vassb81 Startet 5.September.2009 Del på Facebook Startet 5.September.2009 Da har jeg kommet dit hen at jeg skal bytte ut mitt startbatteri. Det som stod i var et "heavy duty" batteri på 120ah. Jeg har 2 stk forbruksbatteri på 105 ah, samt batterilader som lader alle batteriene underveis. Har lett etter batteri på nettet for å sette meg inn i dette, men har funnet ut at det er MANGE forskjellige batterier osv. Trenger litt hjelp! Kravene mine er: - At batteriet er pålitelig, starter motoren når jeg vrir om nøkkelen. - Trenger ikke tåle utladninger godt da det kun brukes til start. - Varer minst tre år!! - Selges i Østfold. Tips tas imot med stor glede! Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 5.September.2009 Del på Facebook Svart 5.September.2009 (redigert) ...Har lett etter batteri på nettet for å sette meg inn i dette, men har funnet ut at det er MANGE forskjellige batterier osv. Trenger litt hjelp! ... Har du lett her på BP? Plenty stoff om startbatterier. Bruk SØK! Redigert 5.September.2009 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 5.September.2009 Del på Facebook Svart 5.September.2009 (redigert) om du har 2 batteribanker ville jeg sørget for at begge kunne tåle en lading på 14,4 volt, for at ikke ladingen skal bli så komplisert. Ellers oppgir gjerne de fleste batteriprodusenter startstrømskapasitet, eller CCA. Og jeg tror en større motor, diesel trenger mer CCA enn andre motorer. Kanskje det er noen som vet mer om hvor mye CCA man skal lande på når man velger startbatteri? Redigert 5.September.2009 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 5.September.2009 Del på Facebook Svart 5.September.2009 Det du sier er riktig, Traust. Hver motor har en spesifik CCA-verdi den trenger, gjerne oppgitt i bruksområder. Så er det bare å lese hva som står i bruksanvisningen om CCA, ofte også ( i tillegg) minste kapasitet i Ah. Da er man allerede på riktig side. Og et lite tipps ved siden: Bare tar 30% på toppen av anbefalt minste CCA, da går det også bra under alle vanlige uvanlige omstendigheter. Men siden trådstarteren forutsetter bare 3 år levetid kan han også kalkulere på lavest nivå, men likevel helst ikke på lavere enn anbefalt CCA. Slik vanlige startbatterier finner man forresten alle steder, også på Østfold. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Vidar B Svart 6.September.2009 Del på Facebook Svart 6.September.2009 Hei Vassb81 Startbatteri: kjøp et AGM batteri for eksempel fra Maritim i Fredrikstad. Side 124 i katalogen. Du kan velge mellom Exide maxxima 900 eller Nautilus. Bruker selv begge 2. Maxxima 900 x 2 til 8 hk baugpropell og Nautilus til start. Begge er meget gode til startbatterier, og de vil vare vesentlig lengre enn 3 år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.