Jump to content

Båtliv i Trøndelag


Brigg

Recommended Posts

Det tror jeg mange vil sette pris på. Disse skriveriene mine blir jo fort litt ensformige. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg kan forøvrig melde om at jeg synes det er kjempeflott å følge oppdateringene her, og føler slettes ikke at de er ensformige. 

Akkurat kjøpt meg båt jeg skal ha i Trondheim, så veldig interessant å se de forskjellige stedene jeg kan besøke og hvordan vær og båtliv er der ute. ??

Link to post
Share on other sites

Hjertlig velkommen på forumet og i denne tråden!

 

Det har etterhvert samlet seg opp et godt utvalg alternativer for turer og havner i denne tråden. Om du også vil dele dine opplevelser er det kjempefint. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Når vi diskuterer båtliv i Trøndelag blir fokuset fort rundt oss som roter rundt i feriene og en og annen helg. Andre er på sjøen hver dag. Dette gjelder blant annet for de som jobber innen oppdrettsnæringen.

 

Tidligere var det oppdretterne selv som eide og drev båtene som var i bruk. I pionertiden ble 17 fots åpne plastbåter brukt av røkterne for å frakte for i sekker frem til mærene. Levende laks ble fraktet med ombygde fiskeskøyter. 

 

I dag er forholdene noe helt annet. Spesialiserte rederier leverer de tjenestene oppdrettselskapene har behov for. Forbåter leverer hundrevis av tonn med for til oppdrettsflåtenes siloer. Foringen skjer helautomatisk, røkteren har blitt en prosessoperatør som overvåker det hele. Store brønnbåter har erstattet fiskeskøytene og frakter enten smolt ut til oppdrettsanleggene eller slakteferdig laks til slakteriene. 

 

En del av dette bildet er servicefartøyene. Disse bistår med alt fra ankerhåndtering, bytte av nøter i mæren, vask av nøter, ROV-tjenester  og mye mer. Enkelte av fartøyene er spesialiserte innen et enkelt område, andre kan gjøre ulike oppgaver. Ofte har disse et mannskap på tre mann (mann, fordi det er sjelden å se kvinner ombord på disse båtene). 

 

Disse fartøyene er i dag stort sett katamaraner. For eksempel Frøylys som lå til kai her i Knarrlagsund tidligere i kveld. 

 

IMG_1378.JPG.77f7783e83f4c7a1ce2a6d69a9be9ae7.JPG

 

IMG_1379.JPG.b4a360bd9c8cccec4ee3ef959f953247.JPG

 

Det kan nok med rette hevdes at funksjon har veid tyngre enn estestikk når disse fartøyene ble designet. Begrepet stutt-tjukk får liksom en ny mening. 

 

Disse fartøyene er svært anvendbare. Et eksempel på dette er et annet fartøy som var innom her tidligere i dag. En lokalt tilhørende aluminiumsbåt ble løftet i krana og spylt med fartøyets høytrykksspyler. Ut fra lydnivået hørtes det ut som om denne spyleren var noe kraftigere enn hobbyspylerne vi vanligvis omgir oss med. Etter 15 minutter var båten ferdig spylt og tilbake på sjøen. 

 

IMG_1377.JPG.ff8d1665f943a49d093446d684482c37.JPG

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 29.4.2017 at 21.48:

Det tror jeg mange vil sette pris på. Disse skriveriene mine blir jo fort litt ensformige. 

Nei ikke noe galt i innleggene dine. Bra du holder liv i tråden før vi sommerbåterne kommer oss ut. Vasket båten i dag. Bare litt igjen.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Da har vi fått forlenga gjestebrygga på Kuringvågen, den måler nå 100m så da får vi tro at det blir litt romsligere tilkomst.

Aquarius Brygge har også gjennomgått omfattende ombygginger i løpet av vinteren /våren, og vil i løpet av våren fremstå i ny drakt.

Håper på en flott båtsommer.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

FrodeRex skrev 29 minutes ago:

Frøya og Vingleia fra en litt uvanlig vinkel

 

 

Flott bilde. Det er ikke hverdags å ferdes ute i skjæra ved Vingleia.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

tjt skrev for 12 timer siden:

Da har vi fått forlenga gjestebrygga på Kuringvågen, den måler nå 100m så da får vi tro at det blir litt romsligere tilkomst.

 

Den brygga var jo ganske lang fra før. Hvor mye lengre har den blitt nå?

 

Blir jo en real spasertur å komme seg opp på land med enda lengre brygge :smiley:

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hei Brigg. Nei, ikke ofte det er forhold til det. Noen dager med vind fra øst/sørøst og så en dag med 1-3 ms, så er tiden inne. Dessverre ikke et sted for folk som stoler på kartplotteren. Egentlig må en bare stenge den av, ellers blir stressnivået for høyt. Så kreves det en åpen båt med full kontroll på omgivelsene. 

