Fanta Startet 3.September.2009 Del på Facebook Startet 3.September.2009 Jeg har kjøpt en båt med to VP tmd 41 fra 1987. På styrbord motor sitter det en innretning under turboen, og som mangler på den andre, selv om det ser ut til at det har vært noe der. Jeg har funnet en tidligere besiktigelsesrapport hvor takstmannen beskriver at det på styrbord motor sitter en elektronisk eksossperre som skal gjøre at motoren fortere blir varm og dermed ryke mindre. Jeg regner med at det er den. Har ikke hentet båten enda, så jeg har ikke fått sett om jeg ser noen forskjell på hvorledes maskinene ryker. Er det noen som har erfaring med om slike eksossperrer hjelper på røyken, eller om jeg like godt kan være den foruten? Og om det er noe å ha, hva det koster å montere på den andre motoren. Sitér dette innlegget Link to post
jorhan Svart 3.September.2009 Del på Facebook Svart 3.September.2009 Den delen du snakker om er koblet til dieselpumpa di. Den åpner full på ca 1500 omdreininger. Ta vekk hele tingen. Det som ofte skjer med den innrettningen er at f.eks turbo soter helt ned og kanskje går i stykker på sikt. Dette var noe VP prøvde for å begrense rykinga som enkelte motorer slet med. Jeg har tilsvarende motor som deg og har demontert hele greine. Dette etter råd fra mange her inne. Du kan også risikere at dette spjeldet, sitter inne i utløpet for eksosen, henger seg opp og du kjører med spejldet innkoblet hele tiden og du soter ned alt som er. Sitér dette innlegget Link to post
Fanta Svart 3.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2009 Da høres det ut som at den bør bort. Bare å nappe ut el-kontakten skru av enheten, eller er det mer komplisert? Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 3.September.2009 Del på Facebook Svart 3.September.2009 Det funker og du reduserer kaldstart røk med ca 50% , men problemet er at solinoiden sansynlig vis er defekt og brent opp, deler er ikke å få kjøpt er gått ut av produksjon, eksos spjellet er sikkert også borte pga tæring, min solinoid sluttet å virke i sommer , da koblet jeg til en vire uten å fjerne solinoiden når jeg frir ut viren går den automatisk tilbake , min motor har gått i feskvann nesten hele livet så spjellet i eksosbendet er like helt , vis spjellet ikke skulle fri ut merkes det med at motoren ikke får opp turtall , turboen tåler å gå med lukket spjell opp til ca 1500 omd , når jeg kjører rolig er dette turtallet ca 6 knop , min motor er en 4 syl, tamd31a fra 1987 det er samme motor som du har men med 2 syl mindre (samme problem) med røyk. Er det veldig irriterende kan du prøve å sette en stille skrue i lokket til forstiller på diesel pumpen ,flere har minsket røyken med dette, eller så er det bare å leve med, det er solide motorer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.