Jump to content

Yanmar 12 YSM/ferskvannkjøling?

Bøljan

Recommended Posts

Har selv fått montert Martec på en 2qm15 og er veldig godt fornøyd med resultatet

PC

Når det gjelder 2QM, Er kjølingen god nok til å for eks kjøre på full fart? Og klarer den å varme opp en varmtvannstank for eks?

Hvilken driftstemperatir får du med dette settet?

Litt på sidelinjen i denne tråden, men er takknemlig for info.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Kjølingen fungerer fint til ca. 90% belastning, deretter går temperaturnåla oppover. Har derfor ikke prøvd å kjøre maks belastning mer enn ca. 10 minutter. Synes ikke det er så farlig mtp. at forskjellen på farten med 90% belastning og 100% belastning er minimal.

Jeg mistenker at en del av årsaken til høy temperatur ved maks belastning er ingen tilførsel av luft til motorrommet. Har derfor planlagt et lite vinterprosjekt med montering av lufting til motorrom.

Driftstemperaturen når motoren får gått en stund er ca. 85 grader, jeg har ikke montert varmtvannstank, men vil tro at såpass temperatur er tilstrekkelig for å varme opp varmtvann.

Jeg fikk montert Martec'en i forbindelse med totalrenovering av motoren, totalt kom vel moroa på ca. 30', inkl. transport ut og inn og nye motorlabber. Jeg gjorde ikke jobben selv, tiden strakk ikke til :-) Kan anbefale Tor Sneve i Sandvika, han er spesialist på gamle små dieselmotorer og opererer med hyggelige priser.

Om du bare skal montere ferskvannskjøling må du sørge for å få renset kjølekanaler i motoren skikkelig først. Rustflak og "drit" vil løsne når motoren går varmere og kan føre til at motoren går i stykker.

PC

Takk for info!

Jeg får ca 6.5kn på marsjfart og litt over 7kn på full guffe, og kjører aldri over marsjfart 2700 rpm. Så da skulle jo en slik kjøling være god nok i bøtter og spann. Man kan faktisk også gi på litt i noen minutter om det trengs foran en tankbåt eller likn :wink:

Regnet med at det behøves full systemrens +++.

85 grader er perfekt, da blir vannet varmt og man kan ha et lite varmeregister i båten som varmer under motorgange på høst/vår.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...