Jump to content

El-relatert startproblem Yanmar 4JH3-HTE. Trenger feilsøkingstips


Snekker'n

Recommended Posts

Har en Inter7700 med 96HK Yanmar 4JH3-HTE. Alt nytt i 2006.

 

På slutten av fjoråret og i år har jeg fått startproblemer.

De arter seg som beskrevet i innlegg 7 i denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=57518

Gjentas her:

En gang i mellom skjer INGENTING når jeg vrir på nøkkelen.

Så kan jeg vri noen ganger til. Plutselig slår starteren inn, og da starter selvfølgelig Yanmar'n på første slaget.

Har gjennomgått deler av elsystemet bit for bit, renset for irr, sprayet med CRC 2-26 både på + og på - siden.

Har fulladede batterier, 12,65 V og med syrevekt på 1,26.

Har i dag demontert startbryteren og renset innvendig.

 

Det er ikke mulig for meg å komme til starter eller start-rele uten å løfte ut motor.

 

Noen som kan være behjelpelige med feilsøkingstips?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

I teorien er jeg enig.

 

I praksis fungerer dette dessverre slik:

Båtfabrikken: Kontakt Yanmar

Yanmar Norge: "Ingen her som kan snakke med deg om dette, vennligst kontakt nærmeste serviceverksted"

Yanmar verksted: Nå er det feriesesong/høysesong. Lang ventetid. Prøv igjen om noen uker....

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme opplevelse da jeg skulle ta opp båten i høst. Grublet på om det kunne være innslaget på starteren eller tenningslåsen. Fant etterhvert ut at det satt et rele mellom tenningslåsen og starteren. I følge min lokale Yanmar-pusher var det en svaket siden det var montert på motoren og var utsatt for vibrasjoner. Nytt rele løste problemet. Det er nå stripset fast i beddingen.

Link to post
Share on other sites

Fant etterhvert ut at det satt et rele mellom tenningslåsen og starteren. I følge min lokale Yanmar-pusher var det en svaket siden det var montert på motoren og var utsatt for vibrasjoner.

 

Dette er meget interessant. Kan du beskrive hvor på motoren dette releet var plassert?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Jeg demonterte tenningslåsen og pusset kontaktflatene i dag, uten at dette hjalp noe.

 

Det var 3 litt tykke ledninger (rød/hvit/blå) som gikk mellom tenningslås og motoren. Forstår jeg det rett når jeg tror at startreleet ikke får ”tilført” noe strøm via instrumentpanelet der tenningslåsen sitter, men at tenningslåsen kun leder strøm mellom de 3 ledningene? I så fall behøver jeg ikke bruke mer tid på elektrisk feilsøking bak instrumentpanelet.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg kan ikke fortelle deg hvor det satt. Jeg bestillte releet, men innen jeg fikk hentet det hadde han vært i båten og byttet det for meg. Starteren sitter på babord side, men dette releet har han stripset på beddingen på styrbord side. Så det har nok sittet et eller annet sted på styrbord side, og ikke i nærheten av starteren. Du får høre med en forhandler, de vet nok.

Link to post
Share on other sites

det releet kommodo nevner kan være litt vanskelig å finne på grunn av at ledningene ligger i strømper eller teip slik at de er vanskelig å følge.

 

jeg har hatt akkurat samme problemet med det releet med en yanmar LHA. Releet var da på motsatt side av motoren i forhold til starter.

Link to post
Share on other sites

Skaff deg koblingsskjema til din eksakte motor, så skal jeg hjelpe deg med feilsøkingstips. Vanskelig uten skjema.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Skaff deg koblingsskjema til din eksakte motor, så skal jeg hjelpe deg med feilsøkingstips. Vanskelig uten skjema.

 

Jeg takker og bukker!

Her er koblingsskjema og forklaring:

yanmar_koblingsskjema.jpg

yanmar_tegnforklaring.jpg

 

Antar at det tidligere omtalte releet er det som står i egen stiplet firkant merket "12"?

I så fall står forklaringen på at jeg ikke kan finne det merket med "*": "Når du bruker skjøteledninger for kabelgrupper på mer enn 6 m, er startrele-tilkoplingen som vist her"

På vår båt er kabelgruppen klart under 6 meter.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Også temmelig sikker på at det er startreleet. Hadde samme problem med min LHA første året. Fikk skiftet dette på garantien. Avtal med nærmeste Yanmar-verksted og få det fikset gratis. Liten hensikt å styre med dette selv dersom du ikke har nytt relee og vet hva du skal gjøre. Kan hende du ender opp med svarteper etter å ha endevendt og sjekket hele det elektriske systemet. Et startrele er en enkel sak å skifte for dem som kan dette.

 

Mitt råd er - sjekk startreleet før du sjekker noe annet.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Arnstein har løsningen, er du ikke mekaniker, lever saken (båten) inn for reklamasjon. Hva du beskriver er symtomatisk med for liten strøm til starter.

 

På Hulda visste jeg at det var lang vei fra startpossisjon til selvstarter. Derfor la jeg inn et 30 A Biltemarele som koster noen få kroner. Problemfritt siden første start august 2000.

 

Neste problem er feil i innslagsrele/ eller strømmen er for lav inn til dette releet. Hvis strømmen er for lav inn, er det feil in tenningsbryteren eller kontaktfeil på veien. Jeg har hoppet over at det kan være kontaktfeil i selve innslagsreleet på selvstarteren.

