Jump to content

35hk Johnson 1979, lekk pakning mellom undervannshus og motor


With68

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har en 15 fots With mahogny med en 35hk Johnson fra 79. Etter diverse mekking å skifting av undervannshus for å bygge den om til kort stamme virker det som om den lekker vann rundt toppen av undervannshuset. Jeg er ikke helt fornøyd med farten på båten og lurer på om dette kan ha noe å si. Den går i 19 knop når jeg er alene og har medvind :smiley: Med to i båten sliter jeg med 16 knop noe jeg synes er ganske dårlig.

 

Når jeg løfter opp motoren etter bruk renner det vann ut fra toppen av undervannshuset. Kan dette vannet bremse eksosen og gjøre motoren mindre sprek? Eller bør jeg sjekke andre ting som propell stigning og tilt?

 

Hilsen Hans

Link to post
Share on other sites

with68

 

Flott båt.

Om du har byttet undervannshus er det jo greit, men om du har modifisert det gamle ved å fjerne forlengelsesstykke på stammen, byttet drivaksel og kappet kjølevannsrør så kan det hende at du ikke har fått tilslutningen mellom rør og pumpe/rør og motor skikkelig tett. Da vil du fylle stammen med vann og få mindre til motor. (varmgang) Har du kontrollstråle på kjølevann?

 

Sånn i første omgang om en ser bort fra det over så synes jeg i utgangspunktet alt høres normalt ut hva anngår fart og at vann renner ut over undervannshus når den løftes opp av vannet. Det er ikke pakning mellom undervanshus og stamme. Husk det er en gammel motor og tung båt.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Takk for svaret

 

Jeg har ikke modifisert undervannshuset, men fått tak i et brukt kortstammet undervannshus. Dette har jeg satt på og tatt vekk skjøtestykket på stammen. Kjølevannsstrålen er fin, så jeg tror ikke det lekker vann fra kjølevannet og ut inne i stammen.

 

Jeg tolker det dit hen at jeg bør ha en større motor på båten. Kan det være nok med en tresylindret 40hk eller bør jeg gå rett på en 50hk?

Jeg får ikke båten i plan med fire personer med 35 hk'en jeg har nå. Det er jo sitteplass til vertfall seks, så det kunne jo vært greit om den planet med fire :smiley:

Jeg tror også båten kanskje er større en 15 fot, jeg skal måle den når jeg får den på land i høst.

 

Hilsen Hans

Link to post
Share on other sites

Når jeg løfter opp motoren etter bruk renner det vann ut fra toppen av undervannshuset. Kan dette vannet bremse eksosen og gjøre motoren mindre sprek? Eller bør jeg sjekke andre ting som propell stigning og tilt?

Motorens brukte kjøle vann slippes ut inne i stammen, uten dette vannet ville stammen og tuneren til motoren kunne bli veldig varm.... på enkelte motorer er vannet faktisk med på å få motoren til å yte bitte litt extra...

 

Er helt normalt at brukt kjøle vann "lekker" ut nede på stammen .

 

Motor og tilt må justeres ....

Motoren skal ha en propell som gir motoren et MAX turtal i henhold til motorens spesifikasjoner ( WOT turtall )

Er propellen for stor yter motoren mindre da den ikke kommer opp i riktig turtalls område, er propellen for liten kan motoren skades pga for høyt turtall...

Tilten kan prøve justeres til midterste hullet.... deretter må båt/motor prøve kjøres

Går båten med baugen nedi sjøen, er tung å styre, treg opp i plan, stikker til siden... tilt opp motoren et hakk og gjenta prøve turen ...

Går båten med baugen rett opp, er veldig lett på styringa... tilt motoren ned et hakk og gjenta prøve turen .

 

Du bør tilte motoren så høyt at styringa går lett men fremdeles holder baugen så nogenlunde nede ( kan dog gjerne hoppe litt ...)

 

Jeg tolker det dit hen at jeg bør ha en større motor på båten. Kan det være nok med en tresylindret 40hk eller bør jeg gå rett på en 50hk?

Hadde gått for så stor motor du føler du kan mestre :smiley: , 50 hk er greit... 60 > 80 hk går sikker helt fint såfremt de ikke blir for tunge ...

 

Hadde tenkt mere på motorens vekt en effekten, men for meg er definisjonen "for stor motor" det at båten synker pga vekten .... :lol:

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Prøvde å sette tilten på det midterste hullet. Jeg merket ikke noen stor forskjell. Den sto på hullet innenfor fra før. Jeg får ta med meg GPS'en for å måle en annen dag.

 

På propellen står det 10 x15 det er vel stigningen. Er det noen som vet om det skulle passe for en slik båt og motor?

 

Når jeg kjører alene virker det vertfall som om den oppnår høyt turtall.

 

Hilsen Hans

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...