eysteind Startet 5.September.2009 Del på Facebook Startet 5.September.2009 Hei! har montert et martec sett på yanmaren. På ekspansjonstanken er det et ca 5mm overløp. Det følgde med en T stuss med rette diameter. Men hvor skal denne kobles inn på? På sugesiden på pumpen, eller trykksiden? før eller etter tanken? Eller er dette likegyldig? Testet anlegget idag, da dryppet det noen dråper ut av dette overløpet... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 (redigert) Nå kjenner jeg ikke dette spesielle settet. Men et overløp på ekspansjonstanken skal ikke det være, ja nettopp et oveløp. Er ikke hensikten med overløpet å la kjølevesken som det ikke er plass for i systemet slippe ut. Brigg Redigert 6.September.2009 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
hegra Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 Mangler du montasjeveiledning finner du muligens noe hvis du klikker på linken her:martec Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 Kommer den ut på undersiden av ekspansjonstanken tipper jeg den skal inn på termostathuset på "innsiden" av termostaten. Slik var det i alle fall på min motor dengang den stod i bil. Nå når jeg har den i båten er varmeveksleren såpass stor at ekspansjonstank ikke er nødvendig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
eysteind Svart 6.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2009 Den kommer ut på oversiden på tanken. Er ventil i lokket, så trykket går vel ut her. Kommer noen dråper da motor vibrerer litt. Er helt tydelig at denne har vert koblet inn på en plass hos forrige eier. Da prøver eg å koble den inn mellom vannpumpe og termostat... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 Den skal kobles til med T'en der vannet fra motoren går inn på varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 (redigert) Nå vet jeg ikke om denne er lik som den er på volvo penta md 17 og md 11. Jeg hadde md 17 med martec. Der virket det slik at når termostat åpnet kom det varme vannet inn i varmeveksler. Det vannet varmeveksler ikke klarte å svelge unna gikk via en forgreining til beholderens øvre del.Altså noe går til varmeveksler og resten til beholder. Mulig det er her t-stykket ditt skal plasseres. Det viser godt på nettsiden jeg henviste til hvordan systemet virker på volvo. Åpent skal det vel ikke være for da får du ikke trykk på systemet. Eventuelt overtrykk slipper lokket ut som du selv sier.Beholder skal ikke fylles til mer enn 2/3 deler ved kald motor.Dette gjelder md17 men går utifra at gjelder yanmar også.Da blir det vel slik Mulligan beskriver. Redigert 6.September.2009 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 6.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2009 Slik eg nå har koblet det er: fra varmeveksler til pumpe, fra pumpe inn på motor, ut fra motor via tanken og til veksleren. Virker for at dette virket bra. Kjørte motoren 10 min i går. Da sirkulerte iallefall vannet. vannet ut fra motor var varmt, mens vannet ut av veksler var kaldt/lunket. men kan bare plugge igjen dette overløpet da? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 For min del tør jeg ikke svare på det. Jeg vet ikke om den du har er lik den som jeg hadde. Det høres ikke så galt ut,men på min kom det varme vannet ut fra termostat og fordelte seg til varmeveksler og beholder.Jeg har nå en mistanke om at t-stykket du har nevnt skal fordele det på samme måte på din.Fant du noe på linken jeg la ut,eller var de som er vist der ulike fra din?Du bør nok få sjekka dette for det er ikke sikkert at det er stor nok åpning for vannet som kommer ut fra termostat som igjen kan gi dårlig kjøling. Har du bilde å legge ut hadde det vært fint. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 6.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2009 Takker, legger ut bilde neste helg... Sitér dette innlegget Link to post
sagnek Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 Husk at hvis det oppstår en lekkasje fra forbrenningsrommet i motoren f.eks forbi en defekt toppakning eller noe annet svineri må dette trykket kunne slippe ut.Dette kan være forskjellen på å kunne kreke seg i land eller blåse alle slanger slik at all kjølevæske forsvinner momentant.Kanskje utløpet ditt er tiltenkt en slik funksjon. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 7.September.2009 Del på Facebook Svart 7.September.2009 For mange teorier til at jeg orket å lese alt. Øverste stuss er ikke et overløp. Det er lufting fra høyeste punkt på trykksiden. Nedre stuss skal tilsluttes sugesiden av pumpa. Når alt er utluftet skal der komme en jevn strøm av kjølevann gjennom øvre stuss så lenge pumpa går. Exp.tanken skal bli varm. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 15.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2009 Takker for svar. Har muligens gjort det feil eg da. Slik eg forstår deg, skal ekspansjonstanken vere koblet på slangen mellom sirkulasjonspumpe og innløpet til motoren. Skal da den øverste nippelen på ekspansjonstanken vere koblet inn på slangen mellom utløpet på motor og varmeveksler? Er er noen dårlige bilder: Her er nippelen. Hvor høyt skal nivået i ekspansjonstanken vere i forhold til motoren? Må dette vere på millimeteren? Frå varmeveksler til sirkulasjonspumpe Noen som vil hjelpe meg? Finner ingen lik innstallasjon på Martec.se Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 15.September.2009 Del på Facebook Svart 15.September.2009 Martec har et sett for Yanmar 2gm. Send en mail til disse å anmode om en monteringsanvisning. Ut i fra bildene dine er det umulig å skille mellom SW ut /inn og FW ut/inn på¨kjøler og hva som er hva på motoren. Abs. en fordel om exp.tanken er høyeste punkt. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 16.September.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2009 OK, sender dei en mail. Men eneste eg lure på, er hvor i kretsen den øverste nippelen på ekspansjonstanken skal kobles. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.September.2009 Del på Facebook Svart 16.September.2009 (redigert) Denne var ganske så ulik den jeg hadde. Min hadde liggende veksler med tank fastmontert på veksler. Hos meg var denne nippelen koblet til det samme røret eller slangen som kommer ut fra termostat.Altså bare en tynn slange. Det kan være for å få trykkutjevning i systemet eller luften ut, hvem vet .Åpent skal det ikke være, men om det er noe særlig lurt å blokkere den heller vil ikke jeg svare på. Nivået i tanken kan jo også være annerledes siden din tank står høyere. Få tilsendt monteringsanvisning er nok det sikreste ja, hvis ikke noen andre på forumet har en lik da. Redigert 16.September.2009 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 29.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 Heisann! Tror fortsatt ikke dette systemet fungerer optimalt. Slik er det koblet nå: - Fra varmeveksler ti sirkulasjonspumpe - Fra sirkulasjonspumpen til en T-kobling der den eine går til ekspansjonstanken og den andre går INN på motor. - Fra UT på motor til T-kobling der den eine går til varmeveksler og den andre går til overløp ekspansjonstank (6mm slange). Er dette rett? Eneste eg ser er at det kommer vann ut av overløpet på tanken. Det Synes igrunn slangene var ganske kalde, og varmeveksleren kun ble litt varm på toppen. Har ikke byttet termostat, og kjørte en halvtime på halv gass. Toppen på motoren var go og varm, tipper ca 40 grader, mens kjølevæsken var så vidt lunk i. Er dette normalt? Er litt usikker på om ekspansjonstanken skal vere koblet på ut eller inn siden av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Aight Svart 25.Juni.2011 Del på Facebook Svart 25.Juni.2011 Du har en feilkobling. Det skal gå fra varmeveksler via T-kobling til ekspansjonstanken og til pumpen. UT av motor er koblet rett. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 26.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 Heisann! takker for hjelpen. Skal kobles om i mårgen... Har kjørt en del timer slik det er koblet nå også og temperaturen har vært stabil. Men motoren blir sjelden hardt belastet... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.