Link to post
Share on other sites

Om du har flere bilder fra dette området så må du gjerne dele de med oss. Selv har jeg vært for sjelden ute i øyrekka utenfor Frøya.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Sula, også utenfor Frøya. Pub, bevertning og god havn. Distansen mellom Sula og Mausund seiles innaskjærs i nesten all slags vær. Leia er meget god merket. Sula er vår favorittøy rent estetisk og naturmessig. Et fantastisk sted. (Hoveddelen av bebyggelsen vises ikke på dette bildet) 

Sula.jpg

Redigert av FrodeRex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kaffeen på andre siden av sundet (5 min. å gå) anbefales. Forøvrig den fineste havna på mausund!

FrodeRex skrev for 18 timer siden:

Keila i Mausund kjenner vel de fleste båtfolk til vil jeg tro. Her et lite utsnitt fra restauranten.

Mausund.jpg

 

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Dorgetur rundt søndre del av Trondheimsfjorden i går. Nydelig vær men lite fangst.

(Dypdorg og flere stenger… Så endel bunnfisk på loddet men den sto dypt…)

Neste tur skal jeg ut for å få fisk :-) 

(Frysern begynner å bli litt tom…)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Marwin skrev 1 time siden:

Kaffeen på andre siden av sundet (5 min. å gå) anbefales. Forøvrig den fineste havna på mausund!

 

 

Helt enig Marwin. Vi besøkte den restauranten for 3 uker siden, og den kan absolutt anbefales. På flytebrygga der selger de også både bensin og diesel ved bruk av kort. 

Link to post
Share on other sites

@Frode

 

Flotte bilder. 

 

Har du noen erfaringer fra øyrekka fra Mausen og nordover mot Halten? Er det noen havnemuligheter som egner seg for en overnatting? 

 

Har vært på Sula, Bogøya, Mausen og Halten, men ikke øyene mellom Mausen og Halten. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

@ Nini: 

 

Velkommen som bidragsyter i denne tråden. Veldig bra bilder du tar, noe sier meg at du bruker utstyr som overgår telefonstandard. Du må gjerne pøse på med flere. 

 

Er disse bildene fra Straumen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

@Brigg Jeg er ganske godt kjent i Nordværa eller Froan som området også blir kalt. Hele leia fra Mausund til Halten er forøvrig godt merket. Gjæsingen er den første øya du kommer til når du forlater Mausund med kurs for Halten. Seilasen over kan være litt "lurvete", spesielt om vinden kommer fra nord. Årsaken er sterke strømmer. Øya er fantastisk fin, og vel verdt et besøk. Dessverre er det lite med kaiplass her. Imidlertid finnes det en kai der en kan legge til for en kort stund. Leia inn er enkel, og det er bare å sjekke mulighetene. Det bor nå bare en person fast på Gjæsingen, men på sommeren er det stinn brakke. Neste øya er Sørburøya. Seilasen over Gjesingbugen kan også være litt lurvete grunnet sterk strøm. På Surburøya er det en butikk ved fiskemottaket. Her finnes det også kaiplass. På Sørburøya har de forøvrig egen skole. Sauøya er siste øya en kan legge til med båt før Halten. (Det finnes brygger også lengre nord, men disse er på en måte utilgjengelige) Her bor det ikke lengre folk fast etter at familien Rodal flytta til Frøya. Jeg har vært med å bygge flytebrygga på Sauøya, så den kan jeg garantere at er bra :wink: Den er også såpass stor at flere kan legge til samtidig. Like utenfor Sauøya ligger Kunna og Finnværet fyr. Begge disse stedene er vel verdt en forbiseiling. Hele dette området nord for øyer med hus på er naturreservat og i tidsrommet f.o.m. 1. april tom 10. august er all ferdsel på land forbudt. I tidsrommet f.o.m 10. september t.o.m. 15. november er all ferdsel forbudt på kasteplasser for sel. Legg merke til at det skilles mellom naturreservatet og landskapsvernområdet når det gjelder ilandstigning. Generelt kan en si at der det finnes hus er det anledning til å gå på land (landskapsvernområde). Uansett skal det tas hensyn til fugle- og dyrelivet. Min regel er at jeg aldri oppholder meg lenge på et sted (på land eller i båt) uansett status på området. Den neste øya er Halten, og Haltarossa kan også være litt lurvete også grunnet sterk strøm og lite skjær som bryter bølgene. Kommer vinden fra nord er det bare å seile litt lengre fra land sør for Froan. (Tarvahavet) Her er strømmen adskillig svakere. 

Redigert av FrodeRex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...