Jump to content

Båtliv i Trøndelag

Brigg

Recommended Posts

Vi har dessverre ikke bensinfylling på kaia, men med litt trim så er det innenfor rekkevidde, ellers så er alle hjertelig velkommen til vår Gjestebrygge, vi har det meste. F.eks gratis ferske rundstykker og avisa på bryggekanten hver morgen til de som overnatter. Være kan vi ikke gjøre noe med...

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Kunne noen hjelpe meg litt?

Ligger ankret opp like nord for Kjerknesvågen. Der ser det ut som at vi blir liggende. En taustump har tuklet seg inn babord drev. Forsøkt å skjære løs tauet i kveld, men etter en time i/under vann har jeg måttet ta en pause. Båten har to moterer og om det er båtheis/slipp i f.eks. Steinkjer-området, så kan jeg kjøre båten dit i morgen eller på mandag. Veldig begrenset med mobilnett her, så får ikke søkt så mye på nett selv. Noen som vet av båtservice-firma nær der jeg er? :)

Forøvrig veldig fin dag å få 'havari' på. Det har vært helt vilt bra vær her i dag!

Om noen har noe tips, så send gjerne på mobil: 93032525

Redigert av Quaoar (see edit history)

Var flott på holmen i dag. Full båt med barn og en husky.. Hadde en bøtte med reker og loff med oss som smakte over middels!

I 4 tiden blåste det kraftig opp riktignok. Flere båter holdt på å gå i fjæresteinene. Vanskelig å si styrken men det var antydning til kaos..

Måtte slepe en båt inn som holdt på å drive inn i steinene..

En ting er sikkert.. Brucekopien er absolutt mye bedre enn paraplydregg! Skibsplasten lå fjellstøtt i "stormen"

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

En båthelg av de sjeldne. Håper så mange som mulig fikk utnyttet vær og føre :cheers:

Fredag. Må ha svingt feil et sted.

Trondheimsfjorden ser da aldri slik ut (Tautra til styrbord), på vei til Inderøya. Destinasjon hytte lite stykke nord-øst for Kjerknesvågen:

bilde

Ankret opp for helgen:

bilde

01:30 i natt (20+ grader):

bilde

Tauverk i propellen! :nonod:

Var en stump med polyestersilke-tau som hadde kommet inn mellom innerste propell og drevhus. Kilt seg helt fast. Det var som det var støpt med plastikk. Skjedde akkurat da vi satte motor i gir. 4-5 sekunder og motor stoppet i det turtallet begynte å synke raskt.

2-3 timer med baufil, kniv og tang gjorde underverker. Ble noe kaldt der under badeplattformen :diving:

bilde

Skarnsundet:

bilde

På vei hjem, Ytterøya til babord. Nettopp passert Skarnsundet. Nesten 30 grader i luften og fantastiske forhold på framdekket:

bilde

Bra det ordnet seg quaoar. Greit å vite at under de beste forhold tar det timer å få ut et tau av propellen... det får en til å vurdere behov for beredskap, forberedelse og planlegging for det uforutsette på en mer realistisk måte.

Skybrudd på rekke og rad på Nøtterøy nå, ikke båtvær for daycruisere. ..

Nei, ringte ikke. Var i vannet kl.07-08 på søndag morgen. Tenkte jeg skulle forsøke å få fikset opp i dette selv. Om jeg ikke hadde kunnet bruke begge motorene, så hadde det neste vært å finne nærmeste lift/kran. Måtte bare være litt føre var.

Dagen i dag var fantastisk! :clap:

Skulle egentlig være flyttedag og få gjort enkelte ærender med samboer (IKEA og slikt... :sweat: ). Fikk melding fra noen om at det var perfekte forhold for windsurfing i Storvika. Etter iherdige overtalelser, så fikk jeg plassert samboer + ei venninne i båten der de kunne sole seg og spise mat, mens jeg kunne legge turen mot Stjørdal. Ble 3-4 timer ute i fjorden :thumbsup:

Man må sette av ons/tors denne uken for båting! (ref Yr.no). Blir nok bare å ankre opp ved Munkholmen. Se om jeg finner en gassgrill man kan ha på badeplattformen i morgen :smiley:

Jeg så faktisk to damer som gikk fra båten din i ettermiddag.. Hehe.. Rett før regnet kom innover byen. Vi rakk akkurat å få på kalesje før dråpene kom..

Onsdag og torsdag er satt av til munkholmen ja! Blir to lange dager! Ikke ta plassen min da;) hehe..

Tenker windsurfing var bra i dag ja! Blåste friskt utpå..

Vi tok en kjapp runde for å få ungen i søvn før vi la oss på plassen igjen..

Tar med pølser jeg da;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Politibåten kom slepende inn med en båt tidligere i dag. Var vel rundt tiden der.

glalaks, så deg passere kontoret i 12-13 tiden i formiddag. Rimelig sikker på at det var din båt. Ble det Munkholmen hele dagen?

Vi dro over til Frosta, ankret opp utenfor campingen på Vikaleiret. Faktisk var det hele 24 grader i sjøen der.

I god trønderstil, så flæsket Trondheimsfjorden til med 1 til 1,5 meter bølger på hjemturen. Ble litt heftig lyn/torden og regn etter hvert også.

La merke til at redningsselskapet fikk det litt travelt også i ettermiddag :worry:

Ikke så lang tid før vi pakket sammen og begynte hjemturen:

bilde

Akkurat passert Frosta og møter vestavinden:

bilde

Ja var nok meg. Full båt med unger og bikkje.. Var der ute helt til vinden kom. Tror på at det ble mye sjø fra frosta ja. Det var en del bare mellom munkholmen og Trondheim..

24 grader i vannet? Da er det verd turen. Var bare 17 i Trondheim.. Godt å avkjøle seg litt likevel..

Tordenværet var kraftig ja. Vi mistet både tv og Internett noen timer.

Nå begynner ferien på søndag så det er vel slutt på varmen og godværet for en stund nå...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...