Jump to content

Yanmar 4JH3-HTE, turteller "nervøs" på maks fart.


Snekker'n

Recommended Posts

Har akkurat hatt service på min Yanmar 4JH3-HTE. Se denne tråden.

Når jeg nå drar motor opp til fullt turtall blir turteller "nervøs". Dvs at den spretter mellom ca 3300 og 3800 (og mange steder i mellom) helt uten grunn.

Motoren går stødig og fint, uten et feilslag på ca 3700-3800.

Ved turtall på ca 3300 og lavere er telleren ikke "nervøs".

Noen som har forslag til hva dette kan komme av?

Siden dette har oppstått i forbindelse med servicen, hva kan i så fall ha blitt gjort galt?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Det høres trolig ut, siden reima forhåpentligvis ble skiftet.

Den kan sikkert ha strukket seg litt etterpå. Skal sjekke til helgen, når jeg kommer i båten igjen.

 

Hvis reima (mot formodning) er stram, hvilke andre feilkilder kan det da være?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Takker!

 

Da søkte jeg litt rundt og fant et bilde som gjelder den aktuelle motoren.

screenshot002.jpg

 

Teksten som beskrev hva som skulle gjøres lyder slik:

If the tacho is playing up it is most likely the connector on the engine. Pull it apart (the one with the blue/red and orange wires), spray with CRC / WD40 etc., shake out the excess and reassemble. Do the same with the connectors at the sensor on the flywheel housing.

If the wiring has any corrosion on it, replace the entire loom as the corrosion travels up the wire where you can't see it.

 

Så da vet jeg hva jeg skal forsøke i morgen.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Gikk ned til båten med godt håp om å finne turtallsgiveren.

Åpnet luken og kikket ned på Yanmar'n.

Som dere ser er det ganske trangt på alle kanter:

 

img_5137.jpg

 

Kortversjonen: Jeg kunne ikke identifisere noen giver... :headbang:

 

Fikk så vidt plass til kamera rundt om foran motoren. Knipset noen bilder. Beklager rare vinkler!

Er det noen som kan sette meg på sporet av hvor giveren kan være?

 

img_5138.jpg

img_5139.jpg

img_5140.jpg

img_5141.jpg

img_5142.jpg

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Eller litt lenger over på andre siden. Der sitter giveren på min 4JHE motor. Jeg har også trøbbel med dette. Viseren er utrolig træææg, både ved øking og redusering av turtall. Så ved leilighet blir det å sjekke forbindelsene ved giver og instrument ( og i multikontaktene underveis).

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hafrsfjord, du er en knupp!

 

Siden mitt forrige innlegg kl 18:05 så har jeg vært i båten, funnet og troligvis ordnet problemet.

Som du sa så var jeg i feil ende av motoren :giggle::nonod::blush:

 

I den riktige enden av motoren var det rene danseplassen (i forhold), og etter litt gymnastiske øvelser kunne jeg skimte noe som så ut som en giver. Som sagt var plassen mye bedre enn foran i båten, så jeg fikk så vidt tak i ledningene med ytterste ledd av langfingeren. Den ene ledningen var mye løsere enn den andre. Løsnet den helt, fikk dratt den ut litt og sprayet med elektronikkrens. (Denne har etterhvert blitt standardutstyr i båten). Klemte litt på kabelskoen og satte ledningen på plass igjen. Startet motoren og vips var turtelleren i aktivitet igjen. Den sluttet helt å fungere i går, så noe positivt har skjedd.

 

Når regnværet har gitt seg i morgen, så skal jeg ta en skikkelig tur og teste.

 

Igjen takk for tips!

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Bare hyggelig å kunne hjelpe....... og noe konsulent honorar trengs ikke, da jeg nettopp har "vunnet" hovedgevinsten på 850 000 GBP ( hva slags valuta er det? ):

 

Dear Winner,

 

We happily announce to you the draw (#1464) of the UK LOTTERY,held on

2nd April, 2010. Your e-mail which subsequently won you the

lottery in the 2nd category. You have therefore been approved to claim

a total sum of 850,000 GBP. Your e-mail address attached to ticket

no.: 56475600545 188 with Serial no. 5368/02 drew the lucky

no.:26.29.30.42.43.47. {18} Bonus Ball. Contact the following agent for transfer

Mr Robert Hache Tell: +447024094681 Email: roberthache59@yahoo.com.hk

www.nationallottery.co.uk/player/p/results/results.do

 

Warm Regards,

Mr. Lorraine Dodds

 

 

:cool:

Link to post
Share on other sites

GBP er britiske pund.

Gratulerer med gevinsten.

Tipper jeg rett når jeg sier at du ikke har kjøpt lodd, men på mystisk vis vunnet likevel?

Og det neste som skjer er at de trenger en del kontoinformasjon for å overføre "premien"?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

da jeg nettopp har "vunnet" hovedgevinsten på 850 000 GBP ( hva slags valuta er det? ):

 

GBP = britiske pund. Skulle bli opppunder 8 MNOK det. Gratulerer! :cheers_wine:

Selv vant jeg nettopp 2.000.000 USD på mobilnummeret mitt. Ikke verst det heller... :rolleyes:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

............... Jeg har også trøbbel med dette. Viseren er utrolig træææg, både ved øking og redusering av turtall........

 

Lars H.

 

Hadde mye problemer med turtelleren i fjor og måtte tilslutt krype til korset og kjøpe ny giver til den nette sum av kr 1856.- :headbang:

Link to post
Share on other sites

Bra at det ordnet seg for Snekker'n. Så nå er det min tur. Men først må jeg bli helt sikker på at jeg har fått orden på start og dieselproblemene mine, et problem om gangen.

 

Så blir det å måle selve sensoren som skal ha en nominell motstand på 1600 ohm. Er det og kablingen OK, får jeg se om jeg får liv i mitt urgamle oscilloskop og se på utgangsignalet fra giveren som skal være sinusformet og minst 2 VPP og ca 800 Hz ved tomgang. Men tror heller det er noe feil med elektronikken i selve instrumentet som konverterer sinussignalet til en analog spenning for selve viserinstrumentet. Og nytt instrument med innebygget elektronikk er sikkert ikke billig. Men en får ikke ta problemene på forskudd.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...