 

Min erfaring er at å pusse kontakter generelt gir dårlig uttelling. Det er bedre å skifte hele delen (bryteren, releet).

Link to post
Share on other sites

I så fall står forklaringen på at jeg ikke kan finne det merket med "*": "Når du bruker skjøteledninger for kabelgrupper på mer enn 6 m, er startrele-tilkoplingen som vist her"

På vår båt er kabelgruppen klart under 6 meter.

 

på "gammelbåten" min var det også under 6 meter, men det var rele der allikevel. Opplegget ser ganske likt ut som på 4LHA. For å finne ut av det kan du dra fra skjøten av kabler som går til styreposisjon og måle om det er forbinnelse fra styrestrømskabel på startinnslaget og til ett av kontaktpunktene på pluggen.

 

Men det kan godt være at du ikke har rele, men synes symptomene var så likt det jeg opplevde at jeg ville nevne det. Spesielt hvis du ikke engang hører ett klikk engang. Ved lite strøm eller dårlige kontaktpunkter rører gjerne startinslaget på seg litt og du får ett klikk uten at den starter.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med de andre.Det er vel neppe noe irr og pusse på nytt anlegg.Litt utydelig skjema på min skjerm,men det ser ut til at strømmen går fra batteri via stor +kontakt på startmotor,frem til nøkkel og så tilbake til innslagsrele på starter,uten å passere noe rele.Dette er lang vei å gå for et innslagsrele som trenger en del strøm.Ved å montere et rele slik de andre beskriver så trengs bare en liten del av strømmen.Dette betinger at ekstrareleet settes nokså nær startmotor.Men for all del,anlegget skal jo fungere slik du har det nå også.Det betinger gode kontakter og riktig kabeldimensjon.At selve innslagreleet allerede er ødelagt er vel tvilsomt.Det er vel dette ekstrareleet de andre har hatt trøbbel med skjønner jeg riktig,og det har jo ikke du.Dette er vel også et skjema fra yanmar,og da er spørsmålet hva som er koblet til, og hvor etterpå.

Har nå mest tro på en dårlig kontakt et sted som har eksistert siden den var ny,og som nå begynner å gjøre seg gjeldene.Er det helt håpløst med mekaniker så er det vel kanskje en bilmekaniker som har ei ledig stund.

Å teste innslaget er jo en enkel sak,men det er også enkelt og ødelegge dynamo og elektronikk ved slike tjuvkoblinger.Prøvelampe er også greit,men den sier ingenting om det er nok strøm,bare om der er strøm eller ikke.Uansett så ligger feilen et sted langs kretsen mellom nøkkel og innslagrele eller selve releet.Det kan også være mellom batteri og nøkkel også,men da skulle du hatt trøbbel med andre ting også etter min mening.

Link to post
Share on other sites

Arnstein har løsningen, er du ikke mekaniker, lever saken (båten) inn for reklamasjon. Hva du beskriver er symtomatisk med for liten strøm til starter.

 

Takk til alle for god hjelp!

Ringer og bestiller time hos mekaniker på mandag. Trolig er første ledige time lenge etter at (båt)-ferien er over. Dessverre.

I mellomtiden får jeg leve med det store usikkerhetsmomentet "Får jeg startet?"

Dette er en belastning for meg, og det tar vekk mye av gleden fra båtturen.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

hei

Du kan godt ta å sjekke den tynne ledningen som går inn på innslaget på starteren, denne har ein tendens til å løsne eller sitte dårlig fast på ledningen.

Redigert av skipsbygger (see edit history)

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har en misstanke til at du har det releet selv om kabelstrekket er kortere. Du kan jo forsøke som traust beskriver, eller du kan forsøke å ohme mellom styrestrømsleningen som går inn på innslaget på starteren og baksiden av tenningslåsen. Hvis du følger ledningen fra starteren (i skjemaet) skal det være et nummerert punkt på tenningslåsen. Hvis du ikke får kontakt tyder det på at du har et rele et eller annet sted. Da kan du lage en nødløsning for resten av sommeren. Legg en ekstra ledning til styrestrømmen på innslaget som du setter en manuell bryter på. Dersom starteren ikke svarer når du vrir på nøkkelen, klemmer du bare inn bryteren så lenge at motoren starter.

 

Ellers synes jeg det hegra sier er fornuftig. Har du irr på komponentene i et så nytt anlegg, har du unormale fuktighetsproblemer. Å pusse på kontaktene liker jeg ikke. Hvis de er i orden gjør du bare vond værre. Da pusser du bort tinnet på kontaktene og inn på kobberet, da blir de bare mer utsatt for irr.

Link to post
Share on other sites

hei

Du kan godt ta å sjekke den tynne ledningen som går inn på innslaget på starteren, denne har ein tendens til å løsne eller sitte dårlig fast på ledningen.

 

Jeg skulle gjerne ha gjort dette.

Problemet er at det er så trangt at jeg bare så vidt kan føle starteren med fingertuppene.

 

En bil kan man sette på bukk og komme til fra undersiden.

Lurer på hvordan båtmekanikere er konstruert? Små, modell-tynne og med 3 albueledd?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...