvarv" og høre om han har noen tips til hva det kan være. Om det kan være feks rester.

 

Er ikke særlig begeistret over fargen på det som kommer ut. Vann er tilstede i den blandingen. Og der det kommer fra har jo en direkte kopling inn til "det aller helligste".

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...