Brutus Startet 3.Juli.2004 Del på Facebook Startet 3.Juli.2004 Bakdeler med plast: Min forrige båt var en GH 15 foter, og det var som regel litt pussing av pest/ osmose med epoxy-primer, gelcoat,bunnstoff,polering og støv og dritt. Litt skrogvann og det vanlige. Fordel med plast: Lett, billig og du kan skru og montere med stålskruer og ha så mange skiftnøkler som du vil, liggende å flyte på dørken. Uten fare for tæring. Fordeler alu.: Stivt skrog, båtpuss er en lek, ingen pussing, ingen gnukking. Hiv den på vannet, tut&kjør. Gode sjøegenskaper. Tåler slag i motbør. Bakdeler alu.: Dyrere en tilsvarende i plast, se opp for galvanisk tæring ved montering av saker og ting. Men på alu.båten er det stoffing, selv om det ikke er gjort i år , bare man passer på å bruke kobberfritt, eller man kan bruke teflonbasert bunnstoff (ikke prøvd). Er alum. så rosenrødt, eller har jeg skylapper nå....??? Nå er det i hvertfall ut på tur.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Juli.2004 Del på Facebook Svart 3.Juli.2004 Neida, du har ikke skylapper, i hvert fall ikke i dette tilfellet. Ved motntering av saker og ting må man passe på å bruke isoleringsett. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 3.Juli.2004 Del på Facebook Svart 3.Juli.2004 Jeg synes du generaliserer noe. "Plast" kan være alt fra billiggreier i ortopolyester/E-glass til bygg i prepreg epoxy/Kevlar. Sjøegenskaper har ikkenoe med skrogmaterialet å gjøre. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Brutus Svart 3.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2004 Jeg synes du generaliserer noe. "Plast" kan være alt fra billiggreier i ortopolyester/E-glass til bygg i prepreg epoxy/Kevlar. Sjøegenskaper har ikkenoe med skrogmaterialet å gjøre. Jo, jeg var kanskje litt lite presis. Men jeg mente vel glassfiberarmert polyester, som i min gamle GH. Man får jo sikkert skrog i multiaksial karbonfiber/kevlar sandwich og kaldbakt epoxy med Airex dekk også, men ikke i min bankkonto sin lille båtverden... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.