Bøljan Startet 4.September.2009 Del på Facebook Startet 4.September.2009 Yanmar leverer vistnok ikke ombyggningsett til denne modell. Ønsker å forlenge levetiden på denne samt mulighet for uttak av varmtvann til varmtvannsbereder. Finnes det andre muligheter, eller må en lage noe sjøl ? Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 4.September.2009 Del på Facebook Svart 4.September.2009 Martec leverer til den motoren mener jeg å huske. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
NOR15186 Svart 5.September.2009 Del på Facebook Svart 5.September.2009 Martec leverer til den motoren, sjekk linken: Martec - ferskvannkjøling - Yanmar Har selv fått montert Martec på en 2qm15 og er veldig godt fornøyd med resultatet PC Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 5.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2009 Takk for tips, har sendt mail til Martec Kajla: ble det dyrt ? Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 5.September.2009 Del på Facebook Svart 5.September.2009 Selges også på Maritim Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Spinnaker Svart 5.September.2009 Del på Facebook Svart 5.September.2009 Har selv fått montert Martec på en 2qm15 og er veldig godt fornøyd med resultatet PC Når det gjelder 2QM, Er kjølingen god nok til å for eks kjøre på full fart? Og klarer den å varme opp en varmtvannstank for eks? Hvilken driftstemperatir får du med dette settet? Litt på sidelinjen i denne tråden, men er takknemlig for info. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
NOR15186 Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 Kjølingen fungerer fint til ca. 90% belastning, deretter går temperaturnåla oppover. Har derfor ikke prøvd å kjøre maks belastning mer enn ca. 10 minutter. Synes ikke det er så farlig mtp. at forskjellen på farten med 90% belastning og 100% belastning er minimal. Jeg mistenker at en del av årsaken til høy temperatur ved maks belastning er ingen tilførsel av luft til motorrommet. Har derfor planlagt et lite vinterprosjekt med montering av lufting til motorrom. Driftstemperaturen når motoren får gått en stund er ca. 85 grader, jeg har ikke montert varmtvannstank, men vil tro at såpass temperatur er tilstrekkelig for å varme opp varmtvann. Jeg fikk montert Martec'en i forbindelse med totalrenovering av motoren, totalt kom vel moroa på ca. 30', inkl. transport ut og inn og nye motorlabber. Jeg gjorde ikke jobben selv, tiden strakk ikke til :-) Kan anbefale Tor Sneve i Sandvika, han er spesialist på gamle små dieselmotorer og opererer med hyggelige priser. Om du bare skal montere ferskvannskjøling må du sørge for å få renset kjølekanaler i motoren skikkelig først. Rustflak og "drit" vil løsne når motoren går varmere og kan føre til at motoren går i stykker. PC Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 Takk for info! Jeg får ca 6.5kn på marsjfart og litt over 7kn på full guffe, og kjører aldri over marsjfart 2700 rpm. Så da skulle jo en slik kjøling være god nok i bøtter og spann. Man kan faktisk også gi på litt i noen minutter om det trengs foran en tankbåt eller likn Regnet med at det behøves full systemrens +++. 85 grader er perfekt, da blir vannet varmt og man kan ha et lite varmeregister i båten som varmer under motorgange på høst/vår. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.