olavd Startet 5.September.2009 Del på Facebook Startet 5.September.2009 Hei! Da jeg skiftet dieselfilter fikk jeg problemer med luft i dieselen, glemte å lufte ut før jeg startet motoren, og da stoppet den ganske fort... Jeg slet ganske mye med å få diesel inn igjen, og få ut luften. Etter flere ulike forsøk, og endeløs pumping, så ble løsningen å fylle dieseltanken til randen, da tenker jeg at trykket ble så høyt at det var lettere å pumpe dieselen inn. Da fikk jeg fylt opp glasset og filteret, og det kom diesel ut lufte-skruen, og jeg fikk start på motoren og den gikk jevnt i så lenge jeg kjørte den, ca 45 min. Så kommer dagens problem: i dag var jeg nede en tur og skulle starte opp igjen. og den startet, men etter kort tid begynte turtallet å falle. da jeg satte opp farten gikk den litt til, men så falt igjen turtallet og til slutt falt den. Klatrer inn i motorrommet; og igjen så ser jeg: intet diesel i lufteskruen... Jeg pumper og pumper, men det er håpløst... Dette undrer meg. vet ikke hva jeg skal gjøre. kanskje jeg må fylle opp diesel til randen igjen? men da tenker jeg at jeg bare får samme problem igjen? Eller kanskje jeg må lufte systematisk, helt opp til dysene og... Noen som har noen tanker om hva jeg kan gjøre? TIps og triks mottas med glede, vennlig hilsen en nybegynner med motorer olav Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.September.2009 Del på Facebook Svart 5.September.2009 Tok du ut den gamle pakningen når du bytta filter? Sitér dette innlegget Link to post
Murena Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 Hei. Jeg er bare en fersking jeg og når det gjelder motorer, men jeg tror nok du må lufte hele veien opp til dysene. Jeg kjørte min tom for diesel og da måtte vi lufte helt frem for å få gang på systemet igjen. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
olavd Svart 7.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2009 Pakningen.. mener du den svarte gummiringen som ligger rundt filterets åpning? jeg tror det... men jeg husker at jeg var litt usikker da jeg drev å skifta, for det henger et glass under filteret, og så stusset jeg på om det skulle være en sånn gummisak både over og under filteret eller ei... olav Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 Pakning både over og under ja! Den minste under, den største over. Og en liten en på skruen. Pass på at den gamle pakningen ikke sitter igjen i sporet oppunder holderen, det er vanskelig å få det tett med dobbel pakning her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
norflyer Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 Hadde sammen problem ombord. Måtte pumpe med håndpumpen for at motoren skulle gå.. Viste seg at det ene filteret ikke var helt stramt. Så da det ble gjort.. Var alt normalt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
olavd Svart 9.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2009 dette skal jeg teste ut! konge å få tilbakemelding som dette, jeg begynte å bli ganske oppgitt. har pumpet sykt mye med den håndpumpen etterhvert... :) takk skal si fra hvis jeg får det til olav Sitér dette innlegget Link to post
olavd Svart 26.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2009 i dag fikk jeg det til, det var feil i det øverste mansjetten. når jeg fikk den skikkelig på plass var det lett å få inn diesel etterpå. men jeg fekk det ikk helt opp i dysene, bare forbi lufte-skruen. kanskje det er fordi dysene er så høyt oppe, på toppen av motoren? hm hmm olav Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Du får kun luftet fram til høytrykkspumpa med materen. For å lufte rørene til dysa må du skru av tetningen ved dyserøra, ha bånn gass, og så kinne motoren til det kommer luftfri diesel ut. (La starteren kjøle seg ned for hrev 15 sekunders kinning) Dersom du har CAV pumpe må du i tillegg lufte ved to forskjellige plasser på høytrykkpumpa. (bosch pumpe er selvluftende) Prosessen bør være: 1. Lufte grovfilter/vannutskiller 2. Lufte finfilter 3. Lufte høytrykkpumpe 4. Lufte dyserør Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.