Jump to content

MD21, div. informasjon


Ingar

Recommended Posts

Jeg fikk plutselig et problem med min MD21B at den gikk høyere i temperatur, ikke varm, men nesten. Kjørte systemrens på sjøvannsiden. Problemet ble borte.

Redigert av POLARN (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har MD21B med MS3 gear i Nidelven min. Den er ferskvannskjølt og således har jeg bare funnet en zinkanode som må byttes på motoren (rett over dynamoen ca).

 

Men det skal vel byttes på gearet også? ser to propper når jeg løfter av luken, en oppe og en nede på babor side av gearet. Er det den nede som skal ha zink? Er det samme type zink som på motoren? Ser delvis svaret mitt her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=46556

 

Men så står det i manualen til MD21B at bare den nederste skal ha zink- om jeg leser den rett..

 

Skal sjøsette en av de første dagene og begynner å få det travelt :(

 

På forhånd takk!

Marius

Redigert av buckley (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Lurer på en ting ang eksosen på MD21.

Min MD21 har en liten avstikker på

eksosbendet som leder ut i en vanlig slange og ut av skroget i en

plast-stuss. Har fått høre at denne er til for at den skal starte

lettere uten å måtte jobbe seg gjennom en full vannlås. Problemet er

at varmen ødelegger coaten på utsiden og dessuten er det jo

unødvendig støyete på begge sider av båten med eksosen og

avstikkeren på hver side. Det jeg lurer på er hva den avstikkeren

egentlig er til og om jeg kan plugge denne evt.?

Link to post
Share on other sites

At varmen ødelegger coaten høres rart ikke, er iallfall ikke så varmt på min motor, har heller ikke hørt om dette tidligere.

Kommer heller ikke noe eksos hos meg, kun vann.

Kan tenkes at du har for dårlig sirkulasjon, typisk tett oljekjøler, def. impeller, tett sjøvannsfilter.

 

Du kan iallfall ikke stenge dette utløpet, se denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/73096-vp-md-21a-kvifor-gr-ikkje-all-sjen-gjennom-eksosslangen/

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Tilbake til zink igjen - den nederste proppen på gearet (MS3 gear) skal slik jeg har skjønt det ha zink. Problemet er at den sitter så innih... fast at jeg er redd for å vri av hele proppen.

 

Er det bare å rykke til og håpe at den kommer løs, eller er det noen som har gode tips til hvordan jeg får den løs?

 

Er litt lite lysten på å ødelegge sesongen med å stille i verksted-køen :)

 

IMAG0009.jpg

IMAG0008.jpg

Link to post
Share on other sites

Har ingen direkte råd, men "proppen" tror jeg er kurant å få tak i om det skulle gå skeis. Jeg kjøpte i alle fall en ny slik på Framnes maritim sist sommer, tror det var under kr. 100. Har riktignok ikke bytta enda, men kjøpte inn som "reserve" for sikkerhets skyld fordi den som står på gearet nå er ganske slitt i "verktøy-festet".

 

De kan sitte riktig så godt fast, ja, men jeg har vel aldri opplevd at selve skruen/mutteren har røket selv om firkantfestet har blitt ganske rundt. Tror derfor du kan bruke makt for å løsne. Derimot har jeg en gang opplevd (i blokka) å ikke få ut gammel sink på innsiden - måtte bore som nødløsning og deretter skifte selve skrue/mutter, eller proppen som du kaller den.

 

Forøvrig skifter jeg kun denne sinken på gearet "en gang i blant", da min erfaring er at den tæres adskillig langsommere enn den i selve blokka (som jeg bytter hvert år).

Link to post
Share on other sites

Min satt noe så inn i granskauen at jeg klarte å runde av muttern. Kan være en fordel å varme godset rundt dersom du merker at det sitter for godt. Ellers så har jeg blitt anbefalt å bare ha 1 sink på gearet for å bedre gjennomstrømning av saltvannet. Skulle alt gå til dundas så er dette verdens enkleste gear å demontere fra båten. Bare å løsne aksel, wire, slanger og de skruene selve gearet sitter i motoren. Skyve det bakover en 10 cm og vips så er det av. Kan være en fordel å bruke et tau i forkant og bakkant av gear. Veier ca 35 kg tror jeg.

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...

Jeg fant i dag lekkasje i oljerøret som går fra babord side av motoren og opp til toppen (smøring vippetøyet). Det har nok fått litt for mye saltvann på seg (ref: https://baatplassen.no/i/topic/92360-volvo-penta-md-21a-kjoeleproblem-eller-maalefeil/ ) samt litt juling i forbindelse med bytte av topp tidligere i sommer.

 

Er det en akseptabel reparasjon å kappe røret et stykke fra begge koplingene og erstatte det med gummislange?

Jeg fikk tak i noe tykkvegget slange og klemmer på vei hjem fra båten for å prøve dette i morgen. Men siden det er en temmelig omfattende operasjon å skifte dette, er jeg avhengig at dette er bra å gjøre. Ellers får jeg skaffe nytt/brukt rør.

 

Og en annen ting: Hvilken dimensjon er det på gjengene til mutrene som holder toppdekselet på plass? Jeg har mista den ene mutteren :(

Link to post
Share on other sites

Bruker du ordentlige klemmer,og slange som tåler olje,er ikke dette noe problem.Bruk klemme som klemmer fra begge ender,som f.eks bensinklemme.Disse klemmen som drar kun i fra 1 retning,blir ovale i så små dimmensjoner,å da får du det ikke tett.

Er 6mm på boltene til toppdekslet.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Gearet MS3:

MS3 og dents slektninger har et problem med at kon-koblingen kan begynne å slure. Typiske symptomer er kraftig vibrasjon når båten settes i forover gear, bakover er alt ok da denne delen av konen belastes mindre. Og en ny kon koster selvsagt en liten formue. Gearet må også ut av båten hvis den skal byttes.

Men dette kan man i mange tilfelle relativt enkelt og gratis å reparere selv, kommer tilbake til det på båtsiden min.

Hei,

Jeg må ta denne jobben på min kjære båt (utsatt gjennom hele vinteren).

Hvor finner jeg denne båtsiden som viser det ?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei min far Roy Eide har ein sandvik 28 med ein md21a motor. den koker hver gang vi kommer opp i over 2000o. vi har hatt den på slipp og fått ein ekspert til å sette på litt større propell og etter det så måtte vi bytte vannpompen for det kom vann ut sladrehullet. men den kokte fordet om men vi står fast. vi har prøvd alt men den bare koker når vi går på 2000o+ men når vi ligger i ro og bare ruser den å koker den ikkje. vi har prøvd å prøvd men vi får det ikkje til så kan noen hjelpe oss??????

Redigert av Tor Gunnar Eide (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...