Jump to content

Nytt landemerke ved Tananger


affanavy

Recommended Posts

Mange som kjører til eller fra Sørlandet husker sikkert det store flammetårnet som sto inne på Shellraffineriet i Risavika.

Med sine røde og hvite belter var det lett synlig langt ut i havet.

Det forsvant sammen med raffineriet for noen år siden.

 

Men nå har vi fått et nytt tilsvarende tårn, med samme røde og hvite belter. Det står på det nye Gassanlegget,

mye nærmere innløpet til Risavik enn det gamle.

 

Det første bildet er tatt mot sør-øst. Den store Gasstanken er også godt synlig fra lang avstand.

En rød supplybåt på vei inn i Risavika til venstre. Flatholmen fyr til høyre.

 

risa040909_013.jpg

 

Sett fra innkjøringen til Risavik

 

risa040909_028.jpg

 

Nå begynner det å bli færre cruiseship etter hvert. Her gikk Costa Atlantic sørover.

 

risa040909_024.jpg

Link to post
Share on other sites

Forøvrig viser bildet at vi hadde meget bra båtvær fredag. Dette er i seg selv noe uvanlig heromkring for tiden :wink: .

 

Hadde forresten en drøm, rett etter raffineriet var fjernet og før gassanlegget var påbegynt, om at jeg stod på Bryne og så et blink. Like etter kom drønnet, varmen og så ildstormen fra en sprengt gasstank :eek: . Så jeg er litt skeptisk. Har sanndrømt flere ganger, en drøm reddet trolig livet mitt på motorveien for mange år siden...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...