Jump to content

Plast vs. aluminium..?

Brutus

Recommended Posts

Bakdeler med plast:

Min forrige båt var en GH 15 foter, og det var som regel litt pussing av pest/ osmose med epoxy-primer, gelcoat,bunnstoff,polering og støv og dritt. Litt skrogvann og det vanlige.

Fordel med plast:  

Lett, billig og du kan skru og montere med stålskruer og ha så mange skiftnøkler som du vil, liggende å flyte på dørken. Uten fare for tæring.

Fordeler alu.:

Stivt skrog, båtpuss er en lek, ingen pussing, ingen gnukking. Hiv den på vannet, tut&kjør.

Gode sjøegenskaper. Tåler slag i motbør.

Bakdeler alu.:  

Dyrere en tilsvarende i plast, se opp for galvanisk tæring ved montering av saker og ting.

Men  på alu.båten er det stoffing, selv om det ikke er gjort i år :lol:, bare man passer på å bruke kobberfritt, eller man kan bruke teflonbasert bunnstoff (ikke prøvd).

Er alum. så rosenrødt, eller har jeg skylapper nå....??? :wink:

Nå er det i hvertfall ut på tur.. :lol:

Jeg synes du generaliserer noe.

"Plast" kan være alt fra billiggreier i ortopolyester/E-glass til bygg i prepreg epoxy/Kevlar.

Sjøegenskaper har ikkenoe med skrogmaterialet å gjøre.

Jo, jeg var kanskje litt lite presis. Men jeg mente vel glassfiberarmert polyester, som i min gamle GH.

Man får jo sikkert skrog i multiaksial karbonfiber/kevlar sandwich og kaldbakt epoxy med Airex dekk også, men ikke i min bankkonto sin lille båtverden... :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...